Kommentar af 
Niels Frid-Nielsen

Niels Frid-Nielsen: De private fonde er trådt til i kulturministerens fravær

KOMMENTAR: Mens kulturminister Joy Mogensen har fremstået passiv og uden forståelse for kulturlivets udfordringer under coronakrisen, har en række velgørende fonde vist samfundssind og solidaritet med netop kulturlivet, skriver Niels Frid-Nielsen. 

Kulturlivet må se bort fra kulturminister Joy Mogensen (S) og i stedet sætte sin lid til de private fonde, hvis det drømmer om flere penge til området, skriver Niels Friid-Nielsen. 
Kulturlivet må se bort fra kulturminister Joy Mogensen (S) og i stedet sætte sin lid til de private fonde, hvis det drømmer om flere penge til området, skriver Niels Friid-Nielsen. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De private fonde har forstået, at coronakrisen ramte dansk kulturliv meget bastant som en konkret trussel på eksistensen fra den enkelte kunstner til den største kulturinstitution.

Som med én stemme har fondene givet kulturlivet lang snor, størst mulig fleksibilitet og stået ved deres bevillinger, selv om coronakrisen har lagt mange kulturinstitutioner midlertidigt ned.

En stribe fonde træder til
Men flere fonde benytter også den kollektive isolation og deraf følgende mangel på fællesskab til at opmuntre kulturlivet til nye satsninger.

Jeg nævner i flæng:

Fakta
Niels Frid-Nielsen (født 1954) er kulturkommentator, journalist og forfatter. Tidligere har han været kulturredaktør på DR Nyheder og på Det Fri Aktuelt samt kulturreporter og filmanmelder. Han skriver fast kulturpolitiske kommentarer og analyser i Altinget.

Kommentaren er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Ny Carlsbergfondet afsatte hurtigt 30 millioner kroner til at genstarte de kriseramte museer efter coronakrisen. Museerne blev opfordret til at søge penge til aktiviteter, der kan trække gæster til museerne, når nu de åbner igen.

Man kan altså sige, at mens regeringens hjælpepakker har forsøgt at kompensere for tabte indtægter, så yder Ny Carlsbergsfondet en håndsrækning til museerne, der hjælper med at komme i gang  med igen efter coronakrisen.

Helt uanset kulturministerens aktuelle kvaliteter er der ikke i Danmark i disse år stemning for at investere flere offentlige kroner i kunst og kultur, selvom der er brug for det. Hvis der skal flere penge til området må de komme andre steder fra.

Niels Frid-Nielsen

Ny Carlsbergfondet er en etableret grundpille i kunstlivet herhjemme, det støtter Glyptoteket med et tocifret millionbeløb hvert år og donerer værker til museer i hele landet. Med den nye corona-pulje viser fondet klædeligt samfundssind og måske også vejen for en lang række andre fonde.

Augustinus Fonden er i hvert fald gået sammen med Louis-Hansens Fond, Bikubenfonden, Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond om en fælles opfordring til kulturlivet om at tænke i nye baner, nu hvor coronakrisen har sat fysiske grænser for fællesskabet. Dette initiativ deltager Kulturministeriet også i og bidrager med 5 millioner kroner til.*

Man præmierer ideer til hvordan kunst og kultur kan komme publikum i møde, når publikum ikke kan mødes i teatersalen, kunstmuseet etc. Men fondene er også lydhøre overfor hjælp til kulturaktører, der har fået deres økonomiske fundament revet væk som følge af coronakrisen.

I det hele taget har Bikubenfonden og flere andre af de store fonde været hurtige til at erkende de udfordringer, som aflyste forestillinger, udstillinger etc. har skabt i Kultur-Danmark.

Det Obelske Familiefond oprettede en særpulje på fire millioner kroner, som kunsthallerne kunne søge. Baggrunden for særpuljen var den situation, kunsthallerne blev bragt i, da Danmark lukkede ned i begyndelsen af marts, og man fra den ene dag til den anden mistede indtægter fra entrébilletter, partnerskaber, sponsorater, udlejning, arrangementer samt butikssalg og cafédrift.

15. juni Fonden har oprettet en pulje på 3,5 millioner kroner, der skal udloddes til danske kunstmuseer til indkøb af dansk samtidskunst. Gennem denne pulje ønsker 15. juni Fonden at give en direkte håndsrækning til yngre danske kunstnere, der på den måde får deres værker op at hænge.

Samtidig sikres det, at museerne får mulighed for at erhverve sig nutidskunst på trods af den nuværende anstrengte økonomiske situation.

Private fonde erstatter det offentlige
I Aarhus er kommunen og Salling Fondene gået sammen om en ny støtteordning på 75 millioner kroner, der skal sikre et fortsat mangfoldigt kulturliv efter coronakrisen.

Aarhus kommune og Salling Fondene har set nødvendigheden af at gå sammen om at bevare det kulturliv, der giver livsglæde og kvalitet til byens borgere, østjyder i det hele taget og udefrakommende turister.

Ikke mindst samarbejdet mellem private fonde og offentlige myndigheder rummer en kraft, som hvis den forbinder sig med kulturlivets ildsjæle og udvikler sig i retning af det landsdækkende, kan gå hen og skabe en helt ny dynamik i dansk kulturpolitik, der pt. overlever i skammekrogen af dansk politik.

Helt uanset kulturministerens aktuelle kvaliteter er der ikke i Danmark i disse år stemning for at investere flere offentlige kroner i kunst og kultur, selvom der er brug for det. Hvis der skal flere penge til området må de komme andre steder fra. Her kommer de private kulturfonde ind i billedet.

Fonde må vise ansvar - også for det kedelige
En udbredt indvending mod at gøre sig for afhængig er private fonde lyder, at når det kommer til kunst og kultur, vil fondene kun være med til det sjove; altså at lægge navn til de spektakulære udstillinger og events, mens man er mere tilbageholdende, når det kommer til de knap så synlige, men helt nødvendige udgifter til vedligeholdelse af samlinger og forskning.

De private kulturfonde må i praksis vise, at de er parate til også at tage ansvar for den slags mere kedelige udgifter. Den aktuelle sag om bevarelse af Den Kgl. Afstøbningssamling i Vestindisk Pakhus i Københavns havn kan gå hen og blive en slags prøve på, hvad fondene er til, når det gælder de 2150 gipsskulpturer i samlingen, der ikke har været tilgængelige for danskerne siden 2016.

Viser de private kulturfonde det fornødne samfundssind kan grundlaget skabes for nye tiltag i kulturlivet herhjemme. Jeg foreslår, at vi døber disse nye muligheder Kulturpolitikkens Tredje Vej.

Kulturpolitikkens Tredje Vej indser, at staten ikke længere kan klare finansieringen af vitale dele af dansk kulturliv alene, og at de offentlige myndigheder derfor må indbyde de private fonde til et forpligtende samarbejde.

Kittet mellem det offentlige og de private fonde udgøres af det kulturliv, det hele handler om og som med en sådan tredje vej vil kunne kitte vores samfundsfællesskab sammen igen.

-----

*Rettelse kl 10.32: Tidligere fremgik det ikke, at Kulturministeriet også deltog og bidrog med midler til fondssamarbejdet "Sammen om kunsten". Dette er nu tilføjet.

Niels Frid-Nielsen (født 1954) er kulturkommentator, journalist og forfatter. Tidligere har han været kulturredaktør på DR Nyheder og på Det Fri Aktuelt samt kulturreporter og filmanmelder. Kommentaren er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Frid-Nielsen

Journalist, kulturkommentator, forfatter, foredragsholder
exam.art. i nordisk litteratur og sprog (Københavns Uni. 1978)

0:000:00