Bred gymnasieaftale i hus

GYMNASIE: Karakterer i flere grundforløb og færre eksaminer er hovedresultaterne i bred aftale om gymnmasiereformen. Stadig små knaster, siger lærerne.
Foto: Colourbox.com
Torbjørn Næs BertelsenAnders Heissel

To færre eksaminer i gymnasietiden, mulighed for at skrive studieretningsprojektet i et fag og karakterer i almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb. Desuden er der blevet tilføjet en ekstra historieopgave for HF-eleverne.

Det er nogle af resultaterne i en bred aftale om gymnasiereformen, der torsdag aften faldt på plads.

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er meget tilfreds med den brede aftale, der også reducerer det tværfaglige fag almen studieforberedelse markant.

"Med disse ændringer har vi fået rettet nogle problemer i reformen. Vi har lyttet meget til elever, lærere og skoleledere. Regeringen var klar til at følge alle Følgegruppens forslag. Vi er nu kommet igennem med de vigtigste ændringer, herunder forkortelsen af samarbejdet mellem fagene i almen studieforberedelse og muligheden for at skrive i et fag i studieretningsprojektet. Jeg har hele tiden været bekymret for unødig akademisering, der tilgodeser elever fra hjem, hvor de kan få hjælp hjemmefra. Det rådes der nu i et vist omfang bod på," siger Bertel Haarder (V).

Undervisningsministeren udtrykker derudover tilfredshed med, at både sprog og naturvidenskab bliver styrket. Karaktergivning vil ifølge ministeren sikre, at de faglige mål bliver klare for eleverne. Eleverne har hidtil klaget over, at de var i tvivl om, hvad det gik ud på.

Jeg har hele tiden været bekymret for unødig akademisering, der tilgodeser elever fra hjem, hvor de kan få hjælp hjemmefra. Det rådes der nu i et vist omfang bod på.

Bertel Haarder (V)
Undervisningsminister

S: Gymnasium for alle
Socialdemokraternes udddannelsesordfører, Christine Antorini, betegner aftalen som god.

"Det er en god aftale, som holder fast i det gode fra gymnasiereformen fra 2003. Vi synes, det er godt, at gymnasiet bliver for alle. De seneste år har det været meget fokuseret på universitetsforberedelse, men med denne aftale bliver man forberedt til alle videregående uddannelser," siger Christine Antorini.

Hun tror, at den brede aftale med de justeringer, der er blevet foretaget, kommer til at holde i mange år. Christine Antorini mener, at aftalen sikrer, at der kommer ro om gymnasiets udformning.

DF: Moderat tilfredse
For Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Martin Henriksen, er aftalen kun moderat god.

"Vi mener, man burde kigge på nogle meget større ændringer, men vi er glade for, at aftalen trækker i den rigtige retning. Vi er glade for, at historiefaget er blevet styrket med den ekstra opgave på HF, men vi er kun moderat tilfredse, da vi gerne ville have kigget mere på elevernes faglige færdigheder og det tværfaglige," siger Martin Henriksen (DF).

Gymnasie-formand tilfreds
Formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Gorm Leschly er godt tilfreds med aftalen. Han hæfter sig ved reduktionen i almen studieforberedelse og ændringerne i studieretningsprojektet.

"Men det mest markante og måske den mest markante ændring i nyere tid er ændringerne i eksaminer fra 11 til 9. Det er tydeligvis det, som politikerne har diskuteret mest. Man kan nu rydde maj måned for eksamen, og det giver nogle helt nye og bedre vilkår for at tilrettelægge undervisningen bedre. Eksamen blokerer faktisk i fem måneder. I maj og juni, omkring jul og sygeeksaminer i begyndelsen af studieåret," siger Gorm Leschly.

Tvivl om sprogfag
Til gengæld er han ikke sikker på, at ændringerne for sprogfagene vil betyde en styrkelse af fagene.

"Nu siger Bertel Haarder, at sprogfagene er blevet forbedret. Men det at man lemper lidt på mulighederne for elever med tre sprog vil ikke ændre ret meget. Hvis man rigtigt skal styrke sprogfagene, skal man indføre en tvangsregel, så man skal samarbejde om udbud af sproghold. Hvis eksempelvis Ikast og Herning Gymnasium hver havde et halvt hold, skulle de tvinges til at lægge det sammen. Men det gør de ikke i dag af frygt for at miste taxameterpenge. Sådan en form for protektionisme er resultatet af det selvejende system," siger Gorm Leschly.

Ændringerne i reformen lander på et tidspunkt, hvor søgetallene stiger for gymnasierne over hele landet. Og den succes kan faktisk godt blive et problem, siger lærernes formand.

"De fantastiske søgetal i øjeblikket vil give et behov for mellem 800-1000 lærere de kommende år. Og med alt overarbejde og ubesatte stillinger lagt oveni får vi brug for 1500 ekstra lærere. Og det har jeg vanskeligt ved at se, at man kan finde," siger Gorm Leschly.

Dokumentation
Oversigt over forligets enkelte punkter
  1. Grundforløbet og valg af studieretning
    Samtlige elever skal tilbydes et reelt valg af studieretning ved afslutningen af grundforløbet, og grundforløbet skal tilrettelægges, så det kvalificerer valget af studieretning. 

  2. Naturvidenskab
    Skolerne får større frihedsgrader ved tilrettelæggelsen af naturvidenskabeligt grundforløb og til at realisere fagets mål med vægt på det grundlæggende og sammenhængende i naturvidenskaben.

    For stx igangsættes et målrettet arbejde på at nytænke naturfagene med vægt på anvendelse.

    Begrænsningen for antal naturvidenskabelige fag i grundforløbet i stx ophæves.

    Der indføres karakter i faget naturvidenskabeligt grundforløb, som anføres på eksamensbeviset, men uden at tælle med.

  3. Fremmedsprog
    Elever i stx med 3 fremmedsprog får ret til at vælge matematik B i stedet for naturvidenskab B.

    Elever i stx med 4 fremmedsprog fritages for kravet om et naturvidenskab B.

    Kravet om begyndersprog som 2. fremmedsprog på A-niveau ændres til mindst B-niveau for elever i stx, der har matematik A i kombination med fysik og kemi på mindst A- og B-niveau.

    Målrettet arbejde med fornyelse af undervisning i fremmedsprog med vægt på anvendelsesorientering.

    Der indføres karakter i almen sprogforståelse, som anføres på eksamensbeviset, men uden at tælle med.

  4. Almen studieforberedelse i stx
    Timetallet til almen studieforberedelse nedsættes fra ca. 240 timer til ca. 200 timer, og vægten for karakteren for prøven i almen studieforberedelse nedsættes fra 2 til 1 1/2.

    Formålet med almen studieforberedelse præciseres og dermed bedømmelseskriterierne ved den afsluttende prøve.

  5. Studieområdet i hhx
    Studieområdet i hhx nytænkes med henblik på bedre sammenhæng mellem studieområdets delforløb. Prøveformen for det internationale område ændres til en mundtlig prøve med syn­op­sis.

  6. Studieområdet i htx
    Bestemmelserne for studieområdet i htx og andre former for fagsamarbejde klargøres.

  7. Studieretningsprojektet
    Formålet med studieretningsprojektet præciseres med vægt på blandt andet fordybelse, formidling af faglig problemstilling i tilknytning til studieretning samt kombination af forskellige faglige tilgange og discipliner.

    Eleven vælger et område og en faglig problemstilling således, at et af elevens studieretningsfag på A-niveau samt et fag på mindst B-niveau indgår i besvarelsen. Kombinationen af fag skal underbygge den faglige fordybelse.

    Skolens leder kan godkende, at studieretningsprojektet undtagelsesvist skrives alene på grundlag af ét studieretningsfag på A-niveau, eller at et 3. fag inddrages i studieretningsprojektet, hvis alle fastsatte mål for projektet opfyldes, herunder inddragelse af flere faglige dimensioner og realisering af faglig fordybelse.

    Det præciseres, at der skal være vejledning til eleverne i alle dele af processen.

    Reglen om placeringen af de 5 første dage af de 10 skoledage, der er afsat til studieretningsprojektet, adskilt fra de sidste 5 dage præciseres og får generel gyldighed.

  8. Styrkelse af fagligheden
    Der foretages justeringer af læreplaner med støtte i blandt andet EVA's rapporter.

    Undervisningsministeriet gennemfører i samarbejde med skoler og interessenter en kortlægning af brugen af blandede studieretninger samt en belysning af konsekvenserne af ændringer i bestemmelserne herom. Resultaterne forelægges forligskredsen.

    Undervisningsministeriet kortlægger i samarbejde med interessenter, hvorledes elevforsømmelser kan reduceres. Resultatet heraf forelægges forligskredsen.

  9. Styrket evaluering og faglig vejledning af hf-kursister
    Der gøres en yderligere indsats for at støtte og styrke den systematiske evaluering af den enkelte hf-kursist.

    Der indføres en historieopgave på hf.

  10. Styrkelse af hf'ernes optagelsesmuligheder på videregående uddannelser
    Mindstekravene til sammensætning af valgfag på hf ændres, således at det bliver lettere at indplacere 2. fremmedsprog på B-niveau og/eller fysik på B-niveau i det 2-årige forløb.

  11. Eksamen
    Med det formål at afkorte eksamensperioden og frigive ressourcer til blandt andet øget faglig vejledning gennemføres følgende ændringer i prøve- og eksamenssystemet: 

    Antallet af prøvebegivenheder i de 3-årige uddannelser reduceres fra 11 til 9. Som udgangspunkt reduceres antallet af mundtlige prøver med 1 og antallet af skriftlige prøver med 1. Dog skal alle elever aflægge mindst tre skriftlige prøver og mindst tre mundtlige prøver.

    • Prøven i kultur- og samfundsfaggruppen på hf kobles sammen med eksamensprojektet til én prøve. Der foretages de nødvendige tilpasninger af de faglige mål.

    • De skriftlige opgavesæt dubleres med henblik på afkortning af den skriftlige eksamensperiode.

    • Med henblik på at afkorte den skriftlige censurperiode fremsendes opgavebesvarelser samtidigt til de to skriftlige censorer i det omfang, det er muligt (eventuelt ved at kopiere besvarelser).

    Med det formål at sikre uforudsigelighed og en hensigtsmæssig faglig bredde i de fag, der udtrækkes til prøve, gennemføres følgende ændring:

    • Skriftlige prøver indgår i udtrækket, så alle elever aflægger mindst én prøve i fag med både skriftlig og mundtlig prøve.

    Med det formål at sikre progression i prøveformerne på hf gennemføres følgende ændring:

    • Prøven i den naturvidenskabelige faggruppe ændres i retning af det igangværende forsøg. Forberedelsestiden nedsættes til 30 minutter.

    Desuden gennemføres følgende ændring:

    • Klagereglerne ændres, så en klage kan resultere i, at den endelige karakter er lavere end den først afgivne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bertel Haarder

Fhv. MF og minister (V)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1970)

Christine Antorini

Sygeplejerske-studerende, fhv. adm. direktør, Life Fonden
cand.comm. i offentlig forvaltning (Roskilde Uni. 1994)

Martin Henriksen

Formand, Nye Borgerlige, kommunalbestyrelsesmedlem (NB), Stevns Kommune, spidskandidat til EP-valget 2024 (NB), fhv. MF (DF), sikkerhedsvagt
kursus i kristendom og teologi, vagtkursus, Landtransportskolen, HF (Frederiksberg HF-kursus 2004)

0:000:00