Guide: Sådan overtager du mediedagsordenen

Der er mange penge at hente ved at kapre nyheder. Men det kræver både risikovillighed og den helt rigtige timing. Her får du en guide til, hvordan du skaber en succesfuld newsjacking-kampagne.

 Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) og Røde Kors' generalsekretær, Anders Ladekarl (Screenshots fra Facebook)
 Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) og Røde Kors' generalsekretær, Anders Ladekarl (Screenshots fra Facebook)

Hjælp sultende børn, bidrag til oplysningsarbejde eller gør en indsats i katastrofeområder. Konkurrencen om medieopmærksomhed er stor, og det kan være vanskeligt at få ørenlyd. Men nu har en ny tendens fået vind i sejlene: newsjacking. Begrebet dækker over, når en organisation eller virksomhed snupper en nyhed, som danskerne allerede taler om, til at skabe en kampagne til fordel for deres eget budskab og brand.

I bund og grund handler det om at gøre et kedeligt emne mere vedkommende for både medlemmer, medier og politikere.