EU indgår kompromis med Tyskland: Udfasning af CO2-udledende biler fra 2035 er nu en realitet

Hårdknuden i forhandlingerne mellem Berlin og Bruxelles om udfasning af fossile biler er gået op. Tirsdag skrev EU's energiministre endeligt under og gjorde dermed aftalen officiel. For at få Tyskland med ombord igen, har EU dog måtte åbne for et smuthul til e-fuels, og det bekymrer Danmarks klima- og energiminister.

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Freja Søgaard

Vejen har ikke været snorlige, men tirsdag kunne EU’s energiministre endelig sætte deres underskrifter på en aftale, der fra 2035 stopper salget af CO2-udledende biler.

Tyskland havde ellers siden starten af marts overraskende blokeret for aftalen, da de ikke var klar til helt at opgive forbrændingsmotoren.

Argumentet fra tyskerne lød på, at det stadig skulle være muligt at købe biler med forbrændingsmotorer efter 2035, hvis brændstoffet blot var det såkaldte e-fuels og ikke benzin eller diesel. 

Jeg er ikke helt imponeret over processen

Lars Aagaard (M)
Klima- og energiminister

I weekenden måtte EU-kommissionen så give efter for tyskernes ønske. Her indgik de en aftale om, at der senere på året vil blive lavet retningslinjer, som sørger for, at nogle biltyper med forbrændingsmotorer stadig må sælges efter 2035, såfremt de kun kører på e-fuels.

Og den aftale var det, der skulle til for at få Berlin med tilbage på vognen.

”Dette baner vejen for, at køretøjer med forbrændingsmotorer, der kun bruger CO2-neutrale brændstoffer, kan nyregistreres efter 2035,” sagde den tyske transportminister Volker Wissing lørdag ifølge mediet Bloomberg.

Dermed er forbrændingsmotoren endnu ikke blevet helt lagt i graven, så længe der kun tankes e-fuels i tanken.

Aftalen er en del af EU’s Fit for 55-pakke, der skal nedbringe EU’s drivhusgasemissioner med 55 procent inden 2030, og derfor en vigtig del af den grønne omstilling i Unionen. 

Elbilerne vil dominere
Det er dog ikke alle, der er positive stemt over, at EU har åbnet et smuthul, og kritikerne er skeptiske overfor e-fuels af flere årsager.

Blandt andet kræver det meget energi at producere, og så udleder det også noget CO2 ved udstødningsrøret. Derfor peger flere på, at brændstoffet er bedst brugt på fly og skibsfart, hvor elektrificering ikke står lige ved døren, som den gør ved personbiler.  

Derudover bruges e-fuels ligesom benzin- og dieselbiler i en forbrændingsmotor, og det kan derfor være svært fuldstændigt at sikre på trods af tekniske foranstaltninger, at der virkelig bliver tanket e-fuels i tanken og ikke benzin eller diesel.

Netop det er noget klima- og energiminister Lars Aagaard (M) vil holde øje med i den videre proces.  

”Det er jo den bekymring, jeg deler,” siger ministeren og forklarer, at EU’s kompromis med Tyskland og åbningen for, at der stadig vil kunne blive solgt biler med forbrændingsmotorer efter 2035, er modsat, hvad Danmark har ønsket.

Han peger desuden på, at det nu op til forbrugerne at afgøre, om Tysklands smuthul for e-fuels også får en reel betydning for markedet.

”Min egen prognose er, at de rene elbiler kommer til at dominere, og at det er dem, forbrugerne vil vælge. Men det kan kun fremtiden vise. Det vigtigste for os er, at klima-ambitionen, der ligger bag, står intakt,” siger han.

Aktører i industrien peger ligeledes på, at e-fuels ikke er særlig konkurrencedygtige i forhold til elbilerne, da brændstoffet er alt for dyrt at producere. 

Klima- og energiministeren fremhæver desuden, at Tysklands midlertidige blokering af aftalen ikke er gået ubemærket hen blandt de andre energiministre.

”Jeg er ikke helt imponeret over processen. Og det står også klart efter mødet i dag, at den opfattelse, den er der mange lande, der har,” siger han.

Hvad de fremtidige retningslinjer til e-fuels kommer til at indeholde, har han endnu ikke noget svar på men understreger dog, at handler om at sikre, at den miljømæssige integritet er i orden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Aagaard Møller

Klima-, energi- og forsyningsminister (M)
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1994)

0:000:00