Debat

Prosa: GDPR er uforholdsmæssigt kompliceret

GDPR er nødvendigt, men skaber unødvendige benspænd for borgere og virksomheder. Vi skal finde en løsning, der gør noget uforholdsmæssigt kompliceret ligetil, skriver Niels Bertelsen.

GDPR har haft store økonomiske konsekvenser for virksomhederne, og borgerne har svært ved at forstå, hvordan de selv kan sikre, at deres oplysninger er beskyttet, mener Niels Bertelsen.
GDPR har haft store økonomiske konsekvenser for virksomhederne, og borgerne har svært ved at forstå, hvordan de selv kan sikre, at deres oplysninger er beskyttet, mener Niels Bertelsen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Niels Bertelsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det var en sejr for borgerne og for beskyttelsen af personfølsomme oplysninger, da Danmark den 25. maj 2018 blev forpligtet til at indrette lovgivningen efter databeskyttelsesforordningen.

Tre år senere kan vi dog se, at loven har haft store økonomiske konsekvenser for virksomhederne, at loven er svær at efterleve, og at borgerne har svært ved at forstå, hvordan de selv kan sikre, at deres oplysninger er beskyttet.

Temadebat

GDPR tre år efter - hvor står vi nu?
25. maj 2018 trådte EU's persondataforordning med navnet General Data Protection Regulation - GDPR - i kraft i hele EU.

Den skulle gøre EU til global spydspids i digital regulering. Den skulle sørge for, at europæiske borgeres data er sikre, uanset hvor på internettet de flyder rundt.

Snart tre år er gået siden da.

Går forordningen for langt, i den forkerte retning, eller bare ikke langt nok? Er der dele af loven, der bør forandres eller tilbagerulles? Hvilke udfordringer står vi over for på databeskyttelsesområdet – nu og i fremtiden – og hvordan løser vi dem?

Altinget giver nu ordet til politikere og interessenter, som giver deres svar på disse spørgsmål.

Her er deltagerne:

  • Niels Bertelsen
    formand, Prosa
  • Mona Juul (K), it-ordfører
  • Stephan Engberg, konsulent, grundlægger af Citizen First og Priway
  • Karen Melchior (R), medlem af Europa-Parlamentet
  • Anja Philip, formand, Forbrugerrådet Tænk
  • Natasha Friis Saxberg, adm. direktør, IT-Branchen
  • Věra Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed
  • Camilla Gregersen, formand, Dansk Magisterforening
  • Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør, DI Digital
  • Sven Petersen, erhvervsjuridisk fagchef, Dansk Erhverv
  • Jørn Guldberg, it-sikkerhedsekspert, Ingeniørforeningen, IDA

Om temadebatter
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

GDPR er kort sagt svært at forstå for både borgere og virksomheder.

Skaber benspænd
Nogle af udfordringerne bliver beskrevet i Kommunernes Landsforenings eksempelkatalog over GDPR-benspænd.

Bør man have databehandleraftaler med Facebook og LinkedIn? Hvorfor skal hjemmehjælpere forsinkes af at skulle slå en adresse op i et fagsystem, i stedet for at have det liggende i sin kalender? Må skolen tage en kopi af børns pas ved skolerejser? Må en plejehjælpsbeboer have et navneskilt på døren?

Datatilsynet er generelt gode til at besvare de svære spørgsmål, og de har da også svaret på KL’s mange benspænd, men hver gang, der indgår personlige oplysninger, indgår der også benspænd, tvivlsspørgsmål og forskellige fortolkninger.

Der er behov for at se på nye løsningsmodeller til, hvordan virksomheder og borgere i samarbejde kan hjælpe hinanden videre med at gøre persondata mere sikkert.

Prosa så gerne, at samtykkesystemet blev indrettet sådan, at der automatisk var lukket for brug af persondata, medmindre den enkelte borger aktivt giver sit samtykke.

Niels Bertelsen
Formand, Prosa

I dag er det ikke altid lige nemt at indhente samtykke til brug af persondata, og den enkelte borger har ikke et centralt sted, hvor man kan se eller tilbagekalde alle de samtykker, man har givet gennem tiden.

Prosa har derfor gennem længere tid været fortaler for at indføre et system, der giver den enkelte mulighed for bedre at styre, hvem, hvad og hvornår, der gives samtykke til at bruge persondata.

Man kan forestille sig et scenario, hvor en person gerne vil give samtykke til, at éns sundhedsdata bruges til forskning i det offentlige, men ikke hos det private.

En kunde kan ønske at give samtykke til at få sine indkøbsmønstre registreret, så yndlingsbutikken kan komme med relevante tilbud, mens konkurrenten er lukket ude. 

Eller som cookielovgivningen giver mulighed for i dag: At man vil tillade cookies, der bruges til statistik, men ikke til at målrette reklamer, med undtagelse af udvalgte websites.

I dag skal man give tilladelse til lagring af cookies for hver enkelt hjemmeside. Prosa så gerne, at samtykkesystemet blev indrettet sådan, at der automatisk var lukket for brug af persondata, medmindre den enkelte borger aktivt giver sit samtykke.

Man skal kunne se en liste over forespørgsler og kunne træffe et valg.

Vi bilder os ikke ind, at denne løsning er nem, men den vil gøre det mere overskueligt for borgeren. Det muliggør, at man kan se alle sine samtykker og nemt trække dem tilbage.

Ikke længere pengeskabe
Med den digitale fremgang er behandlingen af persondata kun blevet mere kompleks.

Den gang alting foregik på papir, kunne man have et skema med oplysninger gemt væk i et arkivskab, der tillige var gemt væk i et pengeskab.

Vi skal finde en løsning, der gør noget uforholdsmæssigt kompliceret ligetil.

Niels Bertelsen
Formand, Prosa

Dengang faldt det næppe nogen ind at hente personoplysningerne i pengeskabet, tage en kopi af det og sende det videre med posten til 20-30 samarbejdspartnere.

I dag er situationen anderledes og mere kompleks.

Digitale problemstillinger kalder på digitale løsninger, og derfor bør man hurtigst muligt se på en løsning, inden de danske virksomheder skal lægge deres samlede overskud til konsulenter for at forstå og overholde regler, der egentlig burde være ganske enkle.

Behandler du persondata, skal du gøre det sikkert og ikke give oplysningerne videre til tredje part. Vi skal finde en løsning, der gør noget uforholdsmæssigt kompliceret ligetil.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00