Danmark skal være ét samlet udstillingsvindue
Pernille Diana Castle Møller
RedaktionsassistentAf Mette Rose Skaksen
Branchedirektør i DI Service
Ifølge Københavns Kommunes strategi for velfærdsteknologi står medarbejderne i de velfærdsteknologiske virksomheder i hovedstadsregionen for en værdiskabelse på gennemsnitligt 730.000 kroner om året.
Samtidig forventer de velfærdsteknologiske virksomheder i regionen at øge beskæftigelsen med 3.400 medarbejdere, svarende til en stigning på over 30 procent, samt løfte eksporten med en lille milliard inden for de kommende år.
De positive forventninger er ikke kun isoleret til virksomhederne i hovedstadsområdet. I hele landet er der høje forventninger til fremtiden for dansk velfærdsteknologi.
Altinget | Velfærdsteknologi har sat gang i et nyt debatkoncept, som går under navnet Velfærdsteknologidebatten. Det nye koncept vil overordnet fokusere og styrke den politiske og faglige debat i Danmark på området for velfærdsteknologi. Løbende inviterer Altinget l Velfærdsteknologi eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger på området for velfærdsteknologi.
Fra 29. oktober og en måned frem sætter Velfærdsteknologidebatten fokus på, hvordan der sættes skub i brugen af velfærdsteknologiske løsninger.
Mød denne måneds debatpanel her.
Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected]Et afgørende samarbejde
I Aarhus Kommune har man eksempelvis dedikeret døgnrehabiliteringscentret Vikærgården til afprøvning af nye velfærdsteknologiske løsninger. Vikærgården er et velfærdsteknologisk eksperimentarium, hvor alle borgere tilbydes et velfærdsteknologisk hjælpemiddel, hvis det kan understøtte borgerens rehabiliteringsforløb.
Samarbejdet mellem Vikærgården, kommunen og erhvervslivet giver værdifulde erfaringer om indretningen og brugen af velfærdsteknologi i den daglige drift i forhold til rehabilitering og er derfor med til at understøtte den regionale udvikling af velfærdsteknologiske virksomheder.
Hvis vi som samlet nation for alvor skal lukrere på den enorme mængde af viden, som hver dag genereres i den offentlige sektor, er vi nødt til at lægge ideologien på hylden og lade en større del af de offentlige forebyggelses-, pleje- og sundhedsopgaver blive udsat for konkurrence.
Mette Rose Skaksen
Branchedirektør i DI Service
I Syddanmark har man ligeledes intensiveret arbejdet med at fremme velfærdsteknologiske løsninger. De 22 syddanske kommuner har udviklet en fælleskommunal strategi for velfærdsteknologi i samarbejde med Region Syddanmark og det regionale erhvervsliv.
Strategien synliggør desuden, hvad regionens sundheds-, pleje- og omsorgssektor vil efterspørge de kommende år.
Vækst- og eksportbidraget fra de velfærdsteknologiske virksomheder giver med god grund et betydeligt incitament for kommuner og regioner til at intensivere samarbejdet med leverandører af sundheds- og velfærdsløsninger.
Konkurrence kan øge eksportSamarbejdet er ikke kun med til at løfte effektiviteten og kvaliteten af den offentlige service samt nedbringe slid og sygefravær blandt de ansatte i sundheds- og plejesektoren, men styrker endvidere kommunernes og regionernes mulighed for at skabe værdifulde eksportarbejdspladser.
Det store fokus inden for landets grænser er med til at højne kvaliteten og dermed markedsværdien af dansk velfærdsteknologi til gavn for borgere, virksomheder og handelsbalancen. Men det er vigtigt at holde fast i, at der skal være en sammenhængende national indsats, hvis vi vil udnytte eksportmulighederne.
Udviklingen bør ske i større enheder, så innovationskraften målrettes succesfulde teknologier, og udbredelsen hurtigt kan skaleres op. Dette vil medvirke til, at Danmark kommer til at fungere som ét samlet udstillingsvindue, hvor udvalgte løsninger er udbredt på landsplan, som udlandet kan skæve til og hente inspiration fra.
Dertil kommer, at hvis vi som samlet nation for alvor skal lukrere på den enorme mængde af viden, som hver dag genereres i den offentlige sektor, er vi nødt til at lægge ideologien på hylden og lade en større del af de offentlige forebyggelses-, pleje- og sundhedsopgaver blive udsat for konkurrence. Kun derigennem sikrer vi, at de nationale, regionale og kommunale strategier for udbredelse af velfærdsteknologi materialiserer sig til øget eksport af danske velfærdsløsninger.