To gratisaviser fusionerer
Rasmus Nielsen
UdgiverKoncentrationen på avismarkedet er i fuld gang, så det politiske miljø måske hen ad vejen får færre redaktioner at henvende sig til.
MetroXpress sluger 24timer. Men der skal - til en start - fortsat udgives to gratisaviser, lyder det fra Per Mikael Jensen, adm. direktør for Metro International.
MetroXpress A/S overtager med øjeblikkelig virkning 24timer. Metro vil fremover distribuere avisen, der i første omgang fortsætter i sin nuværende form, skriver borsen.dk.
Per Mikael Jensen understreger, at fordi de to avisers profil er temmelig forskellige, så vil det kunne lade sig gøre at udgive begge og gøre en forretning ud af det på samme marked. Ifølge MetroXpress er der blot 16 pct. overlap mellem de to avisers læsergrupper.
Men nærlæser man meddelelsen fra Metro International, står det dog klart, at der er en ændring i udgivelsesmodellen i vente:
"Til en start vil MetroXpress og 24timer drives hver for sig med to adskilte redaktioner og salgshold," hedder det i meddelelsen.
Som kvittering for at overlade udgivelsen og lederskabet af 24timer til MetroXpress modtager den hidtige ejer, JP Politikens Hus A/S, 24,5 pct. af aktierne i det danske Metro-selskab.
Fusionen, der danner landets største gratisavisgruppe med mere end en million læsere dagligt, vil da også gøre brug af synergier i form af annoncesalgssamarbejde mellem MetroXpress og JP Politikens Hus.
JP/Politikens Hus er der også stor glæde over aftalen og det fremtidige medejerskab af MetroXpress A/S.
"Vi har stået i den paradoksale situation, at vi trods 24timers succes har været fortalere for en konsolidering i markedet, fordi det næppe er holdbart med fire gratisavisudgivere. Med denne aftale styrker vi vores position på markedet som medejere af de to gratisaviser, vi tror mest på, og vi har stor tiltro til, at netop Metrokoncernen kan løfte opgaven," udtaler koncerndirektør i JP/Politikens Hus Torsten Bjerre Rasmussen, som nu indtræder i MetroXpress A/S' bestyrelse.