Debat

Erhvervsakademiernes formand: Nedlukninger satte fokus på to forskellige opgaver

Ved den første nedlukning var al fokus på at få rykket undervisningen online, men anden nedlukning har handlet mere om trivslen blandt de studerende. I en rum tid endnu vil det være én af vores største opgaver, skriver Niels Egelund.

Udfordringen med trivsel har fyldt enormt meget under anden nedlukning, mener Niels Egelund.
Udfordringen med trivsel har fyldt enormt meget under anden nedlukning, mener Niels Egelund.Foto: Danske Erhvervsakademier
Niels Egelund
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De studerende på erhvervsakademierne har klaret over et år med corona imponerende godt. Det har været en utrolig positiv overraskelse at se, hvordan godt de unge mennesker har klaret sig gennem krisen.

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at de mange måneder med afstand har haft en pris, og at opgaven på erhvervsakademierne i høj grad nu handler om at få repareret.

Temadebat

Et år med corona - hvordan skal de videregående uddannelser samle op?
Det er nu over et år siden statsminister Mette Frederiksen (S) bebudede dét, der skulle vise sig at blive den første ud af - foreløbigt - to nedlukninger af Danmark. Årsagen var, selvfølgelig, at hindre spredning af coronavirus.

Siden da har de videregående uddannelser kun i meget begrænset omfang haft muligheder for fysisk fremmøde.

Det rammer de studerende på deres trivsel, ifølge tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Andre undersøgelser har påpeget, at kvaliteten af undervisningen er udfordret, nu hvor den udelukkende foregår online.

Altinget Forskning tager i denne temadebat udgangspunkt i de coronaramte uddannelser og beder aktørerne se fremad med udgangspunkt i spørgsmålet:  

Hvordan skal de videregående uddannelser samle op oven på nedlukningerne?

Her er deltagerne:

  • Mads Eriksen, uddannelses- og forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv
  • Mathias Botoft Hansen, talsperson for STEM Students, de studerendes politiske netværk i IDA
  • Mette Fjord Sørensen, underdirektør, Dansk Industri
  • Lina Kofoed Romanini, næstforperson, Lærerstuderendes Landskreds
  • Mike Gudbergsen, forperson, Danske Studerendes Fællesråd
  • Niels Egelund, formand, Danske Erhvervsakademiers rektorkollegium
  • Camilla Gregersen, formand, Dansk Magisterforening
  • Mathilde Tronegård, direktør, Studievalg Danmark
  • Thomas Braun, direktør, Studenterrådgivningen

Om temadebatter
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Og det handler især om trivsel.

Læringens sociale dimension
Over et år med nedlukninger, corona og afstand har gjort det endnu tydelige for os, at læring i høj grad også har en afgørende social dimension, som vi ikke må undervurdere. Som tiden er gået, er det blevet meget tydeligt, hvor vigtigt det sociale er for de unge.

Trivsel og især mistrivsel fylder på en helt anden måde nu, og derfor er det helt tydeligt, at vi haft at gøre med to meget forskellige typer af nedlukning i vores sektor siden marts 2020.

Den første var i foråret 2020, da pandemien ramte.

Her var stort set al fokus på, hvordan vi kunne rykke undervisningen online. Vi skulle lære at bruge Teams, Zoom, breakout-rooms og de bedste måder at undervise på, når studerende og underviserne sad bag en skærm med tændt kamera.

Lidt over et år efter kan vi konstatere, at den opgave blev løst forbilledligt godt.

De studerende, underviserne og alle medarbejderne på erhvervsakademierne omstillede sig på kort tid med en hastighed, ingen havde troet var muligt. Det er ganske enkelt imponerende.

Hjemsendt for anden gang
Som 2020 skred frem, ændrede opgaven og fokus sig. Hen over sommeren kunne akademierne i varieret omfang åbne igen og byde både studerende og medarbejdere indenfor.

I december blev alle sendt hjem igen. Her stod det hurtigt klart, at der var der tale om en nedlukning af en helt anden karakter.

Niels Egelund
Rektor, Erhvervsakademi Kolding og formand, Danske Erhvervsakademiers rektorkollegium

I december blev alle sendt hjem igen. Her stod det hurtigt klart, at der var der tale om en nedlukning af en helt anden karakter.

Både studerende og medarbejdere var blevet fortrolige med de tekniske muligheder, vi kunne også tage imod nye studerende på vinteroptaget, selv om det var uden fysisk fremmøde.

Denne nedlukning kom i høj grad til at handle om trivsel.

Udfordringen med trivsel er på ingen måde afgrænset til uddannelsesinstitutionerne, men det fylder enormt meget under anden nedlukning, når de sociale behov ikke bliver opfyldt i andre sammenhænge.

Ud over det sociale hører vi også fra de studerende, at uvisheden har været og er særlig hård. Den ene dag får de at vide, at de kan møde op om en uge, men det bliver så rykket en måned.

Reparationsarbejdet er i gang
Vi er allerede godt i gang med reparationsarbejdet.

Det er endnu for tidligt at gætte på, hvor stor opgaven bliver, men vi er ikke i tvivl om, at den fælles trivsel bliver én af de største opgaver en rum tid endnu.

Niels Egelund
Rektor, Erhvervsakademi Kolding og formand, Danske Erhvervsakademiers rektorkollegium

Nærheden til de studerende er enormt vigtig, og den forsøger akademierne at styrke på mange måder.

Et eksempel er at skabe studiegrupper, hvor underviserne har en større rolle. Her er fokus på at styrke dialogen med medstuderende og undervisere.

Erhvervsakademierne har også tradition for og gode erfaringer med aktiv og opsøgende studievejledning, og her er vi i gang med at opruste at opruste flere steder. For eksempel ringer de på nogle akademier rundt til samtlige studerende.

Det er endnu for tidligt at gætte på, hvor stor opgaven bliver, men vi er ikke i tvivl om, at den fælles trivsel bliver én af de største opgaver en rum tid endnu.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00