Kan disse nødder skabe velvære i Danmark og velfærd i Afrika?

NØDHJÆLP: Med en serie naturlige hudplejeprodukter vil 28-årige Semine Lykke Brorson fra Djursland på samme tid tjene penge og hjælpe kvinder i det nordlige Uganda ud af fattigdom. Bestseller Foundation er begejstret for forretningsmodellen.

Når en ny hudplejeserie i denne måned kommer på markedet, er det ikke kun danske kvinder, der får gavn af det. Sheanødderne i Flora Nilotica-cremerne er indsamlet af nogle af verdens fattigste kvinder som en del af en ambitiøs forretningsplan, der på samme tid skal give ejerne af det nye brand en god forretning og skabe fremgang i det nordlige Uganda.

”Vi har skabt en forsyningskæde, hvor vi når ud til nogle af de fattigste kvinder i de mest afsides egne. Dem giver vi en indtægt og samtidig et netværk, uddannelse og støtte til at investere den indtægt, de får,” siger Semine Lykke Brorson.

Hun tilføjer, at produktionen foregår på markedsvilkår, og at det er meningen, at virksomheden Caïo, som hun har skabt sammen med sin partner Suzanna Haarbosch, skal give overskud.

”Vores virksomhed er for profit. Vi lægger lige stor vægt på økonomisk bæredygtighed og socialt impact.”

Den dobbelte bundlinje har fanget opmærksomheden hos den danske impact investor Bestseller Foundation.

”De har præsenteret os for en superambitiøs model i form af en kommerciel forretning, der samtidig har virkelig høje impact-mål. Vi tror på, at de kan skabe et tilstrækkelig højt overskud til, at der er rum for deres impact-aktiviteter,” siger Stine Jersie Olsen, investment manager hos Bestseller Foundation.

 

"Folk skal vælge vores produkter, fordi de vil mere end hudpleje," siger Semine Lykke Brorson. [Foto: Arthur J. Cammelbeeck]

 

Sheasmør i brugte vandflasker
Kimen til forretningseventyret blev lagt for ti år siden.

Som 18-årig kom Semine Lykke Brorson i 2007 til Uganda som Røde Kors ungdomsdelegat. Landets nordlige del var præget af en langvarig borgerkrig, der strakte sig ind over grænsen til DR Congo. Konflikten trak tunge spor med tusinder af dræbte og millioner internt fordrevne. Ikke desto mindre forelskede den unge nødhjælpsarbejder sig pladask i det østafrikanske land, som hun i de kommende år vendte tilbage til igen og igen.

Det var på disse rejser, Semine blev opmærksom på de nødder, som i dag er kernen i hendes forretning. På turene mellem flygtningelejrene så hun kvinder, der stod i vejkanten og solgte vandflasker fyldt med smør, som de havde fremstillet med håndkraft af nødder, de selv havde samlet.

”Jeg kan huske, at jeg kiggede på kvinderne, når vi kørte forbi i vores Røde Kors landcruisere. Og jeg tænkte: ’De sidder med så konkret og værdifuld en vare. Med den må man da kunne lave en kommerciel model, der understøtter præcis de samme mål, som jeg arbejder for i en humanitær sammenhæng’,” siger Semine.

Et virkelig godt koncept
De følgende år vekslede Semine mellem studier i statskundskab i København og humanitære interventioner i det borgerkrigshærgede Østafrika. Undervejs blev de værdifulde nødder ved med at lure i baghovedet.

Alligevel skulle der gå adskillige år, før den sociale entreprenør in spe tog skridtet ind i forretningsverdenen. Gennem bekendte i Kampala mødte hun Suzanna Haarbosch, en hollandsk iværksætter, som havde grundlagt et ugandisk firma, der fremstillede majs- og solsikkeolie.

”På et tidspunkt præsenterede jeg ideen for hende. Og hun kiggede på mig og sagde: ’Jeg prøver lige at regne på det’,” fortæller Semine.

Kort efter vendte Suzanna tilbage med en finansiel model og en forretningsplan, fortæller Semine:

”Det her er et virkelig godt koncept. Lad os gøre det!”

Bestseller forventer overskud på sigt
Og det gjorde de.

I 2015 stiftede de Caïo, som de drev det første år for deres egen opsparing. Herefter rejste de en kvart million gennem crowdfunding. Og i 2017 modtog firmaet sin første egentlige investering i form af et konvertibelt lån på 100.000 dollars fra Bestseller Foundation. Det konvertible består i, at fonden har ret til at veksle pengene til aktier i firmaet.

”Samtidig har vi ret til at købe nye aktier i firmaet, og det håber jeg stærkt på, at vi ender med at gøre,” siger Stine Jersie Olsen fra Bestseller Foundation og tilføjer, at det er en beslutning, der skal træffes i fondens bestyrelse.

Stine Jersie Olsen ser et stort potentiale i forretningen, der startede som en tanke om at levere sheasmør til andre kosmetikproducenter og nu fører til markedsføringen af egne produkter.

”Der er et virkelig stort potentiale i at lave sit eget brand, fordi der er større efterspørgsel på detailprodukter end på råvarer. Det er godt set,” siger hun.

Stine Jersie Olsen lægger ikke skjul på, at det bliver en udfordring at få placeret det nye mærke på hylderne i butikkerne og i forbrugernes bevidsthed. Men hun tror på, at fondens investering på sigt vil give overskud.

”Der vil gå nogle år, før det giver overskud. Og det er vi indstillet på. Men vi har høje forventninger til lanceringen af Flora Nilotica,” siger Stine Jersie Olsen.

Det er nødder som disse, der er kernen i Caïos sociale forretningsmodel. [Foto: Sebastian Buur Gunvald]

 

Ugandiske kvinder skal være iværksættere
Navnet på produktet er afledt af nødderne. De er af typen nilotica, en særlig fin variant af de sheatræer, der gror naturligt i et bælte hen over Afrika. Olien fra træernes nødder kan omdannes til en særligt cremet type sheasmør med en høj markedsværdi.

Det sætter Caïo i stand til at skabe et økonomisk råderum, som virksomheden kan bruge på at opfylde sin sociale mission om at løfte kvinder ud af fattigdom.

Virksomheden, der blev stiftet for tre år siden, har i dag omkring 1000 leverandører af nilotica-nødder. På Caïos lokale produktionsfaciliteter bliver nødderne tørret og koldpresset. En del af olien bliver lavet til hudpleje til det afrikanske marked, mens resten blandes i Danmark til færdige Flora Nilotica-produkter, der er bestemt for verdensmarkedet.

Udover at kvinderne får en fair pris for de nødder, de sælger til Caïo, bliver de undervist i økonomi, iværksætteri og basale færdigheder, som kan bidrage til at forbedre deres livssituation. Det kan på sigt føre til en opblomstring af en masse små, lokale virksomheder, håber Semine.

”Rigtig mange af de kvinder, vi arbejder med, har en drøm om at starte deres egen virksomhed. Den indtægt, de får fra vores indkøb af nødder, er en grundlæggende startkapital,” siger hun.

Kvinderne starter ofte med at købe en lille, soldrevet lampe, fortæller Semine. Herefter måske en cykel, så de lettere kan komme hen til det lokale marked.

”Deres første investering er så typisk landbrugsprodukter, som de gemmer og sælger til højere pris uden for sæsonen. Sidenhen køber de geder og køer, som booster deres udbytte,” siger Semine.

"Man kan arbejde sammen med lokale leverandører på en måde, som helt oprigtigt bidrager og skaber værdi i begge ender af forsyningskæden," siger Semine Lykke Brorson. [Foto: Sebastian Buur Gunvald]

 

Lokalt produkt skaber lokal opbakning
Og kvinderne får en yderligere hestesko ind i erhvervslivet.

Caïo har lanceret en lokal produktlinje, som kvinderne selv har været med til at udvikle og designe. Disse produkter kan de købe til kostpris og sælge med fortjeneste på det lokale marked.

”Det gør vi, fordi vi ikke ønsker bare at komme og ekstrahere værdi fra området. Vi vil også gerne have, at kvinderne har mulighed for at få en indtægt fra de færdige produkter. Så derfor stiller vi vores produktionsfaciliteter til rådighed for dem, så de både tjener penge som råvareleverandører og som distributører af deres egne produkter,” siger Semine.

Den lokale linje bidrager ikke kun til økonomisk bæredygtighed, men tjener også et miljømæssigt formål. For de værdifulde nilotica-træer i området er i risiko for at blive fældet og hugget op til brændsel – for eksempel af unge mænd, som bruger indtægten til at betale for skolegang.

Men oplevelsen af at stå med et produkt, der er udvundet af nødder fra de lokale træer, har ændret synet på træerne hos både mænd og kvinder.

”Vi kan se, at produktet skaber en opfattelse af, at det levende træ har mere værdi end det fældede træ. Det er en ændring i tankesættet, som vi er med til at skabe. Og det har været en ambition for os fra starten,” siger Semine.

Ngo og virksomhed i ét
Det særlige ved Caïo er, at firmaet agerer som en kommerciel virksomhed, men samtidig tænker som en ngo. Nøglen til det er, at de to iværksættere byder ind med forskellige kompetencer i forhold til forretningsforståelse og indsigt i humanitært arbejde. Og det sætter dem i stand til at kombinere det bedste fra de to verdener, mener Semine.

Hun peger på, at en ngo, der arbejder for at bekæmpe fattigdom, godt kan opbygge kompetencer hos folk i et fattigt lokalsamfund. Men den har typisk svært ved efterfølgende at skabe efterspørgsel efter de nye kompentencer.

”Det er det, der gør, at man kan ende med at have 100 skræddere i én landsby,” siger Semine.

Omvendt mangler en klassisk virksomhed ofte den viden og de kompetencer, der skal til for at give et systematisk løft til det område, den slår sig ned i.

I kraft af Semines humanitære erfaringer har Caïo selv ledet et undervisningsprogram for de ugandiske kvinder. Men det bliver fremover lagt i hænderne på ngo-partnere.

”For mig at se er den perfekte symbiose, at en virksomhed linker op med en ngo i en fælles anerkendelse af, hvad man hver især kan,” siger Semine.

Hun håber, at Caïos forretningsmodel kan inspirere både ngo'er og virksomheder.

”Modellen er vildt relevant for eksempelvis kosmetik, fødevarer og tøj. Der er rigtig mange ting, som dyrkes og laves på det afrikanske kontinent. Og man kan arbejde sammen med lokale leverandører på en måde, som helt oprigtigt bidrager og skaber værdi i begge ender af forsyningskæden,” siger Semine og tilføjer:
”Hvis vi skal lykkes med målsætningerne i verdensmålene, så kræver det den type partnerskaber,” siger Semine.

Der er værdi i Afrika
Den østjyske iværksætter er opsat på at demonstrere, at der er åbenlys værdi i begge ender af kæden.

”Ugandiske kvinder kan være stolte af, at de kan levere en råvare af en helt fantastisk kvalitet til resten af verden,” siger hun og fortsætter:

”Vi vil gerne vise, at der er værdi i Afrika. Vi vil gerne vise, at Afrika har noget at byde på, som er efterspurgt, og som man er villig til at betale for.”

Og i den danske ende af kæden ligger værdien i at kunne købe et kvalitetsprodukt, der samtidig bidrager til verdens udvikling, påpeger Semine.

”Folk skal vælge vores produkter, fordi de vil mere end hudpleje. De skal vælge vores produkter, fordi det er en præmis, at man vil have bæredygtighed, og at man forventer af virksomheder, at de bidrager. Både til miljøet og det økosystem, som vores produkt kommer fra, men også til menneskerne i det lokalsamfund, som skaber det,” siger Semine Lykke Brorson.

 

Forrige artikel Kvinfo præsenterer ny strategi: Vi har lyttet til de kritiske røster Kvinfo præsenterer ny strategi: Vi har lyttet til de kritiske røster Næste artikel Pensionskasser investerer milliarder i Afrika: Pensionskasser investerer milliarder i Afrika: "Business er den bedste bistand"
  • Anmeld

    Lars Christian Smith

    Hudplejeprodukter fra Uganda

    Caïos forretningsmodel ligner til forveksling LXMIs, https://lxmi.com/
    Men det er kun godt hvis de lokale producenter kan vælge mellem flere aftagere.

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Det er sådan man tjener penge på fattigdom

    Ingen andre and afrikanerne ville i dag tillade at man udnytter råvarerne til salg og overlader hele kæden af værdiskabelse til andre.

    Selvom man kan glæde sig med de danske damer er det et skammeligt eksempel på hvordan vesten udnytter dem de burde have hjulpet.

  • Anmeld

    Mikkel Guldborg

    @Claus

    Det står enhver Afrikaner frit for at lave en tilsvarende virksomhed.

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Uha - Det var vist en indrømmelse af fejl Guldborg

    "Det særlige ved Caïo er, at firmaet agerer som en kommerciel virksomhed, men samtidig tænker som en ngo"

    Se det ligner til forveksling Privat-programmet for Danida. Men Caio synes ikke at have noget med Danida at gøre men man markedsfører sig blot som uegennyttig NGO og benytter sig af den kapitalistiske verdens ubehageligste tricks til at undertrykke dem der ikke kan værge for sig.

    Guldborg hvis det varmer dig at skrive at det eventyr kan "alle der kan og vil blot gå i gang med", så har dit lille indlæg da gjort noget godt.

  • Anmeld

    THERESA WILLIAMS · lost love spell

    jeg har brug for min ex tilbage

    Hej, jeg er Theresa Williams Efter at have været i forhold til Anderson i årevis, brød han op med mig, jeg gjorde alt for at bringe ham tilbage, men alt var forgæves, jeg ville have ham tilbage så meget på grund af den kærlighed jeg har for ham, Jeg bad ham med alt, jeg lavede løfter, men han nægtede. Jeg forklarede mit problem for min ven, og hun foreslog, at jeg hellere skulle kontakte en stavekaster, der kunne hjælpe mig med at stave for at bringe ham tilbage, men jeg er den type, som aldrig troede på magi, jeg havde intet valg end at prøve det, jeg mailede stavekassen, og han fortalte mig, at det ikke var noget problem, at alt vil være okay inden tre dage, at min ex vender tilbage til mig inden tre dage, han kastede magten og overraskende den anden dag, den var omkring 4 pm. Min ex kaldte mig, jeg var så overrasket, jeg svarede på opkaldet og alt, hvad han sagde var, at han var så ked af alt, hvad der skete, at han ønskede, at jeg skulle vende tilbage til ham, at han elsker mig så meget. Jeg var så glad og gik til ham, det var hvordan vi begyndte at leve sammen igen heldigvis. Siden da har jeg lovet, at enhver, jeg ved, har et forholdsproblem, ville være til hjælp for en sådan person ved at henvise ham eller hende til den eneste virkelige og magtfulde stavekaster, der hjalp mig med mit eget problem. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maile ham, hvis du har brug for hans hjælp i dit forhold eller et andet tilfælde.

    1) kærlighedstæller.
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmisse
    4) Ægteskab Spells
    5) Binding Stave.
    6) Breakup Spells.
    7) Forsæt en tidligere elsker
    8.) Du ønsker at blive forfremmet på dit kontor / Lotteri stavning
    9) vil tilfredsstille din elsker
    Kontakt denne flotte mand, hvis du har noget problem for en varig løsning
    gennem {drogunduspellcaster@gmail.com}

  • Anmeld

    Sandra Oliveros

    testimony

    Jeg hedder Sandra Oliveros ved navn. Hilsener til alle, der læser dette vidnesbyrd. Jeg er blevet afvist af min mand efter tre (3) års ægteskab, bare fordi en anden kvinde havde en magi på ham, og han forlod mig og barnet lider. en dag da jeg læste via internettet, så jeg et indlæg om, hvordan denne stavekaster kaldte dr. Isikolo på denne adresse isikolosolutionhome@gmail.com, få hjælp til en kvinde til at komme tilbage til sin mand og jeg gav ham et svar på sin adresse og han fortalte mig, at en kvinde havde en magi på min mand og han fortalte mig, at han vil hjælpe mig og efter 3 dage at jeg vil få min mand tilbage. Jeg troede på ham, og i dag er jeg glad for at lade jer alle vide, at denne stavekaster har magt til at bringe elskere tilbage. fordi jeg nu er tilfreds med min mand. Tak for at hjælpe mig Dr.Paul kontakte ham på email: isikolosolutionhome@gmail.com eller ham på Whatsapp +2348133261196

  • Anmeld

    Theresa · Jeg elsker min mand så meget

    Jeg elsker min mand så meget,

    Jeg elsker min mand så meget, vi var glade for to børn, en dreng og en pige. 3 måneder siden begyndte jeg at mærke nogle mærkelige ændringer fra ham. et par uger senere fandt jeg ud af, at min mand ser nogen anden. Han begyndte at komme hjem sent fra jobbet, han bryder sig næppe om mig eller børnene, nogle gange går min mand ud og kommer ikke engang hjem igen i nogle dage. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at løse dette problem, men intet arbejdede. Jeg blev meget bekymret og havde brug for hjælp. Jeg læste om Dr Goko-historier på et websted, der foreslog, at Dr Goko kan hjælpe med at løse ægteskabsproblemer, genoprette brudte forhold osv. Så jeg kontaktede ham, og jeg fortalte ham mine problemer. Han fastsatte mit ægteskab, og han giver en løsning på mit problem, nu er min mand og jeg igen sammen igen. alt fungerer godt i mit ægteskab, og jeg er så glad for, at dr. Goko bringer min mand tilbage til mig med succes. hvis der er noget problem i dit hjem, sundhed, ægteskab / forhold og mere send email til dr.gokosspiritualcaster@gmail. com du kan give ham en whatsapp chat på +2348056398964