Royal Run snubler i ansvarligheden: stiller ikke krav til sine leverandører

ROYAL BÆREDYGTIGHED: I to år har Royal Run bestilt mere end 100.000 T-shirts og medaljer uden at undersøge eller stille krav til, hvordan de blev produceret. Det er ikke godt nok, siger CSR-eksperter.

Det er Royal Runs ansvar at undersøge, hvem deres leverandører er, og om de overholder rammerne, siger CSR-ekspert om Royal Runs køb af 100.000 T-shirts og medaljer. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
Det er Royal Runs ansvar at undersøge, hvem deres leverandører er, og om de overholder rammerne, siger CSR-ekspert om Royal Runs køb af 100.000 T-shirts og medaljer. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
Maria Neergaard Lorentsen

*Vi har fredag den 27/9 rettet væsentlige fejl i artiklen. Se uddybende forklaring nederst i artiklen.

19. juni iførte mere end 82.000 danskere – heriblandt kongerigets Kronprins – sig en hvid T-shirt med teksten ”Royal Run ’19” på ryggen. Efterfølgende kunne de fejre løbet ved at trække en sølvmedalje med Kongehusets officielle logo, den kongelige krone, over hovedet.

Men løberne kan ikke vide sig sikre på, at deres T-shirts og medaljer er produceret under ordentlige forhold. For Royal Run har hverken undersøgt produktionen af dem eller stillet krav til deres leverandører.

"Royal Run bliver nødt til at gøre noget mere. De skal undersøge, hvem deres leverandører er, og om de overholder rammerne," siger Andreas Rasche, professor i Business in Society ved CBS.

Det kan vække en vis undren, at der slet ikke er noget, der synes at have figureret, at man skulle træffe et ansvarligt valg, hvad de ting angår, når man får produceret så enorme mængder af T-shirts og medaljer.

Steen Vallentin
Lektor, CBS

Yderligere har Royal Run ingen skriftligt nedfældet CSR-strategi.

"Det er ikke overraskende, men noget skuffende,” siger Steen Vallentin, der er lektor i CSR (corporate social responsibility) på CBS.

Valgte leverandør uden at stille krav
Især tekstilindustrien er forbundet med mange arbejdsrettigheds- og menneskerettighedsovertrædelser.

Altinget spørger Jakob Larsen, der er direktør for Dansk Atletik, arrangøren bag Royal Run, hvilke krav Royal Run har stillet til deres T-shirt leverandører New Wave Group. Han svarer:

”Vi bad Craft (mærke under New Wave Group, red.) om at redegøre for produktionen af T-shirts og modtog de papirer, som du har set, hvilket vi fandt tilfredsstillende.”

De papirer, Jakob Larsen henviser til, er New Wave Groups CSR-strategi og Code of Conduct, som Altinget også har læst. Dokumenterne indeholder retningslinjer for New Wave Groups arbejde, men ikke dokumentation for, hvilke forhold varerne produceres under.

”Vi forventer, at en virksomhed lever op til den politik, de selv har. Når man fungerer i det danske samfund, så har vi jo en forventning om, at dem, vi arbejder sammen med, overholder dansk lovgivning og de krav og forventninger, man måtte have,” siger Jakob Larsen.

Altinget har talt med Heine Westbæk, der er salgschef for New Wave Group i Danmark. Han forsikrer om, at New Wave Groups T-shirts er produceret under ordentlige arbejdsvilkår og har tilsendt Altinget dokumentation for dette.

Eksperter: At læse politikker er for billigt
Men CSR-eksperter finder Royal Runs tilgang naiv.

"Det der med bare at læse politikker er for letkøbt. Der findes en masse politikker ude i verden, men man er nødt til at grave dybere end det, hvis man vil træffe en reel informeret beslutning," siger Steen Vallentin.

Andreas Rasche, professor ved CBS, mener ikke, at man kan regne med, at standarder i andre lande lever op til de danske.

”Ved T-shirts ville jeg altid være meget påpasselig med, hvor tingene kommer fra. Normalt kommer det fra Bangladesh, Vietnam osv. Og arbejdsforholdene dér er gennemsnitligt meget tvivlsomme," siger Andreas Rasche.

Andreas Rasche henviser yderligere til en undersøgelse fra CBS, der viser, at mange virksomheder, der har en Code of Conduct for Suppliers, et sæt af retningslinjer for ansvarlig opførsel, alligevel har arbejdsrettighedsovertrædelser.

Steen Vallentin mener yderligere, at Royal Run generelt bør overveje klimabelastningen fra sådan et event.

"Der er en enorm miljøbelastning forbundet med at producere 100.000 T-shirts," siger han og fortsætter:

"Bør sådan et arrangement ikke fokusere på at minimere sit økologiske fodaftryk? Det er jo en dagsorden, som de royale også går op i. Skal fokusset på at løfte dagsordenen i én forstand – at folk skal bevæge sig – nødvendigvis være på bekostning af miljøet? Fodaftrykket her bliver jo gigantisk. Det kommer man ikke udenom."

Brodne kar i metalindustrien
Også metalindustrien har en historik med dårlige arbejdsforhold. Senest i 2012 var der kritik af Rio Tinto for at levere medaljer til OL, der var produceret under kritisable forhold.

Selvom metalindustrien ligeledes har en mørk historik, har Royal Run heller ikke undersøgt leverandørerne af medaljerne til det royale motionsløb.

Royal Run køber medaljer fra den amerikanske virksomhed Ashworth Award. Royal Run ved ikke, hvor eller hvordan medaljerne produceres og har ikke krævet hverken Code of Conduct, CSR-strategi eller nogen form for dokumentation fra Ashworth Awards.

Altinget har kontaktet Ashworth Award, men de har ikke besvaret vores henvendelse om, hvordan medaljerne er produceret.

”Det kan vække en vis undren, at der slet ikke er noget, der synes at have figureret, at man skulle træffe et ansvarligt valg, hvad de ting angår, når man får produceret så enorme mængder af T-shirts og medaljer,” siger Steen Vallentin fra CBS.

Royal Run har netop opsagt samarbejdet med Ashworth Awards, fordi de ikke kan leve op til de krav, Royal Run vil stille til dem på baggrund af Altingets undersøgelse.

Royal Run: Ingen fejl i indkøbspolitik
Jakob Larsen, direktør for Dansk Atletik Forbund, mener dog ikke, at Royal Run har begået fejl i deres indkøbsstrategi.

"Jeg synes ikke, vi har begået fejl. For der er ikke tale om gældende lovgivning. Der er forskellige behovsniveauer, og første niveau må altid være, at vi overholder den gældende lovgivning, og det mener vi, vi gør. Det næste trin er så, om der er ting, der kan gøres bedre, og her skal og vil vi gøre en større indsats, for vi er jo enige i den grundlæggende problemstilling.”

Jakob Larsen forklarer, at fraværet af en skriftligt nedfældet CSR-strategi bunder i, at Royal Run er et ungt tiltag med en bredt forankret arrangørkreds med ganske få lønnede mennesker og mange frivillige involvereret i forberedelserne.

Derudover siger han, at Royal Runs CSR-fokus har ligget et andet sted.

”Royal Run er i sig selv et ret omfattende CSR-tiltag. Vi har fra dag et haft et klart fokus på at få aktiveret flest mulige danskere i en aktiv livsstil,” siger Jakob Larsen.

Til eksperternes kritik af Royal Runs manglende CSR-strategi og viden om produktionen af T-shirts og medaljer svarer Jakob Larsen:

”Det, synes jeg, er gode anbefalinger, og det er det, vi prøver at rette os efter fremadrettet.”

Jakob Larsen forklarer, at der ved udgangen af oktober kommer til at ligge en CSR-strategi for Royal Run, som gælder for løbet i 2020, og at de lige nu er i dialog med såvel nuværende som potentielle leverandører til arrangementet.

Altinget har forsøgt at få en kommentar fra Kongehuset, men de ønsker ikke at udtale sig.

*Vi har fredag den 27/9 rettet væsentlige fejl i artiklen. Af den oprindelige artikel fremgik, at New Wave Group var et af de selskaber, der fik produceret tøj på den kollapsede fabrik Rana Plaza i Bangladesh. Det var en forveksling mellem New Wave Group og New Wave Style Ltd., som havde produktion i fabrikken. New Wave Group er ikke forbundet med selskabet New Wave Style Ltd.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00