Bredt flertal erstatter skandaleramt IC4 med nye eltog til 11 milliarder

AFTALE: Alle partier på nær Enhedslisten har indgået aftale om indkøb af nye eltog. DSB kommer ikke til at stå for vedligeholdelsen.

IC4-togene har mildest talt ikke kørt på skinner. Nu står de til at blive udfaset i 2025 til fordel for nye eltog.
IC4-togene har mildest talt ikke kørt på skinner. Nu står de til at blive udfaset i 2025 til fordel for nye eltog.Foto: /ritzau/Mikkel Berg Pedersen
Peter Pagh-Schlegel

Der skal købes 150 nye eltog for omkring 11 milliarder kroner. Det er alle partier på nær Enhedslisten blevet enige om torsdag formiddag.

De nye tog kommer til at erstatte de skandaleramte IC4-tog, og transportminister Ole Birk Olesen (LA) lægger stor vægt på, at man ikke skal gentage fadæsen.

"Vi skal have nye og pålidelige eltog, som modsat de IC4-tog, vi har i dag, kommer til at køre godt," siger ministeren til TV 2 News.

Han lægger vægt på, at de nye eltog skal være afprøvet på europæiske baner, da problemerne med IC4-togene blandt andet udsprang af, at togene ikke var gennemtestet, da man i 2000 betalte omkring seks milliarder kroner for IC4-togene.

"Alle partier bag aftalen, Transportministeriet og DSB har haft et ekstremt fokus på, at det ikke skal gentages. Og derfor skal vi nu ud og have et tog, der kører på europæiske baner, og som har bevist sin driftsstabilitet i stedet for, at man udvikler et helt nyt," siger Ole Birk Olesen til TV 2 News.

DSB bliver sat udenfor
Et af de store diskussionsemner op til aftalen har været, om DSB skulle stå for vedligeholdelsen, og den opgave står DSB nu til at miste på de nye tog, hvilket var et klart ønske fra de blå partier.

Ifølge Ole Birk Olesen viser erfaringer fra udlandet, at der er store gevinster ved at gøre producenten ansvarlig for, at togene også kører.

I aftaleteksten lyder det desuden, at "parterne har lagt vægt på, at en vedligeholdelsesmodel med fuld outsourcing påfører DSB – og dermed staten – færrest mulige risici" og "skaber de bedste forudsætninger for hurtigt at opnå en god driftsstabilitet".

I rød blok lægger man vægt på det grønne i aftalen:

"God dag for os, der går op i miljø og kollektiv trafik!" skriver transportordfører Rasmus Prehn (S) på twitter, mens Andreas Steenberg fra De Radikale kalder aftalen en "stor dag for den grønne omstilling". 

 

IC4-togene forventes udfaset og skrottet midt i 2020'erne, mens IC3 udfases med udgangen af 2027.

Læs hele den politiske aftale her

Læs også

Dokumentation

Bred aftale om igangsættelse af udbudsproces for indkøb af nye eltog.

Læs aftaleteksten her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

0:000:00