Debat: Ingen vil da råde deres børn til at tage en erhvervsuddannelse

DEBAT: Så længe kompetencer fra en erhvervsuddannelse er i så lav kurs, at man kun kan komme videre på arbejdsmarkedet med et stempel fra et universitet, kan vi ikke påstå, at alle uddannelser er lige, skriver Nikolaj Sørensen, der er uddannet inden for byggebranchen.

Af Nikolaj Sørensen
Ledig med en erhvervsuddannelse

I disse måneder raser debatten om fremtidig mangel på faglært arbejdskraft.

Dette med god grund, men forsøget på at male et glansbillede af dét at tage en erhvervsuddannelse hænger mig efterhånden langt ud af halsen.

Hvis man følger debatten på de sociale medier, vil man se, at meningsdannere og dem med indflydelse på området hårdnakket forsøger at benægte påstanden om, at en erhvervsuddannelse skulle være en blindgyde, og hævder, at det såmænd er et nobelt karrierevalg med uendelige muligheder.

Retorisk spin
Det virker imidlertid som retorisk spin.

Hvis man ser på virkeligheden, kan du blive lige, hvad du vil... hvis blot du er akademiker. Du kan sågar kalde dig selv håndværker, hvis du sidder i Folketinget, på trods af manglende svendebrev.

Arbejdsmarkedet anser ikke erhvervsuddannelserne som kompetencegivende inden for andre områder end lige netop dét, der står på svendebrevet.

Har du læst jura eller studeret historie, er du åbenbart kvalificeret til at stå i spidsen for landets erhvervsskoler, men er du uddannet murer eller sosu-assistent, kan du kun bygge et badeværelse eller skifte en ble – og er tvunget til at se dit fag repræsenteret by proxy af akademikere.

Altså med mindre du tager en teoretisk overbygning, som du sikkert også kunne have taget direkte efter gymnasiet og dermed sparet ”omvejen” via en erhvervsuddannelse.

For noget tid siden så jeg et interview med Sophie Løhde (V), hvor hun udtalte sig om antallet af mellemledere i det offentlige. Journalisten nåede frem til den konklusion, at det selvfølgelig måtte betyde flere akademikere.

Men hvorfor egentlig? Hvorfor kan en tømrer ikke blive projektleder i bygningsstyrelsen? Hvorfor kan en sygeplejerske ikke blive ansat som hr-chef på Rigshospitalet?

De unge er ikke dumme
Tag et kig på jobopslag fra for eksempel det offentlige. Er ordet ”leder” en del af titlen, er der 99 procent chance for, at der i afsnittet ”forventninger til ansøgeren” står ”akademisk baggrund”. Denne akademiske baggrund er i øvrigt ikke yderligere defineret, men blot et vidnesbyrd om, at erhvervserfaring ingen reel værdi har.

Vi skal væk fra det synspunkt, at kompetencer kun kan rekvireres i et klasselokale, og at uddannelse betyder eksamensbevis.

Før vi tager fat i dette aspekt frem for blot at feje det ind under gulvtæppet, vil den negative udvikling fortsætte.

For de unge er ikke dumme. For at få flere til at tage en erhvervsuddannelse bliver vi derfor nødt til at vise, at der i praksis er en vej videre. At deres tilegnede kompetencer ikke bliver negligeret på grund af et manglende stempel fra Københavns Universitet. At ordet ”leder” ikke er synonymt med ”akademiker”. Før det sker, kan vi vel ikke med overbevisning i stemmen postulere, at alle uddannelser er lige?

Alle vil deres børn det bedste
En del af problemet vedrørende de unges uddannelsesvalg skulle angiveligt være, at akademikere ikke vil råde deres børn til at tage en erhvervsuddannelse.

Ved I hvad? En håndværker vil heller ikke råde sine børn til at tage en erhvervsuddannelse. De kender jo netop alt til de begrænsninger, en sådan uddannelse har, og de vil naturligvis også deres børn det bedste.

Hvis mine børn har nogen som helst ambitioner om ledelse eller med tiden på anden vis ønsker at bruge deres kompetencer i en anden stilling, så er den eneste vej en akademisk uddannelse. Man skal i hvert fald lede længe for at finde et eksempel på andet. Desværre.

Forrige artikel Unge forskere vil aflive krisesnakken: Humaniora er én lang succeshistorie Unge forskere vil aflive krisesnakken: Humaniora er én lang succeshistorie Næste artikel Debat: Tid til en global digital pigepagt? Debat: Tid til en global digital pigepagt?
  • Anmeld

    Søren Elnebo Lau · Centerleder - Ungdommens Uddannelsesvejledning - UU Center Syd

    Brug for alle - og især for faglærte

    Kære Nikolaj Sørensen.
    Tak fordi du med din overskrift på dette indlæg sætter fingeren ned på det sted, hvor det måske gør allermest ondt. Og er mest interessant.
    Nemlig i spørgsmålet om, hvad vi som vejledning vejleder de unge til, og hvad vi som forældre - med vores bedste hensigter og intentioner - råder vores børn til.
    Jeg er dog lidt ked af, at du lidt kategorisk fremstiller fremtids- og videreuddanelsesperspektivet for mennesker med en erhvervsuddannelse lidt dystert og hævder at vejen til spændende jobs - herunder især lederstillinger - kun går via gymnasial uddannelse og en universitetsuddannelse. Det er muligt at en del stillingsopslag stadigt anvender stereotyper som "akademisk baggrund" eller lignende, men det er min oplevelse at det danske arbejdsmarked i langt højere grad vægter, at ansøgere enten har relevant erhvervserfaring eller endnu bedre, har noget på hjerte, og virkelig brænder for det fag man søger job inden for.
    Jeg giver dig ret i, at der de senere år har været en tydelig politisk diskurs mod at styre de unges uddannelsesvalg i retning af erhvervsuddannelserne. Og du har en god pointe i, at vi skal passe på ikke at bruge den lyserøde pensel i et forsøg på at oversælge netop dette område. Men fakta er, at Danmark mangler faglært arbejdskraft, og derfor er der en god samfundsmæssig mening med ønsket om at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Ikke nødvendigvis for at blive i det samme fag hele arbejdslivet, men for at få en god start på livet, med en uddannelse, som i rigtigt mange fag kan føre til gode beskæftigelsesmuligheder, videreuddannelse, og mulighed for at starte selvstændig virksomhed. Og hvis målet - eller det ønskede karrierescenarie- er en lederstilling, så er vejen gennem en erhvervsuddannelse og til lederjobbet ofte kortere end gennem gymnasiet med efterfølgende akademisk uddannelse. Her handler mulighederne ikke om hvilken ungdomsuddannelse du har taget, eller hvilket eksamensbevis du kan fremvise, men langt mere om dine erhvervsmæssige kompetencer og især om de personlige kompetencer, visioner og værdier i forhold til at lede mennesker.
    Når vi i Ungdommens Uddannelsesvejledning beskæftiger os så meget med begrebet "Karrierelæring" og ikke længere er så fokuseret på den unges valg, er det i høj grad fordi mange valg træffes uden tilstrækkelig viden om mulighederne, og uden tilstrækkelig praksiserfaring indenfor området. Det fine ved en erhvervsuddannelse er jo netop vores helt unikke vekseluddannelsessystem, hvor 1/3 af uddannelsen er teoretisk/praktisk undervisning på en erhvervsskole og 2/3 er praktisk arbejde og oplæring hos en mester på en rigtig arbejdsplads. Og gennem dette dannelsen af en faglig identitet, som betyder uendeligt meget for mange af de unge.
    Jeg har selv en erhvervsuddannelse som grunduddannelse, og har arbejdet med unge mennesker i alle grene af vores mangfoldige uddannelsessystem gennem de sidste 25 år, herunder mange år som faglærer, vejleder og uddannelseschef indenfor en række erhvervsuddannelser. En af de helt unikke stjernestunder når man arbejder i denne verden er, at se hvad der sker med en ung, som for kort tid siden afsluttede et grundforløb, og nu sidder første dag på hovedforløbet i sit nye arbejdstøj med firmalogoet på. DET giver streetcredit så det basker. Næsten som at se de unge studenter med huen på hovedet, på vej ud i livet.
    Lad os tale ungdomsuddannelserne op - uanset om den unge går til højre eller til venstre - til gymnasiet eller på erhvervsskolen - og lad os i fællesskab vejlede vores børn og vores unge til at blive klar til at påbegynde og gennemføre en uddannelse, få et job, tjene deres egne penge og nyde følelsen af at kunne forsørge sig selv.
    Så skal vejene nok ligge åbne for dem, uanset om de drømmer om et arbejdsliv bag skrivebord og PC eller med maskiner og værktøj i hænderne.
    For der er brug alle unge i fremtiden - og det at være faglært betyder jo blot, at man har lært sit fag - uanset hvilken af livets skoler man har gået i.

  • Anmeld

    Per Bjørnskov · Arkitekt m.a.a.

    Man skal finde og råde sine børn i forhold til hvor de er og ikke i forhold til verden

    Jeg er uddannet arkitekt, men har gået vejen via tømrer og bygningskonstruktør. Dette har bevirket at når der har været kriser, har jeg ved ikke at være kræsen, kunne anvende min viden på en bredere landevej, hvor jeg så har tillært mig ny erfaring. Det er jo ikke alle der har lysten lige efter en folkeskole at gå gym. vejen da de måske trænger til et fortjænt pusterum. Det der skal skabes muligheder for er at sikre, når lysten genfinder sig og man føler sig klar, at man kan gå igang med efteruddannelse eller en videregående uddannelse. Det giver også et bedre tværfagligt miljø på uddannelsstederne at alle ikke er af samme skolede akedemiske klon. For at skabe lige mulighedder for dem der har lysten, en stor del af evnen følger med lysten, opnår man ikke ved at skære ned på SU, hvorved man netop udelukker dem med et svagere økonomisk bagland. Jeg forsøger efter bedste evne at være en ansvarlig voksen i forhold til mine børn ved at rådgive dem i forhold til hvor de står lige nu i livet. Den ene har valgt gymnasievejen og den anden en håndværkeruddannelse og der bakker dem begge stolt og ligeværdigt op.

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Nikolaj Sørensen har beklageligt ret - vi har fejlet og løjet

    Den dag vi ser universiteter bliver nedlagt og erstattet med tekniske skoler vil jeg begynde at overveje at tro på alle løgnene om hvor værdifuldt det er at kunne bruge sine hænder til det de andre kun kan betale sig fra.

    Jeg mangler at se nogle smedesvende som kommunaldirektører. Det er et fag som rigtigt mange indehavere er ukvalificeret til så det kan ikke gå galt.

  • Anmeld

    Mariella Harpelunde · Hulebygger

    LØFT BLIKKET OG ÆNDR VERDEN

    Nikolaj. Det er et godt indlæg. Men det er også meget dystert. Jeg savner tro på eget talent, interesse for dit fag og engagement i din tekst. Faktisk fremgår det slet ikke, hvad du har uddannet dig til. Hvorfor kan unge dygtige tømrere, snedkere, blikkenslagere, smede ikke skabe nye fantastiske virksomheder med nye produkter og visioner for fremtidens samfund og den håndværksmæssige faglighed? Hvor er entreprenøren, iværksætterånden blandt eleverne og lærlingene på de tekniske skoler? Eller hos dig? Ligesom de universitetsstuderende vil erfare er det at tage en uddannelse jo ikke alene et springbræt til et arbejde, men også en mulighed for at realisere nye muligheder, opfinde nye ting, produkter, software, designs til fremtidens samfund, Det samme gælder alle os med talent for praktiske færdigheder.
    Se muligheder, løft blikket, åbn en privat teknisk skole, undervis, udvikl din egen produktlinie, gør noget. Så bliver du et forbillede for alle de andre unge med samme talenter som dig, så ved de hvor de skal gå hen. Hen til dig og dit firma og arbejde, bedste hilsner

  • Anmeld

    Erik Pedersen

    Levevilkår og løn

    Et af de bedre indlæg i debatten om uddanelses snobberiet,som ikke er et snobberi,...

    MEN EN SIKRING DESVÆRRE EFTERHÅNDEN LIGE SÅ UDVANDET MEN DOG BEDRE BETALT indtil videre , jae tænk lige på lærene havd er de igang med, da vi på gulvet maglede deres solidaritet,,,,,,,SAMT NÅR ANSÆTTELSEN FORMEN BLIVER NORMALISERET, så at vi som forældre er disse DET helt entydigt afgøtrende fro desr børn valg af mulighederne, disse to helt afgørende forhold og muligheder afgør.
    Og som en debatør i en anden tråd ,beskrev det, ;;;;;ARBEJDE SOM ER TIL AT SKABE SIN TILVÆRELSE MED,,, UANSET OM DET I DE UDVIKLEDE ELLER DE MINDRE UDVIKLEDE LANDE-

    Er relt det alle forældre uanset tro,hudfarve og alt andet er det om ikke andet så mulighederne for at vore børn/unge selvstændigt(og Danmark for den sags skyld også kan) via jobs kan skabe sig en tryg og god tilværelse.
    Og fuldstændigt ligegyldight næsten ved og med hvad, hvis disse nmuligheder er tilstede og ikke bare RÅBES verbalt,som nu.HELT MED MODSATTE TILTAG OG POLITISK BEVIDSTE HANDLINGER

    Så frem for alle manipuleringerne ,,, endda bevidst fremførte især af vore blå politkkere og deres støtter i Danmark inkl SOC og radikale , da vi alle ved at DANSK FOLKEBEDRAGS FORENING, ER HELT BLÅ.
    Og især ni da ders bedrag i EU bla er opdaget og KUN afventer straf udmålingen

    Men til bage til DANMARK ,,,Hvor er lønkonkurrencen for håndværks fagene og alt andte arbejde i middel og lav løns grupperne ?? ogsørme også de solide stabile stillinger .Hevm mon har afsskfet dem og den verden er mmellem og lavt lønsgrupperne ??????
    Næe,, når smeden og tømmeren eller andre håndværkere ,kræver noget for deres fagligheder ,,, så har vi cepos og co ,, så er det kun afgrunden osv.
    FOR HELE DANMARK

    Og som nu med de borgelige kræfters frie spil i vort demokrati , kun med og ved bedrag ,løgn og manipuleringer én más, fremført bare måske osv omtaler at den frie lønkonkurrence er totalt ødelæggende FOR HELE DANMARK osv.

    ALT IMENS Mens;;;;; aktie udbytte rekorder og bank ,kreditforeningernes og kæmpe bonusserne GYLDNE HÅNDTRYK OSV ,,,KUN ,for at køre virksomheder ned , skattely etc ,,,
    ABSOLUT intet betyder for dansk økonomi overhovedet i flg CEPOS og andre lakajer.

    Så den politiske vedtagne fordeling ,,, sørme også helt bevidst ,,med at bla som nu med skatllettesernes fordeling,,,(selv med oficiwelt inegen lettelser til toppen ,, med tusinder,, kun til milionindtægterne og dem over , i bedste fald måske ,en max hunderlapning til HK eren osv,
    Og folke, invalide ,KTM pen med fl = ET STORT = O

    Det er de sande vilkår og betingelser, MED OG VIA uddannelses stop .... DOG efter person/familie økonomierne ,fra forældrene , ,,gør at kun mindretallets af vore børn/ungdom/efteruddanelser osv kan udanne sig, NÅR DE KAN BETALE PRSONLIGT , ,,, HELT OG FULDT POLITISK BEVIDST,,

    HELT BEVIDST uden lavt løns og flertals befolknings gruppens børn kan deltage ,,jaee vi er tilbage, som tiden før 2 vk var begyndt.

    SOC s så oppustede LÆRING FOR LIVER MANTRA osv,,,,, næe du ,her skal sgu strammes, NU både på grænserne,smat frave og tro,men dog aller vigtigst af udannelserne af både .

    Danmarks ungdom og især flertalles børn.

    De skal hverken have trygge jobs,arbejdsforhold eller lønninger,,,, tænk hvis de kan leve uden at skal bruge TO JOB PR PERSON for bare at overleve,,,,
    ,akkurat som LLR ønsker og ønskede det ,,, jaee HARZTS REFORMERNE fra Tyskland ,,,som LLR også ville have indført i Danmark ,,,,er indført, ,,,,,akkurat som LLR og co inkl soc og radikale gale. SAMMEN ØNSKER

  • Anmeld

    Allan Gorm Larsen · Pensionist

    Erhvervsuddannelse.

    Jeg tror at det vil være gavnligt, hvis man i højere grad vil vende blikket i mod den gode gammeldags mesterlære.
    DVS. at lærlingen i hele læreforløbet vil være under den samme arbejdsgiver, forstået på den måde at lærlingen skal i gennem to skolinger.
    1) Jernindustrielt grundkursus, f. eks. 11 uger hvor lærlingen undervises i praktisk anvendelse af værktøjs maskiner, der i blandt proces styring. Samt anvendelse af håndværktøj.
    2) Teknisk skole. Ca. 6 måneder. Hvor der undervises i mere teoretisk retning, f.eks. tegningsforståelse, samt EDB læring.
    Resten af læretiden foregår på virksomheden, hvor man deltager i den almindelige produktions proces. Hele forløbet foregår over 4 år.