Nyt samarbejde på Det Kongelige Teater: Audi ruller ind på Store Scene

PARTNERE: Efter år med offentlige besparelser lancerer Det Kongelige Teater et nyt samarbejde med Audi. ”Der er ingen modsætning mellem god kunst og samarbejde med erhvervslivet,” siger talsmand.

En Audi A5 midt på scenen under Odysseen og 12 nye podcast er resultatet af nyt Audi-sponsorat på Det Kongelige Teater.
En Audi A5 midt på scenen under Odysseen og 12 nye podcast er resultatet af nyt Audi-sponsorat på Det Kongelige Teater.Foto: /ritzau/Torben Åndahl
Anders Redder

En Audi A5 på de skrå brædder under Homers Odysseen. Lancering af en ny bilmodel på Store Scene i Skuespilhuset. Og 12 nye podcasts i samarbejde med Audi.

Det er overskrifterne i den samarbejdsaftale, som Det Kongelige Teater i sidste uge lancerede med den tyske bilfabrikant Audi.

Aftalen med Audi er det nyeste i rækken af samarbejder mellem nationalscenen og det private erhvervsliv, der hvert år udgør mellem 50 og 60 millioner kroner af Det Kongelige Teaters samlede indtægter.

”Det er det hidtil største formidlingssamarbejde i vores historie,” siger teatrets kommunikationschef Magnus Restofte om partnerskabet uden at ville afsløre, hvad aftalen pengemæssigt indbringer på teatrets bundlinje.

"Der er ingen modsætning mellem god kunst og samarbejde med erhvervslivet, og det tror jeg, at vi sammen med Audi kan være med til at vise,” siger han.

Ekspert: Det kan være kunstens redning
Efter flere år med offentlige besparelser og presset økonomi er kulturinstitutionerne nødt til at være kreative i bestræbelserne på at holde gang i budgetterne.

Derfor er der intet odiøst i, at Det Kongelige Teater lader Audi komme ind på livet af nationalscenens kerneaktiviteter.

Det siger brandingekspert og fhv. musiker Christian Have, der længe har slået på tromme for et tættere samarbejde mellem erhvervslivet og kulturen.

”Kunstnere skal holde op med at tro, at de er noget særligt, som erhvervslivet ikke må røre ved. Samfundet kan intet uden kunsten, men heller ikke uden erhvervslivet. Jo før vi indser det, jo bedre – for de her partnerskaber kan være kunstens redning i en tid med store besparelser,” siger Christian Have, stifter af bureauet Have Kommunikation.

Han kalder Audis samarbejde med Det Kongelige Teater for et ”glimrende eksempel på, at sponsorater kan løfte både kunsten og erhvervslivet.”

Vil ikke lave product placement
Hos Det Kongelige Teater understreger kommunikationschef Magnus Restofte at teatret føler sig forpligtet til at varedeklarere de initiativer, som Audi har bidraget til.

Blandt andet den Audi A5 Sportback, som bliver en aktiv del af Odysseen til efteråret. Her afviser Det Kongelige Teater, at der er tale om såkaldt product placement.

”Vi skriver tydeligt, at Audi har stillet en bil til rådighed. Men der er ikke tale om hardcore product placement – det ville vi aldrig gøre os i. Scenografen på Odysseen vidste på forhånd, at der skulle være en bil på scenen. Og så stod Audi heldigvis klar med en bil, vi kunne bruge,” siger Magnus Restofte.

Det Kongelige Teater oplyser til Altinget, at man har over 30 partnerskaber med alt fra fonde til private virksomheder.

Læs hele artiklen på Altinget: kultur (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Have

Grundlægger, Have Kommunikation & PR, forfatter, TV-vært
Dansk, Københavns Universitet

0:000:00