Erhvervsliv om foreslået lastbilkompensation: ”Hvis det ender sådan her, vil vi stille os ganske tilfredse”

Regeringens planer om at kompensere vognmændene betragteligt, hvis dieselafgiften bliver hævet for at nå klimamål, bliver mødt med roser fra både DI Transport og DTL. En foreslået lempelse af den kontroversielle vejafgift er dog helt unødvendig, lyder det fra grønt råd.

Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport, er tilfreds med, at regeringen vil kompensere vognmændene. 
Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport, er tilfreds med, at regeringen vil kompensere vognmændene. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det bliver vel modtaget i det danske transporterhverv, at regeringen tilsyneladende er - eller i hvert fald har været - parat til at kompensere vognmændene markant, hvis dieselafgiften bliver hævet næste år.

"Hvis det ender sådan her, så vil vi stille os ganske tilfredse,” siger Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport.

Udmeldingen kommer som reaktion på, at regeringen ifølge hidtil ubeskrevne dokumenter fra de langstrakte forhandlinger om 2025-målet har lagt op til at skære næsten en femtedel af den kilometerbaserede vejafgift, når den bliver indført næste år.

Det skal modsvare den øgede erhvervsbelastning, som en stigning i dieselafgiften på 50 øre per liter vil medføre for de danske vognmænd. 

Samtidig ville regeringen ifølge forhandlingspapirerne hæve tilskudspuljen til grøn omstilling hos vognmændene til 750 millioner kroner frem mod 2030, hvilket vil være mere end en fordobling i forhold de nuværende 300 millioner kroner, der blev afsat på årets finanslov.

Det er gode takter fra regeringen, lyder det fra Karsten Lauritzen.

”Jeg har tidligere sagt, at det mindste, man kan gøre, når man indfører nye afgifter, er at føre nogle penge tilbage til at understøtte den grønne omstilling af branchen,” siger han.

”Det var der nul lydhørhed omkring, da man indførte kilometerafgiften, men med de her forslag virker det alligevel til, at regeringen har reflekteret lidt over, at om man når klimamålene bedst ved bare at svinge pisken,” siger Karsten Lauritzen.

Altinget har forsøgt at få en kommentar fra klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M), men han har med henvisning til de verserende forhandlinger ikke ønsket at udtale sig.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00