DI og 3F kritiserer offentlige udbud på buskørsel: levner ikke plads til gode arbejdsforhold

LOBBY-OFFENSIV: Transportens nye overenskomst giver bedre pauseforhold for buschauffører. Men busselskabernes kontrakter med det offentlige er alt for hårdt strenget op, mener Dansk Industri og 3F, som i fællesskab nu kræver mere luft i de offentlige udbud.

Ifølge DI-direktør Lars Sandahl Sørensen har det været enormt svært at sikre bedre arbejdsforhold for buschaufførerne i overenskomstlokalet uden samtidig at lukke de kontrakter, som hans virksomheder har indgået med trafikselskaberne. 
Ifølge DI-direktør Lars Sandahl Sørensen har det været enormt svært at sikre bedre arbejdsforhold for buschaufførerne i overenskomstlokalet uden samtidig at lukke de kontrakter, som hans virksomheder har indgået med trafikselskaberne. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

Det er lidt som at rulle en abe rundt i lokalet. Set med mine øjne er det faktisk ikke en knude, man løser i en overenskomstforhandling.

Claus Wistoft (V)
Formand Trafikselskaberne og Midttrafik

Det skal være slut med buschauffører, som må tisse i busken, spise madpakker i uhumske kælderlokaler eller sidde bag rattet mange timer i træk uden pause.

Det har Dansk Industri og 3F netop givet håndslag på i forbindelse med weekendens overenskomstforlig på transportområdet.

Netop pause- og toiletforhold for de omkring 8.000 buschauffører har udgjort en central knast i forhandlingerne.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00