Stramme regler spænder ben for unge ledige

UNGE: Usmidige regler gør, at jobcentrenes eneste lovlige mulighed er offentlige løntilskudsjob til unge ledige. Reglerne opfattes for snævert, siger Støjberg, men jobcentrene og KL er lodret uenige.
Unge forsikrede ledige, der kommer direkte fra en uddannelse eller et job, kan risikere at komme ud at gøre rent eller passe ældre, når de sendes i offentlige løntilskudsjob. Jobcentrene har ikke andre muligheder.
Unge forsikrede ledige, der kommer direkte fra en uddannelse eller et job, kan risikere at komme ud at gøre rent eller passe ældre, når de sendes i offentlige løntilskudsjob. Jobcentrene har ikke andre muligheder.Foto: colourbox.com
Anne Bjerregaard

Fra 1. august har reglerne været så snævre for unge ledige, at den eneste lovlige mulighed, jobcentrene har, er at sende unge forsikrede ledige i offentligt løntilskudsjob i uafbrudt 26 uger.

Det er et problem, siger flere jobcentre, som Altinget.dk har talt med.

"Det er i bund og grund noget rod og bærer præg af, at der fra lovgivers side er glemt noget," siger sektionsleder i Jobcenter Esbjerg, Gitte Fynbo.

Problematikken bunder i, at eksempelvis den ledige murer efter 13 ugers arbejdsløshed skal i aktivering i uafbrudt 26 uger. Det udelukker privat jobtræning, der først må finde sted efter et halvt års ledighed, og det udelukker praktik, opkvalificering og jobsøgningskurser, der kun må vare op til seks uger. Den eneste mulighed, jobcentrene reelt har, er dermed offentlige løntilskudsjob.

Den unge smed eller tømrer kommer ud at gå i en børnehave eller på et plejehjem i en omsorgslignende stilling. Det er jo ikke det, den person har brug for.

Arne L. Kristensen
Jobcenterchef, Aalborg

Direkte demotiverende
Og det er ikke en køn løsning, siger jobcenterchef i Aalborg, Arne L. Kristensen:

"For unge mennesker, der har en uddannelse, ser det ikke altid lige pænt ud. Det er noget rod. Den unge smed eller tømrer kommer ud at gå i en børnehave eller på et plejehjem i en omsorgslignende stilling. Det er jo ikke det, den person har brug for," siger han og kalder det en løsning, der tydeligvis er udtænkt bag et skrivebord i København:

"Folk finder det irrelevant og demotiverende at stå op til, når man nu lige har taget en uddannelse. Vi gør hvad vi kan, for at finde noget, der på den ene eller anden måde kan være relevant, men der er nogle ender, der ikke når sammen her," siger Arne L. Kristensen.

Rammer de stærke unge
I Esbjerg oplever man, at de offentlige institutioner også bliver belastet af de mange løntilskudsjob, der skal findes til de unge ledige.

"Har vi ingeniører eller teknisk nyuddannede, så er der begrænset udvalg. Det er mange løntilskuds-pladser, der skal hentes hjem, og det belaster vores offentlige virksomheder i et pænt omfang. Det skal være sammenhængende 26 uger, så hvad skal vi finde på? Det er altså snævert og virkelig ærgerligt, for vi rammer de unge, som egentlig er vores stærkeste ledige, og som ellers på væsentligt kortere tid kunne  have fået et skub til at komme ud," siger Gitte Fynbo og efterlyser en bredere vifte af tilbud og ikke mindst væsentligt løsere regler.

Støjberg: Reglerne opfattes for snævert
KL skønner, at der hver måned stiller sig 1300 unge op i den kø, der rammes af lovgivningen, der i realiteten ikke giver jobcentrene frie hænder til at sammensætte individuelle forløb for den ledige.

Men den udlægning kan beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) slet ikke genkende.

"Det lader til, at KL opfatter reglerne lidt for snævert. Arbejdsmarkedsstyrelsen har her i efteråret sendt et brev til samtlige jobcentre, som forklarer, hvordan man kan kombinere forskellige forløb, så det stadig lever op til reglerne. Og det er altså væsentlig mere fleksibelt, end KL fremlægger det. Jeg går ud fra, at kommunerne vil leve op til deres ansvar. Det skylder vi de unge," skriver Inger Støjberg i et skriftligt svar til Altinget.dk.

KL: Ikke praktisk muligt
Af brevet til jobcentrene fremgår det blandt andet, at Arbejdsmarkedsstyrelsen vurderer det muligt med "Et indledende tilbud i form af et særligt tilrettelagt projekt med intensiv jobsøgning og coaching i op til 6 uger med henblik på at forsøge at skaffe den unge et arbejde. Dette tilbud kan efterfølges af virksomhedspraktik i op til 4 uger".

Men det er slet ikke praktisk muligt, svarer KL igen.

"Arbejdsmarkedsstyrelsens brev til jobcentrene ændrer intet ved realiteternes verden. På papiret ser det smukt ud med først et forløb på fire uger, så et på to uger og så videre. Men det er på papiret - i praksis ville det være næsten umuligt at få det puslespil til at gå op, fordi der ifølge reglerne ikke må være "huller" i form af dage uden aktivering mellem to tilbud," siger kontorchef i KL, Niels Arendt Nielsen.

Han bakkes op af de jobcentre, Altinget.dk har talt med.

"Jeg har svaret Inger Støjberg, at vi slet ikke har misforstået noget. Jeg er helt på det rene med, at man skal sætte ind og lave tidlig og målrettet indsats, men det setup er så stift og firkantet, at det ikke giver mening for den rådgiver, der sidder med det. Vi sigter og stiler imod rettidighed, men jeg mener godt, man kan leve med en dags slip her og der, men sådan er det ikke formelt set," siger Arne L. Kristensen, jobcenterchef i Aalborg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Inger Støjberg

MF, partistifter (DD)
MBA (Aalborg Uni. 2013)

0:000:00