Debat

Lærerforening: Alt er på plads, vi venter bare på politisk vilje til at udfolde et it-fag

Det er afgørende, at vores unge klædes på til deres digitale liv. Men et obligatorisk it-fag bliver kun godt med uddannede lærere, og det tager tid, skriver Jacob Stenløkke Bendtsen.

Det er et langt træk at indføre et obligatorisk it-fag i såvel ungdomsuddannelser og folkeskole, men det er afgørende, at vores unge fremover klædes på til deres digitale liv, skriver Jacob Stenløkke Bendtsen.
Det er et langt træk at indføre et obligatorisk it-fag i såvel ungdomsuddannelser og folkeskole, men det er afgørende, at vores unge fremover klædes på til deres digitale liv, skriver Jacob Stenløkke Bendtsen.Foto: /ritzau/Finn Frandsen/arkiv
Jacob Stenløkke Bendtsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I et gennemdigitaliseret samfund har alle unge krav på en basal forståelse af teknologien, der sætter rammerne for deres liv hjemme, på job og i samfundet.

De har brug for en introduktion til centrale principper bag it-systemers opbygning og udvikling, så de konstruktivt og kritisk kan tage stilling til, om og hvordan de vil bruge it-systemerne, der krydser deres vej.

It-fagligheden kan ikke lægges ind i andre fag uden at lide under manglende kontinuitet, fokus samt faglig indsigt hos underviserne.

På vejen mod et obligatorisk it-fag, så er det vigtigt, at faget ikke kun vælges af dem, der allerede kan

Jacob Stenløkke Bendtsen
Formand, it-lærerforeningen

Det fremgår af erfaringen fra forsøget med teknologiforståelse og fra gymnasiet, hvor der siden 1988 har været it-faglige punkter i andre fag uden synderlig effekt.

Det er et eget fagligt område og skal prøves separat, hvilket også understøttes af ekspertgruppen om kunstig intelligens og digitale hjælpemidler’s pointe om, at hvis “generativ kunstig intelligens fortsat er forbudt ved eksamen, er det usandsynligt, at den vil blive prioriteret i undervisningen”.

Didaktisk og indholdsmæssigt er it-fagligheden velafgrænset og -afprøvet i teknologiforståelse (2018-2021), der tog afsæt i ungdomsuddannelsernes informatik (2017-...) og det forudgående forsøgsfag informationsteknologi (2011-2017).

Navnet er ikke afgørende, men det taler for informatik, at det bruges internationalt.

Alt er så at sige på plads, vi venter først og fremmest på politisk og økonomisk vilje til at udfolde faget og fagligheden.

Skal være et fag for alle

På vejen mod et obligatorisk it-fag, så er det vigtigt, at faget ikke kun vælges af dem, der allerede kan.

Det kan i værste fald bidrage til at øge overrepræsentationen af mænd på it-området og i sidste ende risikoen for at ende med it-systemer, der ikke matcher hele den mangfoldige brugergruppe, som skal bruge teknologien.

Læs også

Det er den stik modsatte effekt af intentionen med et almendannende it-fag, men også en reel og helt åbenlys risiko, der skal tages hånd om.

Informatik har i det almene gymnasium (stx) valgfagslignede status, og her er erfaringen, at man med målrettet indsats kan nå en mere mangfoldig målgruppe.

Strukturelt er det sket ved at koble faget med andre i fagpakker, hvor særligt samfundsfag er en god makker med oplagte samspilsmuligheder.

Tematisk er det veldokumenteret, at man når andre elevgrupper ved at sætte brugeren og mennesket i fokus. Det kan eksempelvis være med temaer som læringsspil, brugersporing og relationsapps.

Brug for flere lærere

Et obligatorisk it-fag bliver kun godt med uddannede lærere, og det tager tid.

Et obligatorisk it-fag bliver kun godt med uddannede lærere, og det tager tid

Jacob Stenløkke Bendtsen
Formand, it-lærerforeningen

Efter 12 år på stx, er vi kun oppe på, at ti procent af en årgang møder faget.

Erfaringen herfra er, at der først kommer flere lærere til, når faget har en sikker, veldefineret plads i uddannelsessystemet, og der målrettet afsættes midler til udvikling af materialer og uddannelse af lærere.

It-lærerforeningen opfordrer derfor til:

  • at lægge en plan for indfasning af obligatoriske it-fag i såvel folkeskole som ungdomsuddannelser over de næste fem-ti år.
  • at man i indfasningen sikrer sig, at faget når ud til en mangfoldig elevgruppe.
  • at såvel regeringen som fonde og industri prioriterer midler til denne vigtige opgave.

Det er et langt træk at indføre et obligatorisk it-fag i såvel ungdomsuddannelser og folkeskole, men det er afgørende, at vores unge fremover klædes på til deres digitale liv herunder at navigere sikkert online, opdage ai-troll-bots, og gennemskue spilmekanikker, så de kan slippe skærmen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Stenløkke Bendtsen

Formand, It-lærerforeningen, lektor, Falkonergården Gymnasium og HF
cand.it. (IT-Universitet i København)

0:000:00