Debat

Direktør: Ledige vil fortsætte de digitale samtaler, men vil Peter Hummelgaard?

DEBAT: Coronakrisen har været et digitalt tigerspring, og det er en skam, hvis beskæftigelsesministeren kun ser digitale samtaler som nyttige på den korte bane, skriver direktør Christian Sørbye Friis.

Det giver ikke mening at gå et stort skridt tilbage til de gamle regler, hvor samtaler kun kan foregå ved, at ledige pinedød skal møde personligt op i jobcentret, skriver CA-direktør.
Det giver ikke mening at gå et stort skridt tilbage til de gamle regler, hvor samtaler kun kan foregå ved, at ledige pinedød skal møde personligt op i jobcentret, skriver CA-direktør.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Sørbye Friis
Administrerende direktør, CA Karrierepartner og A-kasse

Det gælder om at begrænse coronasmittefaren. Derfor har jobcentre og a-kasser siden marts haft mulighed for at gennemføre beskæftigelsesindsatsen med digitale samtaler med ledige – frem for som normalt ved personligt fremmøde.

Nu har beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) 8. december igen forlænget muligheden for digitale samtaler frem til udgangen af februar 2021, fordi han mener, at de er et vigtigt redskab i kampen mod corona.

Det er vi glade for i CA Karrierepartner og A-kasse. Der er ingen grund til at øge risikoen for smitte blandt vores medlemmer og medarbejdere, når samtalerne lige så godt kan klares over telefonen eller online.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Men det vil være en skam, hvis Peter Hummelgaard ser de digitale samtaler som et coronaværktøj, der kun kan bruges på den korte bane – og så bare fjernes igen efter coronakrisen.

Ledige vil helst være digitale
Med de erfaringer, som CA og vores ledige medlemmer har gjort sig, er der nemlig gode grunde til at gøre den digitale beskæftigelsesindsats permanent – også efter corona.

Derfor giver det heller ikke mening, hvis vi går et stort skridt tilbage til de gamle regler, hvor samtaler kun kan foregå ved, at de ledige pinedød skal møde personligt op i jobcentret eller i a-kassen.

Christian Sørbye Friis
Administrerende direktør, CA Karrierepartner og a-kasse

CA's undersøgelse fra november 2020 blandt vores ledige medlemmer viser nemlig, at de digitale samtaler via telefon og video fungerer lige så godt som de personlige samtaler i a-kassen.

Tre ud af fire ledige foretrækker digitale samtaler, mens kun hver femte foretrækker personlige samtaler.

Hele 94 procent af de ledige vil gerne have ændret reglerne, så der også i fremtiden er mulighed for telefonsamtaler og onlinemøder. 

CA's erfaring med de digitale samtaler har været tilsvarende positiv. De digitale samtaler giver mulighed for en mere effektiv administration, og CA's medarbejdere har kunnet vurdere de lediges jobsøgning og rådighed for arbejdsmarkedet lige så godt som ved personlige samtaler i a-kassen.

Dermed flugter CA's data og erfaringer med KL's undersøgelse fra august 2020, der viser, at både ledige og jobcentre har taget godt imod den midlertidige digitale beskæftigelsesindsats i kommunerne – og ønsker, at den skal fortsætte.

Lad voksne mennesker bestemme selv
For nogle ledige fungerer det fint med telefonmøder. De slipper for at bruge tid og penge på transport til og fra a-kassen, og de kan i stedet bruge tiden på jobsøgning.

Andre vil helst møde op i a-kassen. For eksempel ved svære samtaler, eller hvis de bor lige rundt om hjørnet. Men fælles for dem alle er, at de gerne vil have muligheden for at vælge den løsning, der passer bedst til dem.

Eller som et af vores medlemmer, der har 100 kilometer til nærmeste CA-kontor, siger i undersøgelsen: "For mig fungerer det fint med telefonmøder, og andre vil måske helst mødes ansigt til ansigt. Men det skal afgøres af den enkeltes behov. Det kan voksne mennesker godt selv finde ud af."

Læs også

Fremtiden er digital
Der er ikke meget godt at sige om coronakrisen, men den har dog givet os et tigerspring ind i den digitale fremtid. Vi kan gøre mange flere ting digitalt, end vi troede. Og vores hverdag er meget mere digital i dag, end den var før corona.

Derfor giver det heller ikke mening, hvis vi går et stort skridt tilbage til de gamle regler, hvor samtaler kun kan foregå ved, at de ledige pinedød skal møde personligt op i jobcentret eller i a-kassen.

Derfor er mit råd til beskæftigelsesministeren, at han til marts gør den midlertidige digitale beskæftigelsesindsats permanent. Giv de ledige, jobcentrene og a-kasserne mulighed for at vælge de samtaleformer, der passer bedst i den konkrete situation.

Det giver en mere effektiv administration, bedre samtaler og mere motiverede ledige.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Sørbye Friis

Administrerende direktør, CA Karrierepartner og a-kasse
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1989)

0:000:00