Valgkampen er højtid for frivillige

VALGKAMP: Mindst 30.000 danskere er på forskellig vis frivillige i valgkampen. Især SF har med inspiration fra Barack Obamas valgkamp i 2008 satset på at få helt almindelige mennesker med i deres kampagne. Men det er der ikke noget nyt i, mener ekspert, der kalder fokus medieskabt.
Pia Olsen Dyhr (SF) har delt mere end 80.000 foldere og andet materiale ud siden valgkampens start.
Pia Olsen Dyhr (SF) har delt mere end 80.000 foldere og andet materiale ud siden valgkampens start.

Ligesom Obama vidste, at han økonomisk set ikke kunne konkurrere med republikanerne, så ved vi, at vi ikke kan matche de borgerlige, hvad angår reklamer.

Rasmus Meyer
Kampagneleder, SF

Partierne har bare gjort, hvad de altid har gjort. De frivillige har altid været der.

Robert P. Ormrod
Lektor på AU, ekspert i politisk markedsføring

I går var jeg i Allerød, men samtidig havde jeg folk i Hørsholm og Frederiksværk. De dækker mig ind, og de er helt vildt værdifulde.

Pia Olsen Dyhr (SF)
MF, EU- og Forbrugerordfører
Fakta

Partiernes antal frivillige ifølge dem selv

V: 10.000-15.000

A: 9.000-11.000

F: 7.000-10.000

C: 2.000-3.000

Ø: 2.000-2.500

I: 700-750

O: 500-700

R: Intet bud

Forsigtigheden hersker et par sekunder hos Pia Olsen Dyhr (SF), inden hun takker ja og træder ind ad døren. Indenfor bliver hun og kampagneleder Peter Kroman placeret i en hvid lædersofa i den lysegule stue, hvor et fladskærmsfjernsyn kører uden lyd.

De får serveret sort te, men den er der ikke meget tid til at drikke, for Pia Olsen Dyhr snakker børnepasning, arbejdsløshed og vækst med det gæstfrie tyrkiske ægtepar og deres voksne barnebarn. Efter ti minutter må hun sige pænt tak. Hun skal videre til naboen.

Fire dage før folketingvalget er Pia Olsen Dyhr, Peter Kroman og fire frivillige ude for at stemme dørklokker i søndagsstille Østbyen i Hillerød. Selv om langt de fleste beboere i de gule toetagers blokke er venlige og lydhøre over for de uanmeldte visit, er denne gestus speciel. Og den bliver straks refereret, da Pia Olsen Dyhr møder Leif Jørgensen, Karen Lottrup, Bjørn Voldborg og Laila Mikkelsen tilbage på parkeringspladsen.

Jagten på hjælpere

De er en del af omkring 100 personer, der, ifølge Olsen Dyhr selv, hjælper hende i valgkampen. Og selv om de er blandt de flittigste, er det langt fra fuldtidsdedikerede partisoldater.

F.eks. har Bjørn Voldborg været medlem af SF i mange år, men er kun for alvor dedikeret i valgkampene.

"Jeg er med, når jeg føler, det gør en forskel. I hverdagen er det svært at få tid til det. Men det går lige, når det kun er tre uger," siger han.

Det er ikke tilfældigt, at Bjørn Voldborg og folk som ham selv hjælper til i valgkampen. SF har fra centralt hold gjort meget ud af at gøre det nemt at være frivillig for partiets kandidater i valgkampen. Det har resulteret i mellem 7.000 og 10.000 frivillige, anslår SF's kampagneleder Rasmus Meyer.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00