Med "makeover" og "policy" har Mette Frederiksen stabiliseret sit parti i valgkampen

Strategien for S har været at ændre Mette Frederiksens image fra "Lev med det"-Mette til overskuds-Mette. Det mener to tidligere politiske rådgivere, der peger på Socialdemokratiets velførte kampagne som årsag til, at S har stabiliseret sig i målingerne, mens blå blok har været på deroute.

Socialdemokratiet kampagnestrateger har lavet en makeover af Mette Frederiksen, der går ud på, at hun skal være imødekommende, smilende, samarbejdsvillig og overskudsagtig. Det mener tidligere politiske rådgiver Andreas Thyrring. 
Socialdemokratiet kampagnestrateger har lavet en makeover af Mette Frederiksen, der går ud på, at hun skal være imødekommende, smilende, samarbejdsvillig og overskudsagtig. Det mener tidligere politiske rådgiver Andreas Thyrring. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Ninna Gøbel RønbergJulie Schønning

Det blev udråbt til at være den værst tænkelige timing for statsminister Mette Frederiksen (S) at udskrive valg omkring folketingets åbning. 

Men trods dårlige startprognoser ligger Socialdemokratiet efter knap fire ugers valgkamp stabilt i meningsmålingerne. 

I månederne op til valgudskrivelsen lå opbakningen til Socialdemokratiet lavere end valgresultatet i 2019. Partiet stod kun til lidt over 23 procent af stemmerne, hvilket ville være det dårligste resultat i 100 år. Den svindende opbakning kom, efter at partiet i løbet af coronakrisen stod til at nappe helt op mod 34 procent af stemmerne.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00