Debat

René Gade: Digital dannelse kræver opgør med uddannelsestænkningen

DEBAT: I dag skal alle lære det samme på samme måde, på samme tidspunkt. Men hvis vi vil sikre bedre digital dannelse, skal vi tage et opgør med måden at uddanne på, mener it-ordfører René Gade (ALT).

Vi skal uddanne mennesker til livet – ikke primært til arbejdsmarkedet, mener Alternativets René Gade.
Vi skal uddanne mennesker til livet – ikke primært til arbejdsmarkedet, mener Alternativets René Gade.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af René Gade (ALT)
Ordfører for ret, it og digital forbedring

Vi skal uddanne mennesker til livet – ikke primært til arbejdsmarkedet eller et bestemt styresystem.

Vores digitale nyskabelser og den buldrende innovationskraft, der ligger i, at datastrømmene flyder frit over landegrænser og igennem nethinder, er et menneskeligt kvantespring.

Men en sund udnyttelse af de digitale muligheder kræver, at vi politisk insisterer på, at teknologien og vækstpotentialerne er til for mennesket − ikke omvendt.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til: [email protected]

Hvordan sikrer vi den digitale bæredygtighed og evnen til at leve trygt og oplyst igennem et helt liv, der teknologisk aldrig er, som det var, da man lærte om det første gang?

Opgør med konkurrencestatstænkning
En livslang læring og digital dannelse kræver, at vi tager et grundlæggende opgør med konkurrencestatens undervisnings- og uddannelsestænkning, hvor man skarpt skåret forudsætter, at alle kan lære det samme på samme tidspunkt og på samme måde.

Globaliseringen og de teknologiske nyskabelser, der vælter ind over såvel arbejdslivet på Søndergade i Silkeborg og privatlivet på Marktoften i Ringkøbing, skal vi som politikere hjælpe med at kanalisere i de rigtige retninger.

René Gade (ALT)
It-ordfører

De digitale muligheder, de konstante forbedringer af det globale læringsmiljø og ikke mindst dets fleksibilitet er i mine øjne det belejlige og direkte modsvar til den uddannelsesmæssige ensretning mod bestemte funktioner og livslange placeringer i hamsterhjulet.

Det skal være et modsvar til et forældet og menneskeligt farligt konkurrencehjul og et menneskesyn, der ikke giver mulighed for at flytte sig andre steder hen end rundt i ens egne udtrådte fodspor af forældet viden og voksende utryghed ved det at skulle være i konstant udvikling uden nogen at holde i hånden.

Hvad med lykke?
Hvad med danskernes følelse af at slå til i livet?

Hvad med danskernes følelse af ikke at kunne leve op til egne og andres forventninger − ikke mindst de digitale forventninger?

Kan vi digitalt tage hånd om vores lykkelige folk, der oplever at blive revet itu af en ny tids muligheder?

Globaliseringen og de teknologiske nyskabelser, der vælter ind over såvel arbejdslivet på Søndergade i Silkeborg og privatlivet på Marktoften i Ringkøbing, skal vi som politikere hjælpe med at kanalisere i de rigtige retninger.

Vigtigst af alt skal vi forberede modtagerne på, at man ikke kan håndtere det nye uden forudgående viden og hjælp.

Her fejler samfundet i dag, fordi vi i alt for lille grad er åbne om, hvor svært det er for mange mennesker at håndtere et nyt digitalt login, en systemopdatering eller den nye virkelighed, som den ansatte får, når hun aldrig er utilgængelig.

Hvad betyder det i grunden aldrig at være utilgængelig for sin chef eller sine venner og sin familie?

Er det godt for præcis mig, og hvad er det i det hele taget godt for?

Finder man for sent ud af det, går man itu. Slået i stykker af de med rette højt besungne teknologiske fordele.

Besparelser på forskning er ren volapyk
Vi skal politisk sikre, at alle mennesker i Danmark kan udfolde deres drømme, talenter og potentialer på det højest mulige og meningsfyldte niveau, så nye værdier og fællesskaber opstår.

Vi skal politisk sørge for, at alle børn, unge og voksne har lige adgang til kvalitetsuddannelse hele livet.

Det betyder, at der skal være bedre muligheder for lokalt og digitalt at finde hjælp til de løsninger, som passer til den enkelte elev og den enkelte skole. Den enkelte arbejdsløse, den enkelte udsatte, den enkelte indvandrer og den enkelte ældre.

Ansvaret skal gives til dem, som til daglig arbejder med uddannelse. Rammerne skal sættes politisk med massive investeringer og klare målsætninger for menneskelig og social udvikling.

Økonomisk vækst og global konkurrenceevne er en positivt afledt og langsigtet effekt, men menneskets udvikling er nøgleindikatoren for den ydeevne, der politisk skal investeres i.

Vi er et videnssamfund. En miniputstat, der skal have udsyn og gå forrest. Her giver det digitale os uanede muligheder, da der ikke konkurreres på antal hænder eller arbejdstimer i dette produktionsunivers, men på koder, skalerbarhed, service og viden.

Vi skal investere og lovgive, så mennesker får mulighed for at tage del i læring, digital dannelse, fællesskab og refleksion gennem hele deres barndom, ungdom og voksne liv.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

René Gade

Sekretariatschef, Danske Skoleelever, medlem, Dataetisk Råd
BA.mag. i dansk og medievidenskab (Københavns Uni. 2005)

0:000:00