Offentlige kunder er dyrere for virksomheder end private kunder

UDBUD: Samarbejdet med det offentlige koster ifølge forskere ofte virksomheder en større andel af omsætningen end samarbejdet med andre private. Mere dialog kan begrænse omkostningerne, mener Dansk Erhverv.

Både i bygge- og konsulentbranchen er det ifølge en ny uafhængig undersøgelse dyrere at samarbejde med det offentlige end med det private.
Både i bygge- og konsulentbranchen er det ifølge en ny uafhængig undersøgelse dyrere at samarbejde med det offentlige end med det private.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Byggebranchen og landets konsulenthuse kan have en pointe, hvis de oplever, at det kan være mere besværligt og forbundet med større omkostninger at samarbejde med offentlige end private kunder.

En ny undersøgelse fra Center for Forskning i Offentlig-Privat Samspil på Roskilde Universitet viser i hvert fald, at der for netop de to brancher er højere såkaldte transaktionsomkostninger forbundet med samarbejdet med offentlige parter end med private.

”Vi kan se, at omkostningerne i gennemsnit er højere inden for de to brancher i gennemsnit. Men forskellen er samtidig ikke meget store,” siger leder af forskningscenteret professor (mso) Ole Helby Petersen.

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00