Debat

Dansk Erhverv: EU skal ikke tvinge virksomheder til at dele data

DEBAT: EU-Kommissionen lægger i sin strategi for det digitale Europa op til, at virksomheder skal kunne tvinges til at dele egne data, også med deres konkurrenter. Det medfører en risiko for, at virksomhedernes incitament til at arbejde med data bliver mindre, skriver Christian von Stamm Jonasson fra Dansk Erhverv.

Den samlede digitale pakke har mange gode takter, men der er også punkter, vi bør se mere kritisk på, skriver Dansk Erhverv.
Den samlede digitale pakke har mange gode takter, men der er også punkter, vi bør se mere kritisk på, skriver Dansk Erhverv.Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian von Stamm Jonasson
Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv

I februar lancerede EU-kommissær Margrethe Vestager en stort anlagt strategi for, hvordan Europa skal blive "fit for a digital age". Tanken er helt rigtig, og det er herligt med fokus på det digitale område, hvor Europa på mange områder ellers sakker bagud i forhold til blandt andet USA og Kina.

"Shaping Europes Digital Future" havde følgeskab af et white paper om kunstig intelligens (AI) og en europæisk datastrategi. Så tomlen op til Kommissionens ambitioner i udspillet. Den samlede pakke har mange gode takter, men der er også punkter, vi bør se mere kritisk på. Tit er djævlen i detaljen, og det gælder også her.

Tving ikke virksomheder til at dele data
Der er mange ting, som kan fremhæves positivt, men her vil jeg fokusere på et helt centralt emne i den digitale pakke.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Adgang til data er den digitale økonomis brændstof. Derfor er det også helt rigtigt set, at øget adgang til data kan give et rygstød til den grønne omstilling, ligesom deling af for eksempel industridata mellem europæiske virksomheder kan styrke konkurrencekraften.

Men når Kommissionen lægger an til, at virksomheder skal kunne tvinges til at dele data, som de selv har indsamlet og bearbejdet – endda med deres konkurrenter – er der en risiko for, at virksomhedernes incitament til at arbejde med data bliver mindre.

For at få virksomheder til at spille med på melodien om at datadeling er godt, skal Kommissionen stille de rigtige instrumenter til rådighed.

Christian von Stamm Jonasson
Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv

Det vil være stik imod hensigten om et mere datadrevet europæisk erhvervsliv. I stedet skal vi skabe rammerne for frivillige datadeling og facilitere samarbejdsmodeller, der giver virksomhederne incitament til at dele deres data.

Datadeling skal være frivillig
For at få virksomheder til at spille med på melodien om at datadeling er godt, skal Kommissionen stille de rigtige instrumenter til rådighed. Det kan for eksempel være ved, at virksomheder, der deler deres data, får noget igen.

Det kan være adgang til den dataressource, de selv bidrager til, og som også indeholder data fra andre virksomheder. Eller det kan være en kontant betaling, som afspejler værdien af data og det arbejde, der er lagt i at tilvejebringe data.

I udspillet åbner Kommissionen op for, at virksomheder skal tvinges til at dele deres data, men før så drastiske skridt tages, bør det afprøves, om målet om mere datadeling kan nås på anden vis – for eksempel gennem incitamenter og frivillig indtræden i datadelingsfælleskaber.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00