Stadig lave voldsstraffe efter ti år med VK

RETSPOLITIK: VK-regeringen har ikke levet op til løfterne om at føre en langt hårdere linje mod personfarlig kriminalitet. Voldsstraffene er næsten ikke steget siden Nyrups sidste år og den øverste halvdel af strafferammen for voldtægt udnyttes fortsat ikke.
Nyrup: Blev i valgkampen i 2001 hånet af de borgerlige på grund af "SR-regeringens slatne retspolitik". Men efter ti års borgerligt styre har voldsstraffene næsten ikke rykket sig.
Nyrup: Blev i valgkampen i 2001 hånet af de borgerlige på grund af "SR-regeringens slatne retspolitik". Men efter ti års borgerligt styre har voldsstraffene næsten ikke rykket sig.
Erik Holstein

"Vi vil gøre op med SR-regeringens slappe retspolitik".

Sådan lød det igen og igen fra borgerlige politikere i valgkampen i 2001, hvor Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti havde kravet om strengere kurs over for personfarlige forbrydelser som en absolut mærkesag. Det var et af de vigtigste slagnumre for de borgerlige i 2001, og et af de områder hvor Nyrup (S) var mest sårbar.

Men ti år efter er minder strafniveauet for vold meget om det, man havde i Nyrup-regeringens sidste år, og gennemsnitsstraffen for den mest alvorlige voldsparagraf ligger aktuelt under niveauet i 2001.

Kun symbolsk skærpelse
Tal fra Danmarks Statistik viser, at de gennemsnitlige ubetingede fængselsstraffe for simpel vold kun er steget fra 2,4 måneder i 2001 til 3,0 måneder i 2010 - og fra 6,3 måned til 7,4 måneder ved alvorlig vold. En stigning på henholdsvis 14 dage og en måned. Ved særlig alvorlig vold efter § 246 har der ligefrem været tale om et fald fra 50,7 måneder i 2001 til 44,9 måneder i 2010.

Ved den strengeste voldparagraf (der blandt andet indeholder dødsvold) kan der være tale om store udsving fra år til år, fordi der er tale om ret få sager. Ser man i stedet på gennemsnittet fra årene 2008 - 2010, er der ved § 246 tale om en stigning i straffen fra 50,7 måneder til 53,7 måneder i 2008 - 2010. Men altså også i dette tilfælde en yderst beskeden stigning.  

Fiktive strafferammer
Den nye VK-regering skærpede straffen for vold allerede i 2002. Målet var at hæve strafniveauet for vold med en tredjedel. Det lød umiddelbart som en stor skærpelse, men fordi de udmålte gennemsnitsstraffe som udgangspunkt lå på et særdeles lavt niveau, betød en skærpelse på en tredjedel ikke meget i praksis.

Eksempelvis lå gennemsnitsstraffen for vold efter § 245 i 2001 på 13,1 procent af strafferammens daværende maksimum på fire år. I 2010 var det tal steget til 15,4 procent. Størstedelen af strafferammen for vold efter § 245 er således stadigvæk fuldstændig fiktiv, da den - akkurat som i 2001 - ikke bliver anvendt af domstolene.

Såvel under Nyrup (S) som under Løkke (V) er gennemsnitsstraffen for denne paragraf på under en sjettedel af strafferammens maksimum. § 245 vedrører endda "legemesangreb af særlig rå eller farlig karakter". Det var netop en af de paragraffer politikerne var særlig opsatte på at skærpe markant for ti år siden.

Voldtægt
Strafferammerne for voldtægt blev ligeledes hævet i 2002. Her er den gennemsnitlige straf steget fra 14, 8 måneder i 2001 til 19,6 i 2010. Gennemsnitstraffen for voldtægt har været faldende to år i træk Strafferammen for voldtægt er nu helt oppe på 12 år, men ligesom i 2001 udnyttes den øverste halvdel af strafferammen for voldtægt aldrig af domstolene.

I forbindelse med forårets forhandlinger om 2020-planen fik Dansk Folkeparti indført en fordobling af straffene for overfaldsvoldtægt.

Ødelægger præventiv effekt
Formanden for Folketingets Retsudvalg, Peter Skaarup (DF), er langt fra tilfreds med, at voldsstraffene stort set ligger på niveau med Nyrups sidste år:

"Da Lene Espersen (K) var justitsminister havde hun held med fortællingen om, at der under hende blev ført en skrap retspolitik. Men hvis vi skræller alt det væk og ser på de nøgne facts, må man konstatere, at der er sket alt for lidt."

Peter Skaarup tvivler på, at den meget beskedne skærpelse af straffen vil have præventiv effekt:

"Vi håbede på en chokeffekt over for de kriminelle, men den effekt udebliver jo, når der fortsat dømmes alt for mildt. Man kan ellers se, at det havde en enorm præventiv virkning, da vi lavede minimumsstraffe for at bære skydevåben. Pludselig var det ikke så attraktivt for medløberne at opbevare våben for banderne," siger Skaarup.     

Reklamestunt
Socialdemokraternes retsordfører Karen Hækkerup mener, der har været tale om "et cirkusnummer" fra VK-regeringens side:

"Det har mest været et reklamestunt, hvor skiftende konservative justitsministre har kunnet stille sig op og se indignerede ud. Dertil kommer, at regeringen har svigtet ved ikke at gøre noget for at forhindre, at de indsatte falder tilbage i ny kriminalitet, når de kommer ud," siger Socialdemokraternes ordfører.

Den samlede strafmængde er til gengæld steget siden 2001, men hovedforklaringen skal tydeligvis ikke findes i en skærpelse af de straffe for vold og voldtægt, der spillede en så stor rolle i valgkampen for ti år siden. 

Det var hverken tirsdag eller onsdag muligt at få en kommentar fra den konservative leder, justitsminister Lars Barfoed.

 

Dokumentation

Strafferammer

§244Simpel vold:Op til 3 år
§245Alvorligere vold:Op til 6 år
§246Særlig alvorlig vold:Op til 10 år

§216  Samleje fremtvunget ved vold eller trussel  Op til 8 år
§216 stk.2  Voldtægt af særlig farlig karakter Op til 12 år
§217 Samleje ved anden ulovlig tvang end vold eller trussel  Op til 4 år


Gennemsnitlig straflængde i måneder for ubetinget frihedsstraf 2001-2010

Ubetinget 2001200220032004200520062007 2008  2009 2010
§2442,42,52,72,72,92,82,9 2,7 2,8 3,0 
§2456,36,57,17,37,37,16,5 7,6 7,4 7,4 
§24650,750,445,561,356,756,659,7 48,0 68,2 44,9 

 

 

 

Gennemsnitstraffe ved ubetinget fængsel for voldtægt i årene 2001 - 2009

2001  20022003  20042005 2006 2007 2008 2009  2010
 14,8 17,0 20,1 23,3 20,9 25,1 20,4 23,1 21,7 19,6

Kilde: Danmarks Statistik

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Lene Espersen

Fhv. direktør, Danske Arkitektvirksomheder, bestyrelsesformand, Green Hub Denmark, bestyrelsesmedlem, M. Goldschmidt Holding, DSB, Green Building Council Denmark/rådet for bæredygtigt byggeri, Comundo, KV Fonden
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1990)

Peter Skaarup

MF (DD)
student (Aarhus Katedralskole 1982)

0:000:00