Røde Kors får hug for indsamlingsfinte: "De opfører sig som et dårligt mobilselskab"

ETIK: Røde Kors har besluttet at øge støttebeløbet for over 20.000 bidragsydere, som aktivt skal framelde sig prisstigningen. Kampagnen får en hård medfart fra Dansk Folkeparti, ligesom Forbrugerrådet Tænk også er skeptisk over for metoden.

21.000 bidragsydere af Røde Kors skal inden 10. december meddele organisationen, at de ikke vil øge deres støttebeløb.

Ellers vil deres faste støtte automatisk stige med mellem 10 og 20 kroner om måneden.

Den indsamlingsmetode får en hård medfart fra Dansk Folkepartis udviklingsordfører, Claus Kvist Hansen.

"De opfører sig som et dårligt mobilselskab," siger han. 

Ønsker organisationen flere penge fra deres bidragsydere, skal de spørge om lov, mener DF-ordføreren.

"Hvis folk vælger at give penge til en organisation ud af det gode hjerte, skal en forening være glad for det. Har man brug for flere penge, må man sende et girokort," siger Claus Kvist Hansen.

Forbrugerrådet Tænk er heller ikke imponeret over Røde Kors' kampagne.

“Efter vores mening er det den omvendte måde at gøre tingene på,” siger Paula Brammann, der er juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

Hun fastslår, der ikke er noget odiøst i, at en humanitær organisation beder om flere penge på grund af eksempelvis et stigende antal flygtninge. Det er metoden, den er gal med.

“Vi kunne have håbet, at de havde kontaktet deres bidragsydere, så de kunne give et aktivt samtykke. Nu skal folk derimod gøre noget aktivt for at undgå, deres bidrag stiger. Det kan vi se, at en del er blevet stødt over. Og det kan vi sådan set godt forstå,” siger Paula Brammann.

Røde Kors: Etisk forsvarligt
Dansk Røde Kors mener dog ikke, man har et problem med indsamlingsetikken.

“Den holdning kan man selvfølgelig have. Vi har vurderet, at behovet er så stort ude i verden, at en relativt lille forøgelse som her er etisk forsvarlig, fordi den kan gøre så stor en forskel,” siger Morten Jørgensen, der er chef for fundraising og marketing i Røde Kors.

Han peger på, at der er et historisk behov for at hjælpe mennesker på flugt.

"Vi vurderer, at vi med sådan et initiativ kan hjælpe flere mennesker. Med 68 millioner mennesker på flugt og et stort antal konflikter oplever vi, at der er stort behov for Røde Kors," siger Morten Jørgensen, der er chef for fundraising og marketing i Røde Kors.

Han understreger, at metoden ikke er ulovlig - og pengene er ikke trukket endnu.

“Vi er netop ude mere end en måned i forvejen for at give folk en ordentligt frist,” siger Morten Jørgensen.

Skær i generalens løn
Red Barnet har tidligere på året benyttet sig af samme metode som Røde Kors. Derfor mener Røde Kors heller ikke, det er et problem, at man automatisk opjusterer bidragsydernes støtte.

"Der er præcedens i branchen," siger han.

Claus Kvist Hansen fastholder, at metoden er uetisk. Han har andre forslag til, hvordan organisationen kunne have fundet flere penge til verdens flygtninge. DF-ordføreren henviser til generalsekretær Anders Ladekarls løn på mere end en million kroner årligt.

"De har en generalsekretær, som tjener det samme som en minister. Så hvis de mangler penge, kunne de jo starte med at skære i hans løn," siger Claus Kvist Hansen.

Forrige artikel Ugens tal: Donorkroner og -krav Ugens tal: Donorkroner og -krav Næste artikel Fra fond til forsker: 24 millioner til behandling af Alzheimers og Parkinson Fra fond til forsker: 24 millioner til behandling af Alzheimers og Parkinson
  • Anmeld

    Lasse O

    Usmagelige Røde Kors

    Håber virkelig at folk så helt melder sig ud.
    Det er simpelthen usmageligt, at man nærmest pådutter folk en merudgift, trods det at de i forvejen støtter....!!

    Og chefen for Røde Kors tjener selv 112.000 kr pr mdr.... Så meget for en "hjælpe"organisation....