Ny undersøgelse: Frivillige har overraskende fællestræk på tværs af generationer
Frivilligundersøgelsen for 2021 fra konsulenthuset Ingerfair kortlægger, hvad der får frivillige til at anbefale andre at være frivillige, og hvad der motiverer dem. Undersøgelsen viser, at boomer-generationen og generation Z har mere til fælles med hinanden end med de øvrige generationer af frivillige.


Gitte Skotby-Young Ballenstedt
RedaktørLigegyldigt om du vil sælge sodavand, tiltrække vælgere eller rekruttere frivillige, er viden om målgruppen helt essentiel for din succes. Og noget af det, der tydeligt definerer en målgruppe, er alder.
Ingerfairs Frivilligundersøgelse analyserer data om frivilliges motivation, tilfredshed og trivsel på tværs af 17 frivillige organisationer og er lavet på baggrund af 1.578 besvarelser, som enten er helt eller delvist besvaret. Undersøgelsen er ikke repræsentativ for alle frivillige i Danmark. Læs mere i hele undersøgelsen her
Og hvor man i mange henseender taler om generationskløfter mellem babyboomerne, altså de 57-76 årige og generation Z – dem under 24, viser Ingerfairs Frivillighedsundersøgelse for 2021, at netop de to generationer har væsentlige karakteristika til fælles.