Verdensmål: It-sektoren skal ikke opføre sig som en silo

ANSVAR: It- og teknologivirksomheder skal være ærlige og transparente om deres skadelige fodaftryk på jorden, men sektoren har også et ansvar for at opdrage forbrugere til at efterspørge grønne og ansvarlige løsninger, siger formanden for IT-Branchens bæredygtighedsudvalg.

Snart fylder FN's 17 Verdensmål fem år. Det betyder også, at verdenssamfundet har 15 år endnu til at opnå de mål, der blev fremsat i 2015. Og fem år inde i målenes løbetid har de allerede gjort en forskel, mener Sofie Heilskov, der er sustainability lead og ansvarlig for bæredygtighedsstrategien hos Telia. Hun er også formand for IT-Branchens bæredygtighedsudvalg.

Ifølge hende gør Verdensmålene techvirksomheder i stand til reelt at påvirke verden i en positiv retning. Uden det brede blik, som de 17 verdensmål giver, risikerer techvirksomheder nemlig at få tunnelsyn på at lave innovation med lynets hast for at løse et problem, uden blik for, om løsningen risikerer at skabe et nyt.

"Som jeg ser det, er det afgørende, at vi ikke lever i siloer og udelukkende ser på innovation. Så risikerer vi at lave nye techløsninger uden at forholde os til for eksempel energieffektivitet, ligestilling og andet. Vi kan risikere, at vi skaber andre problemer, når vi opfinder noget. Alle beslutninger, der træffes, vil altid trække tråde til de udfordringer, verdensmålene definerer. De 17 mål hænger sammen," siger Sofie Heilskov.

"Derfor skal man se på målene som holistiske. Måske kommunikerer du som virksomhed kun om et par af dem, men man skal vi se på alle 17. De holder hinanden i skak," siger hun.

Svært at sætte på tal verdensmål
Ifølge hende giver verdensmålene en mulighed for at identificere de problemstillinger, hvor it-sektoren kan gøre en stor forskel på en ansvarlig måde. Men den helt store udfordring fem år inde i verdensmålenes løbetid er, at få dem gjort forståelige i den logik, som virksomheder kører efter.

"Uden tal er det svært at træffe den rigtige beslutning på et godt grundlag. Det er svært at prioritere det ene projekt over det andet. Vi kan ikke gå ind og omregne vores bidrag til et tal, forretningen kan forstå og arbejde med, som har en return on investment," siger hun.

I hendes øjne er verdensmålene lige dele et kommunikativt værktøj og et strategisk værktøj, der gør virksomheder i stand til at identificere, hvor de kan gøre en forskel. Det, der mangler, er at gøre målene målbare, så de kan blive til et forretningsværktøj:

"Det, vi skal arbejde på, er at få det gjort verdensmålene, som er et kommunikativt redskab, til et forretningsredskab, hvor man kan se forretningsværdi i det," siger Sofie Heilskov.

Skal opdrage forbrugere til at vælge grønt
En af de allerstørste udfordringer for den globale it-sektor er dog, at den er enormt kompleks. Verdensmålene beder virksomheder og borgere tage ansvar for at skabe en mere retfærdig verden, ikke bare på fødevarefronten, men også på økonomiske, sociale, klimamæssige og politiske vilkår.

Er man meget bevidst om det ansvar, kan det for en forbruger være en umulig beslutning at anskaffe sig noget så almindeligt som en ny smartphone, medgiver Sofie Heilskov.

En verdensmålsbevidst forbruger skal således tage stilling til telefonens strømforbrug. Alene omkring materialerne, skal forbrugeren tage stilling til både, hvordan materialerne er fremskaffet og forarbejdet, hvordan arbejdsforholdene for alle arbejdere omkring de pågældende producenter og leverandører har været og en lang række andre spørgsmål.

Det er dog ikke kun forbrugere, der kan have behov for en større grad af gennemsigtighed:

"Det samme gælder for os som virksomheder, vi kan heller ikke træffe de rigtige valg, hvis vores samarbejdspartnere ikke er transparente og ærlige. Det handler i høj grad om ærlighed i den måde vi køber ind på, og i de produkter vi har," siger Sofie Heilskov. Løsningen er, at virksomheder bliver mere åbne om, hvordan de arbejder, så forbrugere og samarbejdspartnere kan træffe de rigtige valg:

"Det er et forfærdeligt stort problem. Vi er nødt til at være ærlige og transparente i den her grønne omstilling. Hvis ikke vi tør, som virksomhed, at vise, hvordan tingene forholder sig, så har forbrugerne ikke en kinamands chance for at vælge rigtigt," siger Sofie Heilskov.

Det kræver dog, at forbrugerne også begynder at efterspørge det hos producenterne.

"Men forbrugerne har også et ansvar for at efterspørge det. Det er udbud og efterspørgsel. Og vi skal præsentere det grønne valg for forbrugerne - og vi skal have lavet genanvendelighedsprogrammer, så du kan komme af med dine gamle telefoner eksempelvis," siger Sofie Heilskov.

Forrige artikel Regeringen sætter gang i udvikling af ny strategi for cybersikkerhed Regeringen sætter gang i udvikling af ny strategi for cybersikkerhed Næste artikel ”Utilfredsstillende” håndtering sår tvivl om gevinster af milliarddyre it-projekter ”Utilfredsstillende” håndtering sår tvivl om gevinster af milliarddyre it-projekter
Nu vil både EU og USA stække it-giganternes magt

Nu vil både EU og USA stække it-giganternes magt

ANALYSE: It-giganterne er for alvor kommet i myndighedernes søgelys. Både i EU og USA er der lovgivning og retssager på vej, der skal stække den magt, en lille gruppe digitale platforme har fået over økonomien og samfundet.