Alternativet: Metrogælden binder København på hænder og fødder

SAMRÅD: Gælden i Metroselskabet og By & Havn hindrer København Kommunes indflydelse på byudviklingen, frygter Alternativet. S i København afviser. Både boligministeren og finansministeren er trygge ved selskabernes økonomi.

Milliardgælden til metroen fratager de københavnske politikere muligheden for selv at tilrettelægge byudviklingen, mener Josephine Fock (ALT).
Milliardgælden til metroen fratager de københavnske politikere muligheden for selv at tilrettelægge byudviklingen, mener Josephine Fock (ALT).Foto: /ritzau/Bax Lindhardt
Kasper Kaasgaard

Københavnske lokalpolitikere får begrænset deres indflydelse på byens udvikling, fordi kommunen hæfter for en voksende milliardgæld til metrobyggerierne.

Sådan lyder bekymringen fra Josephine Fock (ALT). Den alternative finansordfører havde torsdag finansminister Kristian Jensen (V) og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd om gælden i de to selskaber som står for henholdsvis byggeriet og betalingen af den københavnske metro, Metroselskabet og By & Havn.

De to selskaber har tilsammen en gæld omkring 32 milliarder kroner. Københavns Kommune hæfter for størstedelen, navnlig 95 procent af gælden i By & Havn.

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00