Kommune til kritisk forsker: Vi passer på data og børns rettigheder

REPLIK: En forsker har rejst en vidtfavnende debat om, at Aarhus Kommunes beslutning om at købe computere til skoleelever truer børns rettigheder. Vi passer på rettighederne, mener kommunen.

Af Hardy Pedersen
Økonomi- og administrationschef, Børn og Unge, Aarhus Kommune

Ph.d.-studerende Lucas Lundbye Cone rejser 10. september 2019 i Altinget en vidtfavnende debat om Aarhus Kommunes beslutning om at købe computere til alle elever fra anden til tiende klasse.

Cones argumenter favner bredt, men samler sig primært om to hovedpunkter. Det ene handler om elevernes datasikkerhed i forhold til anvendelsen af computere i undervisningen, det andet omhandler risikoen for branding og reklamer.

Når det kommer til datasikkerhed, er alle tre store leverandører af platforme, som i dag anvendes på skoleområdet, på sin vis omfattet af kritikken, som den udtrykkes i debatindlægget. I udgangspunktet har Aarhus Kommune ikke grund til at antage, at det ene produkt adskiller sig fra de andre.

Alle tre store platforme (Apple, Microsoft og Google) vil alle i et vist omfang afrapportere visse tekniske data tilbage til virksomhederne, når deres software anvendes på computere og tablets.

Chromebooks vil for eksempel aflevere data til Google, som vedrører hardwareindstillinger, operativsystem og andre ikke-personhenførbare data. Det væsentlige i den forbindelse er, at der ikke er tale om overførsel af persondata.

Har databehandleraftale med Google
Aarhus Kommune har allerede før indførelsen af GDPR i maj 2018 indgået en databehandleraftale med Google, som regulerer Aarhus Kommunes anvendelse af G Suite for Education og Googles forpligtigelser i den forbindelse.

Databehandleraftalen omhandler anvendelse af platformen til skolebrug og sikrer børnenes data i forhold til instrukser om anvendelse, her specifikt relateret til kernetjenesterne i G Suite for Education.

Google har som databehandler for Aarhus Kommune – via den indgåede europæiske standardmodelkontrakt for databehandleraftaler – forpligtet sig til udelukkende at anvende børnenes data efter Aarhus Kommunes instruks.

Aarhus Kommune ejer de data, der er placeret i kommunens G Suite for Education-domæne.

Google må ikke bruge data i reklamemedfør
Skoler i Aarhus Kommune har siden 2013 anvendt G Suite for Education som pædagogisk platform og siden 2015 med et fælles domæne for alle skolerne.

Det fælles domæne betyder, at G Suite for Education kontrolleres af Aarhus Kommune. Anskaffelse af nyt elevudstyr ændrer ikke ved dette forhold, heller ikke ved anskaffelse af Chromebooks, da de er underlagt opsætningen for det fælles skoledomæne.

I Aarhus Kommune anvendes G Suite for Education-platformen i et lukket domæne, hvor brugerdata er ejet af Aarhus Kommune, og de må ikke anvendes i reklamemæssigt øjemed af Google, hverken til Googles egne formål eller igennem udveksling med tredjepart.

De data, som en elev skaber i en af kernetjenesterne såsom Docs, Sheets og Drive, må – heller ikke efter at en elev har forladt Aarhus Kommunes skoler – anvendes i reklamemedfør eller andre formål, hvilket er skarpt reguleret via Aarhus Kommunes databehandleraftale.

Aarhus Kommune gennemgår løbende opsætning og konfigurering af G Suite for Education-miljøet med henblik på at sikre både den bedste anvendelse for eleverne såvel som sikkerhedsmæssige og tekniske forhold.

Aarhus Kommune har i øvrigt en løbende dialog med Google i forhold til privatlivsindstillinger på miljøet.

Handler ikke om indkøb af Google som platform
Samtidig er det vigtigt at pointere, at beslutningen handler om indkøb af computere og ikke indkøb af Google som platform.

Herudover køber kommunen ikke computere af Google, men af en hardwareproducent. Der findes i dag et marked med adskillige leverandører af Chromebooks i Danmark.

Aarhus Kommune er – som andre kommuner – nødt til at anvende teknologi for at opfylde lovgivningens krav om at bruge it i undervisningen jævnfør Fælles Mål.

Debatindlægget fra Lucas Lundbye Cone antager, at eleverne vil blive påvirket til at anvende Googles produkter specifikt fremadrettet. Dette er et pædagogisk paradoks, som er generelt kendt fra skoleverdenen ved valg af teknologier og værktøjer til at undervise i færdigheder.

Eleverne i Aarhus Kommune undervises blandt andet i brugen af en kontorpakke, og dette er principielt uafhængigt af leverandøren af kontorpakkeværktøjerne.

Derudover vil computerne også bruges til de øvrige digitale værktøjer, herunder læringsplatform, det kommende Aula og digitale læremidler fra diverse leverandører. Også her træffes der valg om specifikke leverandører og indhold.

Forrige artikel Jens Rohde til Vestager: Her er min ønskeliste Jens Rohde til Vestager: Her er min ønskeliste Næste artikel Debattør: Bigtech dræner danske medier for fem milliarder årligt Debattør: Bigtech dræner danske medier for fem milliarder årligt