Ny Fondsanalyse: Her er de mest aktive fonde på sociale medier

TENDENS: Fonde jagter dialog på sociale medier, men overser stort potentiale, viser ny fondsanalyse. Forfatteren og analysens darling giver deres bedste råd til at ramme målgruppen og holde kadencen.

En ny fondsanalyse fra rådgivningsvirksomheden Kraft & Partners viser de mest aktive fonde på sociale medier. Kan du gætte vinderen?
En ny fondsanalyse fra rådgivningsvirksomheden Kraft & Partners viser de mest aktive fonde på sociale medier. Kan du gætte vinderen?Foto: /ritzau/HAUERBACH , PETER
Claus Nordahl

Fondene vil få mere effekt for deres penge, hvis de oppede sig på sociale medier.

Det er den altoverskyggende konklusion i en ny fondsanalyse fra rådgivervirksomheden Kraft & Partners, der blandt andet har gennemgået de 30 mest uddelende fondes brug af sociale medier.

“Vi ser et førerfelt i fondsverdenen, som har arbejdet strategisk med deres kommunikation på sociale medier. Det er blandt andet Mary Fonden, som formår at være i direkte kontakt med deres målgruppe. De er hele tiden på medierne og fortæller konstant om nye tiltag,” siger Markus Bjørn Kraft, administrerende direktør i rådgivervirksomheden Kraft & Partners, og uddyber.

“De kommunikerer levende, og er gode til at ramme en nerve i befolkningen. De skaber dannelse, refleksion og eftertænksomhed i deres opslag. På den måde kommer de helt tæt på deres målgruppe.”

Mary Fonden topper med 20.000 følgere
Fondsanalysens måling viser, at mellem januar og juli 2017 havde 18 ud af 30 fonde været aktive på Facebook. Og her er Mary Fonden den store vinder.

Fonden skiller sig ud med 22,3 opslag i gennemsnit pr. måned, svarende til 5,5 opslag pr. uge. Det betragter Markus Bjørn Kraft som særdeles høj aktivitet, hvilket stemmer overens med fondens høje antal af følgere - knap 20.000.

Han mener, at Mary Fonden, som arbejder med mobning og trivsel, vold i hjemmet og ensomhed, er et godt eksempel på en fond, der får rigtig meget ud af det potentiale, som de sociale medier rummer.

“Flere fonde ønsker en synlighed og direkte kontakt med deres målgruppe. Og der er sociale medier en effektiv og let måde at kommunikere med specifikke målgrupper. Men det overser mange fonde", siger Markus Bjørn Kraft og uddyber.

“Der er et kæmpe potentiale for fondene på sociale medier. Ved at få en direkte dialog med interessenterne vil de få større effekt af de penge, de deler ud.”

Sociale medier kan engagere målgruppen
Heidi Krumhardt Mortensen er kommunikationschef i Mary Fonden og står bag den mediestrategi, som fondens succes er bygget på. Hun er enig med Markus Bjørn Kraft i, at sociale medier og særligt Facebook er det perfekte medie til at skabe engagement hos målgruppen.

“Sociale medier kan engagere målgruppen på en anden måde, end traditionelle medier kan. Vi kan gå i dialog med de mennesker, der interesserer sig for vores områder, og det engagement kan styrke kommunikationen. Når folk deler vores opslag, så har vi engageret en dansker og dennes venner på en ny måde,” siger kommunikationschefen.

Fonden bruger også sociale medier til at hverve frivillige og borgere til deres projekter, fortæller Heidi Krumhardt Mortensen.

“Vi og vores partnere driver projekter, der ofte retter sig mod mennesker på kanten af fællesskabet, og dem har vi en særlig god mulighed for at nå på de sociale medier,” siger kommunikationschefen.

“Du skal have høj kadence”
Facebook er mere engagerende end eksempelvis LinkedIn, mener Heidi Krumhardt Mortensen. Der er tradition for at lave opslag af forskellig karakter med både video, tekst, billede, små afstemninger og andet, fortæller hun. Den bredde passer godt til fondens arbejde, når både det visuelle, det vidensbaserede og det budskabsorienterede er muligt, pointerer hun.

De hyppige opslag fra Fonden kombineret med det store nærvær i kommunikationen er samtidig meget bevidst.

“Hvis du vil noget med sociale medier, så skal du have en høj kadence, ellers får du ikke nye følgere og god dialog. Derfor har vi lagt mange kræfter i netop Facebook,” siger Heidi Krumhardt Mortensen.

På ugemøderne i Mary Fondens kommunikationsafdeling planlægger de, hvad der egner sig særligt godt til Facebook i ugens løb. Facebook tænkes derfor ind i kommunikationsstrategien og er ikke et isoleret projekt, fortæller kommunikationschefen, der mener, at fonden har opnået rigtig gode resultater ved at øge dens fokus på sociale medier.

Vi kommer nu bredere ud med vores primære budskaber. Vi både oplyser og skubber til folks adfærd. Facebook har gjort, at vi får en masse feedback. Pludselig mærker vi, hvad vores kommunikation gør ved folk qua deres reaktioner, siger kommunikationschefen og tilføjer.

“Det er dejligt at få ros, men det er ekstra dejligt, når vi får konstruktiv kritik og tilbagemeldinger på, hvordan vi kan blive endnu bedre. Og så kan vi målrette vores kommunikation til en specifik målgruppe, det er vigtigt.”

Ingen snapchat men masser af Linkedin
Analysen viser samtidig, at LinkedIn er det mest anvendte sociale medie blandt de danske fonde, hvor 23 ud af 30 har oprettet en profil. Og Twitter og YouTube er de tredje mest anvendte sociale medier, som næsten halvdelen af de 30 fonde benytter sig af (14/30). 7 af de 30 fonde anvender billedmediet Instagram, men ingen har endnu taget Snapchat til sig.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024