Debat

Styrelse: Digitalisering af geografisk data kan forbedre retssikkerheden

DEBAT: Den analoge tilgang til geografi i lovgivningsprocessen giver upræcise stedsbestemmelser, der ligger til grund for forvaltningsbeslutninger. Digitalisering kan sikre præcision, der understøtter retssikkerheden, skriver Kristian Møller.

Det kan være problematisk, at geografiske referencer i lovgivningsarbejdet oftest kun medtages som et ’dødt eller statisk billede’ i for eksempel en pdf, skriver Kristian Møller.
Det kan være problematisk, at geografiske referencer i lovgivningsarbejdet oftest kun medtages som et ’dødt eller statisk billede’ i for eksempel en pdf, skriver Kristian Møller.Foto: NASA
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Møller
Direktør, Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering

De seneste uger har været en syretest for det digitale Danmark.

Heldigvis en test, som vi i det store hele har bestået.

Under Corona-krisen har vi oplevet, at det danske samfund på en del områder har kunnet køre videre – netop på grund af en høj grad af digitalisering.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Altingets temadebat om digitalisering og retssikkerhed, som kørte tidligere på foråret, har dermed fået endnu større aktualitet.

Kernen i diskussionen er, at fortsat digitalisering på den ene side er en nødvendighed for at den offentlige sektor kan løse flere opgaver med færre ressourcer.

Måden geografien optræder i lovgivningen er uensartet og usystematisk, og så er den i stor udstrækning analog. Det er en udfordring for retssikkerheden.

Kristian Møller
Direktør, Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering

På den anden side er der en naturlig bekymring over om flere automatiserede, datadrevne offentlige afgørelser harmonerer med en høj retssikkerhed for borgere og virksomheder.

Det er en hel fair diskussion, og på nogle områder er dilemmaet reelt.

Heldigvis er der også områder, hvor vi ikke tvinges til at vælge, men hvor digitalisering faktisk vil øge retssikkerheden, som flere af Altingets debattører også peger på. En helt konkret case er brugen af geografi i dansk lovgivning.

Analog geografi i lovgivningen er en udfordring
Forskere fra Københavns Universitet anslår, at der optræder geografi i en eller anden form i op mod 80 procent af dansk lovgivning.

Det kan være i form af, at en regel gælder et bestemt område (for eksempel i ”Jammerbugt”). Det kan også være ved at reglen gælder for en bestemt type område (for eksempel i ”landzone”) eller en bestemt geografisk kategori (for eksempel i ”skov”).

Udfordringen er, at vi ikke er så skarpe på håndtering af geografi i vores regelgrundlag – på trods af at vi har en ret grundig lovproces i Danmark med høje standarder for lovkvalitet.

Måden geografien optræder i lovgivningen er uensartet og usystematisk, og så er den i stor udstrækning analog. Det er en udfordring for retssikkerheden.

Et eksempel er, når vi afgrænser en beskyttelseszone med en streg på et kortbilag til en lov eller bekendtgørelse. Ude i virkeligheden kan den stregs bredde svare til flere hundrede parcelhusgrunde.

Den type situationer åbner et utilsigtet stort rum for fortolkning af, hvad der gælder hvor, og efterlader borgere og virksomheder i en situation, hvor det er uklart hvilke muligheder og pligter, der hviler på dem.

Retssikkerheden er udfordret
En del af problemstillingen bor i vores analoge lovproces. Fra de indledende forarbejder, over høring til vedtagelse i Folketinget, medtages geografiske referencer oftest kun som et ’dødt eller statisk billede’ i for eksempel en pdf.

Der kan ikke klikkes på kortets indhold, zoomes ind på detaljer og hentes oplysninger om, hvad en given streg i landskabet betyder.

Når lovgivningen så skal anvendes i praksis for eksempel hos en sagsbehandler i en kommune, så er det den samme upræcise og analoge stedbestemmelse, som skal ligge til grund for forvaltningsbeslutninger. Det udfordrer retssikkerheden.

Læs også

En variant af denne problemstilling er, når myndigheder rent faktisk vælger at fastholde en præcis afgrænsning i lovprocessen – for eksempel i form af analoge koordinator.

I så fald kan en bekendtgørelse hurtigt fylde mange tusind sider. Det er heller ikke befordrende for forståelsen af, hvad der gælder hvor og for retssikkerheden.

Digitalisering vil være en fordel for alle
En moderne og digital tilgang til geografi i lovgivningen vil være en fordel for alle parter.

Loven kan formuleres mere præcist, og de, som skal forvalte loven vil kunne træffe mere ensartede afgørelser med mindre skøn. Det vil lette sagsbehandlingen for myndighederne og øge retssikkerheden for borgere og virksomheder.

Opgaven er med andre ord helt parallel til det mere generelle arbejde med at gøre dansk lovgivning digitaliseringsklar – beskrevet af direktør Rikke Zeeberg fra Digitaliseringsstyrelsen i et indlæg 22. januar 2020.

Derfor er vi i Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen i gang med at lave en vejledning om geografi i lovgivningen.

Den bliver sendt i høring om ganske få uger med henblik på at udkomme denne sommer og vil være et vigtigt skridt frem mod præcise geografiske referencer i danske love og bekendtgørelser.

Data ind i hele processen
Men det bringer os ikke helt i mål. Vi må også se på, hvordan vi gør det muligt at udnytte de gode geografiske data digitalt i hele processen fra lovgivning til forvaltning med borgerens retssikkerhed for øje.

Og det kan godt lade sig gøre.

Søfartsstyrelsen er netop nu i gang med at udarbejde Danmarks første digitale bekendtgørelse, Havplanen.

Havplanens interessenter har efterspurgt retlige digitale geografiske data. Det håndterer Søfartsstyrelsen ved at oprette et system, der håndterer alle relevante data og sagsgange - dog som et system, der eksisterer parallelt med retsinformationssystemerne.

Hvis vi vil høste den fulde gevinst af digitaliseringen, bør vi udforske mulighederne for at gå i denne retning - ideelt set med en fællesoffentlig løsning, hvor alle myndigheder, borgere og virksomheder kan få adgang til retlige geografiske data.

En ensartet, intelligent og digital anvendelse af geografi i lovgivningen vil helt entydigt styrke retssikkerheden for virksomheder og borgere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Møller

Direktør, Copenhagen Infrastructure Partners
cand.merc.(mat) (CBS 1998)

0:000:00