Realdania: Turisme og lokal udvikling går hånd i hånd

DEBAT: Turister vil være midlertidige lokale, når de besøger Danmark. Det skaber en helt unik mulighed for at tænke de besøgendes og de lokales behov sammen, når vi skaber nye kultur- og fritidsfaciliteter. Det skriver Anne Skovbro, filantropidirektør i Realdania. 

Af Anne Skovbro
Filantropidirektør, Realdania

Sommerferien er lige om hjørnet, og det betyder – blandt meget andet – mere turisme mange steder i landet. Men tiden, hvor vi stillede os tilfredse med blot at være på besøg som turister, er slut.

Når vi rejser ud eller rundt i Danmark, er det nemlig blevet vigtigt for os, at vi bliver en del af det sted, vi besøger. Vi vil ikke være gæster på gennemtræk. Vi vil være midlertidige lokale.

Sådan formulerer Wonderful Copenhagen hovedpointen i deres nye turismestrategi, og det skaber en helt unik mulighed for at tænke turistens og de lokale borgeres behov sammen, når vi udvikler og bygger nye kultur- og fritidsfaciliteter rundt om i landet.

Hvis man som kommune skal bygge et nyt havnebad, et teater eller udvikle et naturområde, kan man altså med fordel overveje, hvordan man skruer tilbuddet sammen, så det appellerer til både turisterne og de fastboende.

To fluer med et smæk
Der er åbenlyse gevinster i det dobbelte blik. For kommunen ligger der en økonomisk fordel, for groft sagt kan man bygge ét hus i stedet for to.

De fastboende kan få glæde af nye kultur- og fritidsfaciliteter både i og uden for turistsæsonen. Og vi ved, at både danske og udenlandske turister efterspørger autentiske oplevelser – og dem kan man finde netop der, hvor de lokale også er.

Men hvordan bygger man, så man rammer begge grupper? Først og fremmest kræver det, at man har et skarpt blik for det unikke. Det er det, som turisterne efterspørger, og det er samtidig det allerbedste udgangspunkt for lokal udvikling. Man kan starte med at spørge sig selv, hvad man som kommune, område eller by kan tilbyde, som er særligt, og som andre ikke har.

I Realdania har vi gennem årene opbygget en del erfaringer med projekter, hvor det er lykkes at skabe værdi til lokale borgere såvel som turister. Nogle gange har det været resultatet af en bevidst strategi og andre gange en glædelig overraskelse, som vi først er blevet opmærksomme på efterfølgende.

Et godt eksempel er StreetDome i Haderslev. Her ligger det grå beton i skaterparken som bølger fra et surferparadis og smelter sammen med udsigten over havnen i baggrunden. I sommermånederne er parken fyldt med turister og lokale, der prøver kræfter med skateboards, klatring og parkour eller nyder en is under åben himmel.

I årets øvrige måneder bliver parken i højere grad benyttet af lokale i det indendørs skatermiljø. Tæt på skaterparken i Haderslev ligger et socialt boligbyggeri.

Målet med projektet var at bygge et attraktivt område til børn og unge i nærheden, og samtidig bygge en skaterpark i verdensklasse, der også kunne tiltrække skatere fra resten af Europa. Bag skaterparken står Haderslev Kommune i samarbejde med Lokale- og Anlægsfonden og Realdania.

Et andet eksempel er Tøndermasken i Sønderjylland. Tønder Kommune er i samarbejde med A. P. Møller Fonden og Realdania i gang med et stort initiativ, der skal styrke området som et attraktivt sted både at bo, arbejde og besøge.

Marsken gemmer på en helt særlig natur og bygningsarv, som vi ønsker at understøtte ved blandt andet at etablere stisystemer i det grønne område og restaurere de historiske huse i byen Højer. Styrket turisme og særlige lokale fødevarer har vi også fokus på. Ved at styrke marskens iboende potentiale har vi på samme tid gjort området interessant for dem, der bor der fast, og dem, der kommer på besøg.

Bedre historier i autenticiteten
Der kan være mange udfordringer forbundet med at udvikle og bygge nyt. Særligt i mindre lokalsamfund, hvor økonomien er stram og indbyggertallet går nedad.

Men netop derfor er det dobbelte blik på de lokale potentialer rundt om i landet vigtigt – det giver større effekt for de samme penge. Og øvelsen starter med at finde og dyrke det unikke.

Som Benny Thomsen, der driver Mandø Landhandel, sagde forleden i dagbladet Politiken i en reportage fra den lille fuglerige ø med 35 fastboende og 200.000 årlige gæster. Og hvor en italiensk familie lige netop denne dag var ved at indtage nogle af øens særlige madvarer, bl.a. lammespegepølse.

”Vi kan ikke lave bedre pommes frites, end de kan inde i Ribe. Men vi kan lave bedre tilbehør. Og vi kan fortælle bedre historier,” lød det fra Benny Thomsen, der organiserer sæl- og østerssafarier i området.

Forrige artikel Dansk Byggeri: Boligskatteaftalen er god - men har skønhedspletter Dansk Byggeri: Boligskatteaftalen er god - men har skønhedspletter Næste artikel S: Deleøkonomiske koncepter kræver regulering S: Deleøkonomiske koncepter kræver regulering
  • Anmeld

    Nynne Friis · Sekretariatsleder i LAG Midt-Nordvestsjælland

    Besøgs- og bosætningsattraktivitet hænger sammen

    I de lokale aktionsgrupper (LAG'erne) har vi i mange år arbejdet ud fra samme perspektiv som anføres i Anne Skovbros debatindlæg; nemlig at et områdes besøgs- og bosætningsattraktivitet er tæt forbundne. I landdistrikterne har denne tilgang i mange år været nødvendig for at sikre, at de initiativer, der igangsættes, også bliver levedygtige når "fødselshjælpen" (projektstøtten) ophører. Et eksempel er fx Røsnæs Rundt, som Realdania også har støttet delelementer af. Ved at få en sammenhængende fortælling om den vestsjællandske halvø Røsnæs, og konkretisere denne fortælling i 13 forskellige landmarks, er områdets besøgs- og bosætningsattraktivitet øget betragteligt gennem de seneste 10 år. I den lokale LAG har vi desuden støttet etableringen af Geopark Odsherred og Naturpark Aamosen - begge netop med det formål at skabe den synlighed og ramme omkring disse områders unikke karakter, som gør dem værd at besøge - og bo i.