Debat

DIF: Det gode og aktive liv starter i skolen

DEBAT: Idræt og foreningsliv hos børn kan være med til at øge indlæring, udligne ulighed og opfylde regeringens handleplan for verdensmålene. Men det skal følges op af politisk handling, skriver Morten Mølholm Hansen, administrerende direktør i DIF.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Mølholm Hansen
Administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund (DIF)

Det enkelte menneske skal have frihed til at skabe et godt liv. Sådan skriver regeringen i handleplanen for Danmark i forhold til at opfylde FN’s verdensmål. Vejen til den frihed går i planen gennem både trivsel, sundhed og læring – tre kvaliteter, som er grundstenene i foreningslivet og idrætten i al almindelighed.

Her kan idrætten altså være løftestang for at opfylde de vigtige verdensmål. Det kræver bred opbakning og at vi kigger ud over idrættens sædvanlige rammer.

Derfor er vi i Danmarks Idrætsforbund glade for, at der med opdateringen af folkeskoleloven i forlængelse af reformen kom et styrket fokus på idræt og bevægelse med krav om 45 minutters bevægelse i snit om dagen og et styrket samarbejde mellem skoler og foreningsliv i den åbne skole.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Fra leg til læring
Den aktive opgradering har givet positive resultater med det samme. Eleverne trives bedre, når de får sved på panden. De bliver gladere og mere klar til timerne, viser en undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier. Og i en ny rapport slår KORA fast, at implementering af idræt og bevægelse er det reformelement, der har den største positive effekt på elevernes trivsel og læring.

Det er altså ikke kun for sundhed og for sjov, når eleverne får lov til at sjippe en brøk eller løbe ordstafet i engelsktimen. Det er en motor til at understøtte læring og blandt andet nå det specifikke mål i handleplanen for verdensmålene, der går på ”øget trivsel for børn og unge samt udvikling og læring for alle børn i dagtilbud”.

Når nu vi har den fornødne viden om, at mere bevægelse og idræt på alle parametre kan være en central medspiller for at nå målene i den danske handleplan for FN’s verdensmål, så er det vores håb, at det følges op af politisk handling nationalt og regionalt.

Morten Mølholm Hansen
Administrerende direktør, DIF

Vi har i foreningsidrætten erfaringer fra idræt og bevægelse, som kan overføres til skolerne. 83 procent af danske børn er i dag idrætsaktive. Det placerer Danmark i den absolutte verdenselite og er noget, vi kan og bør være stolte af. Den aktive danske foreningsmodel er noget, der bliver bemærket og høster roser, når vi møder vores internationale kollegaer rundt i verden.

Kan udligne ulighed
Desværre ved vi også, at der blandt de resterende 17 procent ikke-idrætsaktive børn er mange resursesvage børn. Og vi ved, at en inaktiv ungdom ofte fører til et mindre fysisk aktivt og usundt voksenliv. Et bredere udvalg af idrætter og mere daglig bevægelse i skoletiden er derfor en oplagt mulighed for at give de idrætsuvante børn et positivt møde med idræts- og foreningslivet i trygge rammer. Det kan være en genvej til at udligne den store ulighed i sundhed og forhåbentlig også lukke en del af det faglige hul, der selvfølgelig er et centralt område i regeringens handleplan.

Fra vores indsats med idræt i udsatte boligområder, get2sport, har vi positive erfaringer med at bruge idrætsfællesskaber som social løftestang på udsatte målgrupper. I en ny undersøgelse, som lanceres snart, oplever 62 procent af deltagerne, at de bliver gladere for at gå i skole, efter at de er begyndt i idrætsforeningen. Blandt andet fordi det giver disciplin at være en del af et forpligtende fællesskab.

Rød tråd savnes
Når nu vi har den fornødne viden om, at mere bevægelse og idræt på alle parametre kan være en central medspiller for at nå målene i den danske handleplan for FN’s verdensmål, så er det vores håb, at det følges op af politisk handling nationalt og regionalt.

Idræt i skolen og foreningslivet kan hjælpe til med at opfylde verdensmålene. I skolen giver det resultater på både sundhed, trivsel og læring. Og i foreningslivet giver det resultater i form af fællesskaber.

Fordi det foregår i både folkeskolen og foreningslivet, har vi en unik mulighed for at favne alle børn, også de mest udsatte, og give dem de bedste muligheder fremadrettet i livet. Det kræver et godt samarbejde med kommunerne, og at de understøtter skolerne i at fortsætte og udbygge arbejdet for en aktiv skoledag. Det gælder både kompetenceløft af undervisere, koordinering mellem skoler og foreningsliv, økonomi til at dække omkostninger og en åbning af arealerne efter skoletid for at gøre plads til foreningerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Mølholm Hansen

Adm. direktør, Danmarks Idrætsforbund, generalsekretær, Danmarks Olympiske Komité
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1990), tillægsuddannelse i journalistik (Danmarks Journalisthøjskole 1989), master of corporate communication (CBS 2008)

0:000:00