Grundfos-direktør: "Det er slut med, at en dansk virksomhed går til en ngo for at købe aflad"

INTERVIEW: Grundfos-direktør ser stort forretningspotentiale i at sikre rent drikkevand til verdens fattigste. Verdensmålene og partnerskaber med ngo'er er helt afgørende, hvis satsningen skal blive en succes.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Scanpix
Rasmus Dahl Løppenthin

I Bidi Bidi-lejren i Uganda er folk begyndt at stimle sammen i kø foran den lille vandstation. Her er der gravet hul i jorden og placeret en pumpe, der får strøm fra en solcelle-baseret generator.

På sigt er det planen, at indbyggerne i flygtningelejren skal kunne købe vand ved vandstationerne via et plastickort, de tanker op via mobiltelefonen.

"Vi har et ønske om at sikre rent drikkevand til hele verden – også til mennesker i flygtningelejre. Derfor er det her projekt utrolig interessant for os," siger Kim Nøhr Skibsted.

Han er kommunikationsdirektør i Grundfos, som sammen med Dansk Flygtningehjælp og DTU er ved at undersøge, om man kan skabe bæredygtig vandforsyning i flygtningelejre.

"Verdensmålene er gavnlige for vores forretning. Derfor støtter vi dem. Men vi synes også, de er sympatiske. Og de repræsenterer noget, vi har arbejdet med i mange år.

Kim Nøhr Skibsted
Kommunikationsdirektør, Grundfos

"Vi har opstillet fire stationer, og meldingen er, at tre af dem er oppe og køre, og folk bruger dem. Nu håber vi så, at vi kan få lokale til at overtage eller lease pumperne i et kooperativ eller en andelsforening," siger Kim Nøhr Skibsted.

Han er glad for samarbejdet med Dansk Flygtningehjælp, og han ser i det hele taget store perspektiver i, at civilsamfund og erhvervsliv indgår partnerskaber for at skabe fremgang i verden.

"Skal vi nå FN's 17 verdensmål, skal ngo'erne og virksomhederne gøre det sammen. Det er ikke ngo'erne alene, det er heller ikke virksomhederne alene. Og det er slet ikke politikerne alene," siger Kim Nøhr Skibsted.

Det vender vi tilbage til. 

Verdensmål kan gavne Grundfos' forretning
Først skal vi lige have svar på, hvorfor Grundfos så varmt har omfavnet SDG-dagsordenen.

"Verdensmålene er gavnlige for vores forretning. Derfor støtter vi dem. Men vi synes også, de er sympatiske. Og de repræsenterer noget, vi har arbejdet med i mange år,” siger Kim Nøhr Skibsted.

Det er en integreret del af virksomhedens dna at tænke i bæredygtighed og rent drikkevand, som også står helt centralt i verdensmålene. Derfor håber han, at SDG'erne kan være med til at sikre Grundfos et gennembrud på nye markeder – især i udviklingslandene.

"Det er ikke sådan, at solcellebaserede pumper er nye produkter. Dem havde vi også, da jeg blev ansat for ti år siden. Men det er klart, at SDG-dagsordenen er god for os, for den sætter fokus på bæredygtig vandforsyning," siger Kim Nøhr Skibsted

Så det er ikke sådan, at SDG'erne har givet anledning til, at I har foretaget egentlig produktudvikling?

"Vores produkter kan jo bruges alle steder, som de altid har kunnet. Og det er ikke, fordi vi har skruet op og ned for nogle produkter. Men vi tror, at verdensmålene kan være med til at give os vind i sejlene. Fordi SDG'erne er en slags ordbog, hvor ngo’er, virksomheder, politikere og borgere nu taler om det samme," siger han og fortsætter:

"Verdensmålene er jo ikke nye for os. Det er ikke en fremmed bane. De er bare med til at hjælpe forståelsen både hos vores kunder og omverdenen, i forhold til hvad vi prøver at bidrage med; altså skabe vand til dem, der har brug for det. Og minimere energiforbruget for at spare på klodens ressourcer."

Skåret ind til benet er analysen i Grundfos, at der ligger en stor kommerciel og menneskelig gevinst i at bekæmpe et af verdens største fattigdomsproblemer.

To milliarder mangler rent drikkevand
2017-tal fra FN viser, at der globalt er mere end to milliarder mennesker, som mangler adgang til sikkert drikkevand i hjemmet. 263 millioner har en halv times transport til rent drikkevand, og 159 millioner mennesker drikker vand fra beskidte floder og søer.

"Vi vil gerne ind på de her markeder med produkter, som er nye og innovative – men ikke nødvendigvis specielt dyre," siger Kim Nøhr Skibsted.

Erkendelsen er samtidig, at man ikke bare kan implementere de samme løsninger syd for Sahara som i et veludviklet land i Vesteuropa. Selvom det går fremad flere steder med bekæmpelsen af korruption, er et ineffektivt embedsværk stadig en barriere.

"Vi vil gerne undgå korrupte mellemled. Derfor arbejder vi med løsninger, hvor vandet kommer direkte ud til borgerne, og hvor betalingen er transparent," siger Kim Nøhr Skibsted.

Han peger samtidig på, at vand er en begrænset ressource flere steder. Derfor vil man også sætte ind på at rense spildevand fra eksempelvis små husholdninger og hospitaler. 

"Det er dårligt for vores traditionelle forretning, der handler om at transportere vand fra A til B. Men vi tror, at fremtidens model bliver at rense det vand, man bruger på stedet. Så slipper vi også for at skulle bruge de begrænsede ressourcer på at transportere vandet," siger Kim Nøhr Skibsted.

På trods af det store potentiale indrømmer kommunikationsdirektøren dog, at satsningen i udviklingslandene endnu ikke har været en guldrandet forretning.

"Det er ikke noget, vi har tjent penge på endnu. Men vi er nødt til at være tålmodige, for omstændighederne, kunderne og behovene er helt anderledes, end vi er vant til," siger Kim Nøhr Skibsted.

Og så er vi tilbage ved samarbejdet med Dansk Flygtningehjælp. For ulandsorganisationer kan være med til at knække koden, når danske virksomheder skal etablere sig på nye, ukendte markeder.

"De har mandskabet, kontakterne og kompetencerne til at hjælpe os. Vi har ikke 100 mand udstationeret i en flygtningelejr. Men det har Dansk Flygtningehjælp. Så de kan hjælpe os med en dyb indsigt i, hvad det er for et marked, vi gerne vil ind på," siger Kim Nøhr Skibsted.

Og det er et marked, man ønsker at skabe. Grundfos bedriver ikke filantropi, lyder det.

"Vi er fondsejet, og vores fond kan give støtte til vandprojekter, men vi skal være steder, hvor der kan skabes en forretning," siger Kim Nøhr Skibsted.

Skal det lykkes, kræver det, at ngo'erne forstår de nye behov for erhvervslivet.

"Det er slut med, at en dansk virksomhed går til en ngo for at købe aflad. Det gider vi ikke. Ngo'erne skal lære, at vi vil skabe udvikling sammen med dem. I stedet for bare at sælge vandpumper til flygtningelejre vil vi prøve at se, om ikke vi kan skabe nogle bæredygtige, kommercielle vilkår for en bedre og mere sikker vandforsyning," siger han. 

Og en global alliance mellem civilsamfund og erhvervsliv er helt afgørende, hvis FN's 17 verdensmål skal føres ud i livet, mener Kim Nøhr Skibsted.

Han har var til klimatopmødet i Paris og har siden deltaget i en række internationale møder og komsammener, hvor bæredygtighed har været på dagsordenen. Og han er ikke imponeret over politikernes handlekraft.

"Dem, der virkelig rykker, det er ngo'er, som slår sig sammen med virksomheder. Virksomhederne har pengene til at investere og sætte projekter i gang. Ngo'erne har mandskabet, relationerne og kompetencerne til at få det til at ske. Politikerne, de må sidde og vente på, at mange af deres hensigter bliver ført ud i livet. Vi gør det bare," siger Kim Nøhr Skibsted.

"Skal vi nå FN's 17 verdensmål, skal ngo'erne og virksomhederne gøre det sammen. Det er ikke ngo'erne alene, det er heller ikke virksomhederne alene. Og det er slet ikke politikerne alene," siger Kim Nøhr Skibsted.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Nøhr Skibsted

Adm. direktør, Poul Due Jensens Fond (Grundfos Fonden), bestyrelsesformand, Aarhus Teater, næstformand, Egmont Højskolen, bestyrelsesmedlem, Spar Nord Fonden, Aarhus Festuge
ba.phil. (Aalborg Uni. 1995)

0:000:00