Kommunikation lige så søgt som journalist

MEDIER: Lige så svært at blive kommunikatør som journalist: Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles nye kommunikationsuddannelse optager færre end hver femte ansøger.
Rasmus Nielsen

xDa fristen for at søge ind på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles nye kommunikationsuddannelse udløb i går, lå der 285 ansøgninger på bordene hos studieadministrationen.

Ansøgningerne er endnu ikke blevet gået igennem individuelt, men det forventes, at et godt stykke over 250 af dem kan godkendes.

Dermed bliver det færre end hver femte, som får opfyldt drømmen om en af de 50 studiepladser.

"Der er brug for uddannelsen og vi har lagt mange kræfter i at opbygge den, så den passer til branchens behov. Det er meget tilfredsstillende, at vi kan tiltrække så mange unge mennesker allerede første gang den udbydes," siger højskolens nye rektor Jens Otto Kjær Hansen i en pressemeddelelse.

Tradition for nåleøjer
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har tradition for at tilbyde meget søgte uddannelser. Således er det også mindre end hver femte af de 1399 ansøgere til journalistuddannelsen, som er kommet ind. Og kun en ud af 16 ansøgere er blevet tilbudt en plads på fotojournalistuddannelsen.

Også de visuelle uddannelser, der udbydes på højskolens afdeling i København, er der meget stor rift om. Sværest er det at komme ind på Grafisk Design og Kreativ Kommunikation, som i år lukker hhv. hver 18. og hver 19. ansøger ind.

Det første hold kommunikatører starter på skolens afdeling i Aarhus til september. Mange af dem vil komme i praktik hos myndigheder og organisationer samt store virksomheder, der også til sin tid ventes at blive arbejdsplads for mange af de nye kommunikatører.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Otto Kjær Hansen

Chefredaktør, Magasinet Rotary Norden
journalist (DJH 1976), exam.art.phil. (Aarhus Uni. 1989), eMBA (Henley 1994)

0:000:00