Debat

Branchedirektør: Socialøkonomi handler om meget mere end beskæftigelse

DEBAT: Målet med socialøkonomiske virksomheder er ikke kun at skabe arbejdspladser, men også at gøre de steder, vi lever i verden, bedre, skriver Jon Krog, branchedirektør i Selveje Danmark.

Ida Routhe
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark

Arbejdspladser til syge, handicappede og socialt udsatte er nok det mest anvendte argument for at satse på socialøkonomi. Et solidt argument, som jeg selv bruger jævnligt. Ikke desto mindre dækker det ingenlunde det potentiale, som socialøkonomien rummer.    

Socialøkonomi handler om meget mere end beskæftigelse. Det handler om at tænke forretning på en helt anden måde - og i andre sammenhænge. Målet er ikke kun at skabe arbejdspladser, men også at gøre de steder, vi lever i verden, bedre. Det kan for eksempel være gennem det at skabe nye fællesskaber, binde en bydel bedre sammen eller at skabe nyt liv i landsbyer, hvor skoler og butikker ellers lukker.

Den sociale handelsgade
På Vesterbro ligger Settlementet. Der har det ligget siden 1911, hvor det blev startet af kristelige studenter med det formål at bygge bro og skabe fællesskab mellem bydelens forskellige mennesker.

Socialøkonomi skal ikke erstatte vores eksisterende virksomheder og forretninger. Men socialøkonomien har et potentiale til at skabe den økonomi, der kan understøtte nærvær og sammenhængskraft.

Jon Krog
Branchedirektør i Selveje Danmark

I et lille stykke af Saxogade råder man over en god håndfuld butikker, der drives socialøkonomisk med fokus på blandt andet beskæftigelse af udsatte og bæredygtighed. Men gaden, som drives af en lille gruppe fastansatte, en stor gruppe frivillige samt ansatte på særlige vilkår, har også fokus på at skabe et nyt byrum til glæde for alle på Vesterbro.

Settlementets vision handler således ikke kun om at sælge varer, men om at åbne sig op og inkludere lokalmiljøet. Det handler med andre ord ikke kun om det, der sker i butikkerne, men også om det, der sker mellem butikkerne.

Nye fællesskaber
Socialøkonomi skal ikke erstatte vores eksisterende virksomheder og forretninger. Men socialøkonomien har et potentiale til at skabe den økonomi, der kan understøtte nærvær og sammenhængskraft. Hvor man som borger kan være med til at støtte fælles aktiviteter i sit område ved at handle i nogle bestemte butikker, hvis formål netop retter sig mod det at fastholde det sociale fællesskab.

Min vision er, at socialøkonomi som ideologisk tilgang til vores nærmiljøer, hvad enten det er på Vesterbro eller i Nordjylland, kan være den ramme, som vil kunne rumme nøglen til mødet mellem mennesker i en fremtid (eller nutid), hvor vi køber ind på nettet, hvor vores børn må rejse til skoler i andre byer, hvor vi agerer digitalt, men hvor vi stadig har de samme behov for fysisk nærvær, dialog og følelse af at være en del af et velfungerende socialt fællesskab.

Dokumentation

Hvad er socialøkonomiske virksomheders styrker, begrænsninger og potentiale? Det diskuterer et debatpanel i den kommende tid.

Følg debatten her, og send dit indlæg til [email protected], hvis du også vil være med.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jon Krog

Branchedirektør, Selveje Danmark, Dansk Erhverv
cand.jur. (Københavns Uni. 1996), diplomleder (Danmarks Forvaltningshøjskole. 2009), MPA (CBS, 2016)









0:000:00