Partier hitter på sociale medier når emnet er udlændinge

Skriv om burka eller grænsebomme. Så er der en god chance for opmærksomhed på sociale medier. Det viser ny dansk kortlægning.

De ti politiske partier, der lige nu står til at kunne komme i Folketinget, har de seneste 12 måneder slået over 4.400 opslag op på Facebook om alt fra kulturpolitik til udenrigspolitik.

Men det er især opslag med indhold om udlændinge, integration, flygtninge, burka og grænsebomme m.v, der er gået viralt.

Det skriver netmediet Medietrends, der udgives af forhenværende chefredaktør på Ugebrevet A4 Jan Birkemose.

Han har lavet den omfattende analyse af samtlige Facebook-opslag fra de ti partier de seneste 12 måneder.

Blandt de 50 mest virale opslag handler 33 – svarende til 66 procent – om udlændingespørgsmål. Og blandt de 100 mest virale er andelen 62 procent.

Viral defineres af Medietrends i denne sammenhæng som mængde af delinger, kommentarer og reaktioner (haha, love, sad, angry og wow).

Analysen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til kortlægning af aktivitet på sociale medier.

Det mest virale opslag i sin helt egen klasse er dog Socialdemokratiets opslag med Dan Jørgensens irettesættelse af værten Trish Regan fra Fox Business News. Det opslag er blevet vist mere end fem millioner gange, og i alt har det høstet knap 80.000 interaktioner.

Hvis undersøgelsen er repræsentativ for, hvad der optager vælgerhavet, er der igen lagt op til en valgkamp præget af - udlændinge.

Forrige artikel Pænt 2017-regnskab fra Primetime Næste artikel Regnskab: Operate i stabil vækst og indtjening
Kjærsgaards og Thulesens forhold er blevet anstrengt

Kjærsgaards og Thulesens forhold er blevet anstrengt

ANALYSE: Modsætningerne i DF handler mere om stil og magtpositioner end om politisk uenighed. I valgkampen har der været gensidig irritation mellem Kjærsgaard og Thulesen, men der er ikke tale om to politiske fløje over for hinanden.