Ny undersøgelse: Frivillige har overraskende fællestræk på tværs af generationer

Frivilligundersøgelsen for 2021 fra konsulenthuset Ingerfair kortlægger, hvad der får frivillige til at anbefale andre at være frivillige, og hvad der motiverer dem. Undersøgelsen viser, at boomer-generationen og generation Z har mere til fælles med hinanden end med de øvrige generationer af frivillige.

De unge og deres bedsteforældre har flere træk til fælles end man måske skulle tro - især når det gælder holdningen til at løse store problemer i fællesskab. Her ses deltagere fra Ungdommens Klimaoprør og Bedsteforældrenes Klimaaktion i fælles demonstration ved Christiansborg i foråret 2022.
De unge og deres bedsteforældre har flere træk til fælles end man måske skulle tro - især når det gælder holdningen til at løse store problemer i fællesskab. Her ses deltagere fra Ungdommens Klimaoprør og Bedsteforældrenes Klimaaktion i fælles demonstration ved Christiansborg i foråret 2022.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Gitte Skotby-Young Ballenstedt

Ligegyldigt om du vil sælge sodavand, tiltrække vælgere eller rekruttere frivillige, er viden om målgruppen helt essentiel for din succes. Og noget af det, der tydeligt definerer en målgruppe, er alder. 

Om undersøgelsen

Ingerfairs Frivilligundersøgelse analyserer data om frivilliges motivation, tilfredshed og trivsel på tværs af 17 frivillige organisationer og er lavet på baggrund af 1.578 besvarelser, som enten er helt eller delvist besvaret. Undersøgelsen er ikke repræsentativ for alle frivillige i Danmark. Læs mere i hele undersøgelsen her 

Og hvor man i mange henseender taler om generationskløfter mellem babyboomerne, altså de 57-76 årige og generation Z – dem under 24, viser Ingerfairs Frivillighedsundersøgelse for 2021, at netop de to generationer har væsentlige karakteristika til fælles. 

Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00