Debat

3F: Fair udbud i ny taxilov

DEBAT: Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti ønsker heldigvis fair arbejdsvilkår og sikring af transport i hele Danmark i en ny taxilov. Det kræver ansvar i hele den politiske kæde, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Foto: pressefoto/3f.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Jeg håber meget, at Jyske Vestkysten læses i både København hos transportminister Ole Birk Olesen (LA), i Mariager hos transportordfører Kim Christiansen (DF) og i Nordjylland hos transportordfører Rasmus Prehn (S).

For hen over denne weekend fik Jyske Vestkystens journalister sat fokus på, hvorfor hele Danmark skal tænkes ind i en ny taxilov for fremtiden. Og på hvorfor der skal sikres fair transport med fair vilkår for de ansatte. Sådan som jeg med glæde kan læse, at både Kim Christiansen og Rasmus Prehn holder hårdt fast i via deres gode indlæg her i Altingets debat om taxikørsel til fremtiden (se her og her).

Discount-tilbud på flexkørsel
Jyske Vestkysten dækker Syd- og Sønderjylland og det regionale trafikselskab Sydtrafik. Det har trukket overskrifter de seneste dage. For i Syd- og Sønderjylland har transport af skolebørn, patienter og ældre været i udbud i den del af taxibranchen, der på moderne nudansk hedder Flextrafik, og som drives af de politisk styrede trafikselskaber.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Jyske Vestkysten afdækker, hvordan Sydtrafik har accepteret tilbud på flexkørsel på ned til 215 kroner i timen, hvor en budgiver har vundet 42 ud af 262 udbud på Flextrafik via discount-tilbud.

Det siger sig selv, at den slags lave tilbud hverken dækker omkostninger til chaufførernes løn eller afskrivning på bilerne og brændstof. Og slet ikke kontorhold oveni. Dermed er det chaufførernes feriepenge, pensionsindbetaling og mulighed for fair løn efter overenskomst, der kommer til at betale for regionernes transport af borgere for skatteyderkroner.

Trafikselskaberne skal pålægges ansvar og krav om fair udbud. Både af politikerne i kommuner og regioner og fra Christiansborg. 

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Sydtrafik sender ansvaret videre til Trafikstyrelsen med en henvisning til, at styrelsen skal holde øje med vognmændenes tilladelser og aflønning. Men der er ikke længere præcise krav om, hvilken overenskomst man skal følge for at leve op til lovens krav. Det satte en dom i Højesteret en stopper for i februar 2015. Og en ny skarpere lov lader fortsat vente på sig for hele taxibranchen.

Krav om fair udbud
Derfor skal trafikselskaberne pålægges ansvar og krav om fair udbud. Både af politikerne i kommuner og regioner og fra Christiansborg. Og her er en ny taxilov til fremtiden rette tid og sted.

Men hvordan kan vognmænd tilbyde lav pris på kørsel. Jo. Det har de lært i samme kreative skole som Uber. Det oplyser virksomheden SafeNcare, der har vundet 42 af Sydtrafiks udbud.

”Chauffører skal jo have overenskomstløn, feriepenge, pension og alle mulige tillæg. Så vi har ikke chauffører. Vi har 42 vognmænd i stedet. De skal jo ikke have alle de ting. Og så kan det betale sig”, lyder ordene fra indehaveren af SafeNCare ifølge Jyske Vestkysten.

Han understreger, det er en hård branche. Men han har faktisk et konstruktivt forslag om, at trafikselskaberne sætter en minimumssats på udbud, så vi ikke ser flere tilbud langt under de 330 kroner per time, der skal til, hvis en forretning skal løbe rundt inklusiv fair løn.

Taxi til fremtiden
Ringe vilkår via tilbud, der er alt for billige er ikke et nyt fænomen, når det gælder Flextrafik. Men den her form for ansættelsesvilkår og uber-lignende metoder hører fortiden til. Ikke taxi til fremtiden.

Der skal løsninger til, så vi får rustet hele taxibranchen til fremtiden. Både med ordnede forhold, ordentlig service og fair konkurrence. Til slut et helt gratis råd til samtlige partier og interessenter. Det kommer fra min side på Facebook, hvor debattør Vivi Jul skrev følgende i weekenden:

”Det er SÅ skammeligt, at Region Sjælland godtager, at kræftpatienter, der bliver transporteret af Flextrafik til stråle og kemo- behandlinger, må vente halvanden time, før de køres hjem efter behandling… Andre regioner tillader maximum en halv times ventetid.”

Med andre ord. Det handler også om service og borgernes og vælgernes behov. I hele Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

0:000:00