Debat

V: It i folkeskolen kræver klare mål fra ledelsen

DEBAT: Det er kommunens og skolelederens opgave at komme med klare handlingsplaner for, hvordan folkeskolelærerne skal bruge digitale læringsredskaber i undervisningen, skriver Louise Schack Elholm (V).

Det er kommunens og skolelederens opgave at komme med klare handlingsplaner for, hvordan folkeskolelærerne skal bruge digitale læringsredskaber, skriver Louise Schack Elholm (V). 
Det er kommunens og skolelederens opgave at komme med klare handlingsplaner for, hvordan folkeskolelærerne skal bruge digitale læringsredskaber, skriver Louise Schack Elholm (V). 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Louise Schack Elholm (V)
Folkeskoleordfører

Det nytter ikke noget, at lærerne står med nye digitale læringsredskaber, som de ikke ved, hvordan de skal benytte.

Lousie Schack Elholm
Folkeskoleordfører

I mit første indlæg fokuserede jeg på, hvad jeg synes, der skal gøres på klasseniveau, for at sikre en ordentlig brug af it i undervisningen.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på brugen af it i folkeskolen. Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Men når det ofte forholder sig sådan, at digitale læringsredskaber ikke bliver brugt ordentligt, skal skylden for dette naturligvis ikke alene lægges på lærernes skuldre. Det er nødvendigt, at vi fokuserer på det organisatoriske niveau og de politiske beslutninger, der tages om brugen af it.

EVA har lavet en undersøgelse, der viser, at it ikke bliver integreret ordentligt i undervisningen. Det overrasker mig desværre ikke. Så sent som torsdag morgen hørte jeg P1 Morgen, hvor Cathrine Hasse fra DPU, som også deltager i Altingets paneldebat, fortalte om, hvordan lærerne ikke ved, hvordan it benyttes bedst muligt. Det er med andre ord et udbredt problem, at lærerne ikke er klædt ordentligt på til at håndtere de digitale læringsredskaber ordentligt.

Kommune og leders ansvar
Det er kommunen og skolelederne, som tager beslutningen om, hvilke typer it der skal benyttes. Det virker til tider som om, man ikke har et klart mål for, hvordan man skal bruge de nye digitale produkter. Hvad de skal bruges til, og hvordan man kommer derhen.

Umiddelbart kan det virke som om, at man kan få en klar forbedring af undervisningen, hvis man f.eks. giver alle elever en iPad. Det lyder i hvert fald meget progressivt, når medierne fortæller om det. Problemet er, at der desværre ikke altid følger en klar handlingsplan med.

Man kunne naturligvis ikke forestille sig en kommune indkøbe ti nye biler, uden at kommunen også havde en idé om, hvad bilerne skulle bruges til. Det samme bør selvfølgelig være tilfældet, når det kommer til it i folkeskolen. Ellers er der tale om investeringer i det blinde, der måske endda kan gøre mere skade end gavn. Når man først har fået inkorporeret nogle dårlige vaner, kan det være yderst svært at få dem lavet om.

Det kan altså ikke være overladt til lærerne at finde ud af, hvad man skal med teknologien. Det er kommunens og skolelederens opgave at sørge for at stille målene og mulighederne op og finde ud af, hvordan man klæder lærerne bedst muligt på. Det nytter ikke noget, at lærerne står med nye digitale læringsredskaber, som de ikke ved, hvordan de skal benytte. Hvis vi vil have en fremtidens folkeskole, hvor de digitale hjælpemidler gør undervisningen bedre, kræver det en indsats fra alle sider.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00