Villy sejrede efter historisk dyr valgkamp

VALGKAMP: Valget 2007 blev den dyreste kampagne nogensinde for SF, som mere end fordoblede partiets mandattal fra 11 til 23.
Foto: Rasmus Flindt/Altinget.dk
Ole Hall

Der var et meget bredt krav om, at vi skulle bruge mange penge på kampagnen - også fra Søvndals side.

Peder Larsen
Formand, SF's økonomiudvalg

Villy Søvndals og SF's valgsejr i 2007 var i høj grad grundlagt af kolde kontanter. Partiet satsede hele egenkapitalen og brugte 8,3 millioner kroner på plakater, radioreklamer og annoncering på internettet.

Det er den største kampagneudgift for SF nogensinde og mere end dobbelt så meget, som Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre brugte ved samme lejlighed.

SF's kampagne var 31 procent dyrere end valgkampagnen i 2005, som var partiets hidtil dyreste, viser Altinget.dks gennemgang af partiernes regnskaber. Førhen var det uhørt for det lille parti at bruge mange penge på markedsføring, oplyser Peder Larsen, formand for SF's økonomiudvalg.

"For bare ti år siden brugte vi maksimalt to til tre millioner på en valgkamp," siger han, der også er formand for Statsrevisorerne.

Dokumentation

Støtte til valgkampe:
Traditionelt har Socialdemokraterne, Venstre og Konservative brugt langt flere penge på valgkampe end de mindre partier. Det skyldes i høj grad, at Socialdemokratiet har fået støtte fra fagbevægelsen, og de to borgerlige partier har fået støtte fra erhvervslivet. Socialdemokraterne får ikke samme direkte støtte fra fagbevægelsen som tidligere, mens de borgerlige partier fortsat støttes massivt af erhvervslivet.

Til 2007-valget brugte partierne:
V: 29,9 millioner kroner
K: 21,2 millioner kroner
S: 12,0 millioner kroner
SF: 8,3 millioner kroner
DF: 3,7 millioner kroner
R: 3,4 millioner kroner
EL: 1,1 million kroner

Kilde: Partiernes regnskaber for 2007


Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00