Kronik

Lars Qvortrup efter høring: Den pædagogiske vinkel drukner i kandidatdebatten

Vi bør lytte til den pædagogiske og didaktiske forskning, når uddannelsessystemet skal reformeres. Selv om vi ikke bliver udnævnt til vismænd og overvismænd, ved vi også en ting eller to, skriver Lars Qvortrup.

Studerende opfattes som brikker, man putter viden i, indtil de er klar til at blive flyttet ud på arbejdsmarkedet, skriver Lars Qvortrup.
Studerende opfattes som brikker, man putter viden i, indtil de er klar til at blive flyttet ud på arbejdsmarkedet, skriver Lars Qvortrup.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Lars Qvortrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Onsdag 15. marts holdt Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg høring om konsekvenserne af at skære halvdelen af de nuværende toårige kandidatuddannelser ned til ét og et kvart år.

Først hørte vi på fire af de tunge økonomer: Nina Smith, Carl-Johan Dalgaard, Michael Svarer og Per Nikolaj Bukh. De fik hver ti minutters taletid.

Så fulgte fem aftager-repræsentanter, som snakkede om konsekvenserne for djøf'ere og erhvervsliv. De fik hver fem minutter. Og til sidst talte tre personer om konsekvenserne for ”faglighed, tilrettelæggelse og indhold på uddannelserne”.

Med andre ord: Mellem fem og femten minutter om pædagogik og didaktik. Resten af tiden handlede om nationaløkonomi og især om de videnstunge virksomheders behov.

Effekterne er usikre

Hovedbudskabet fra økonomerne var, at effekterne er usikre. Noget peger i én retning, andet i en anden, og flere af dem kaldte hele øvelsen for ”et eksperiment”.

Omlægningen vil indebære et implementeringshelvede

Lars Qvortrup
Professor emeritus, DPU, Aarhus Universitet

Denne åbenlyse usikkerhed blev dog kommunikeret med en påfaldende grad af fagprofessionel sikkerhed, for når økonomer taler, lytter menigheden.

Og vi måtte forstå, at noget måtte gøres. For 30 år siden var det 11 procent af en ungdomsårgang, der fik en universitetsgrad. I dag er det 27 procent. Så kan man jo ikke fortsætte på samme facon.

Desuden er der i vor tids dynamiske samfund brug for livslang uddannelse, og det er ikke mindst det, de penge, man sparer, skal bruges til.

Selv om usikkerheden var stor, pegede de fleste af økonomerne dog på, at der er risiko for øget social skævhed, fordi studerende med en uddannelsesmæssig svag baggrund har brug for bedre tid end dem med en stærk akademisk baggrund.

Ligeledes kan det meget vel tænkes, at ændringen vil ramme professionsuddannelserne, som jo i så fald vil have cirka samme længde som ”rigtige” kandidatuddannelser.

Og så gjorde Michael Svarer det klart, at hvis 50 procent af alle kandidatuddannelserne skal reduceres til ét og et kvart år, er det især humaniora, det går ud over. Det vil ramme cirka 80 procent af de humanistiske kandidatuddannelser, men kun cirka 30 procent af de tekniske og naturvidenskabelige.

Implementeringshelvede

Djøf-formanden var imod reformen, og lægemiddelindustrien og Novo Nordisk lød til at være skeptiske: I hvert fald må det ikke ramme de såkaldte STEM-fag.

Og til sidst fremhævede Kristian Lauta, Anders Bjarklev og den eneste pædagogiske forsker Trine Wulf-Andersen, at resultatet måtte forventes at være mindre faglig bredde, mindre faglig dybde og måske også mere stress.

Hertil kommer, at omlægningen vil indebære et implementeringshelvede. Dels skal flere hundrede kandidatuddannelser omlægges og skrives om.

Læs også

Dels må man også ind og se på bacheloruddannelserne, fordi de jo fremover skal gøre de studerende klar til en anden slags kandidatuddannelse.

Det vil antageligt koste et tre-cifret millionbeløb, ligesom en masse forskere i flere år vil være optaget af studieordnings-ændringer.

Men hvorfor gør regeringen det så? Hvorfor lave noget om, som tilsyneladende virker rigtig godt, selv om der naturligvis er brug for justeringer?

Hvorfor syntes Reformkommissionen, som i sin tid lancerede ideen, at den er god, og at den sagtens kan gennemføres?

Viden på recept

For mig er det ikke så overraskende: Studerende opfattes som brikker, man putter viden i, indtil de er klar til at blive flyttet ud på arbejdsmarkedet. Nogle skal have én slags viden, andre en anden. Nogle skal have meget viden, fordi deres fagområde er komplekst og specialiseret. Andre kan nøjes med noget mindre. Og så kan de, fra tid til anden, komme tilbage til studierne og få en ny påfyldning.

Det tager tid at forstå, at verden ikke bare består af kendsgerninger

Lars Qvortrup
Professor emeritus, DPU, Aarhus Universitet

At det forholder sig sådan, demonstrerede Jørgen Søndergaard, medlem af Reformkommissionen og i øvrigt også økonom, forleden med al tydelighed.

I et interview i Politiken 5. marts sagde han, at kritikken af reformforslaget blandt andet skyldes, at professorer og andre undervisere ikke kan forestille sig, at man kan uddanne studerende på kortere tid.

”Det er ikke mærkeligt, hvis man er specialist på en uddannelse, at man synes, det fag er det vigtigste i verden. Sådan skal det også være. Det er jo også rigtigt, hvad angår kandidater, der skal være specialister. Det vil jeg ikke anfægte. Men med det optag, vi har nu, skal mange jo lave alt mulig andet og ikke være supereksperter. Den erkendelse har været svær at få ind på universiteterne”.

Denne opfattelse kaldes populært for tankpasserpædagogik: Underviserne fylder viden på de studerende. Skal der hældes meget viden ind, tager det lang tid. Skal der hældes mindre på, kan det gøres hurtigere. Mangler der noget om nogle år, leverer vi en ny påfyldning.

Toppen af isbjerget

Men sådan foregår læring ikke. Det tager tid at skabe faglig tyngde, hvilket vil sige, at man ikke bare forstår, hvad facit er, men også hvad præmisserne er for at nå frem til facit.

Det tager tid at forstå, at verden ikke bare består af kendsgerninger, men at den ser forskellig ud, når man anlægger forskellige faglige perspektiver.

Det tager tid at lære at tænke kritisk, hvilket vil sige kontra-intuitivt: At selv om én vinkel forekommer naturlig og selvfølgelig, kan der også anlægges andre.

Det tager tid at lære at arbejde selvstændigt og sammen med andre. Det tager tid at kunne løfte blikket fra pensum og også lytte til dem, der skal bruge den viden, man har tilegnet sig.

Læs også

Hele denne måde at tænke på kulminerer, når man skriver et godt speciale – gerne et erhvervsspeciale i samarbejde med nogle af dem, man senere skal ansættes hos. Og sjovt nok er det netop studerende, der har lært at tænke på den måde, der er behov for.

Og så til sidst: Universitetsuddannelsen er toppen af isbjerget. Det vigtigste sker i børnehaven, skolen og på ungdomsuddannelserne.

Så derfor vil jeg anbefale to ting: Lyt også til den pædagogiske og didaktiske forskning, når uddannelsessystemet skal reformeres. Selv om vi ikke bliver udnævnt til vismænd og overvismænd, ved vi også en ting eller to.

Og for det andet: Vent til hele billedet bliver præsenteret, fra børnehave over skole til videregående uddannelser og voksenuddannelser. Lad være med at starte i toppen, hvis der skal laves en ”rigtig” reform.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Qvortrup

Professor emeritus, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
mag.art. i sprog- og medievidenskab (Aarhus Uni. 1974)

Nina Smith

Professor, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet, bestyrelsesformand, VIVE, formand, Kommission for 2. generationsreformer, formand, Nykredit
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1981)

Carl-Johan Dalgaard

Overvismand, De Økonomiske Råd, professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
cand.polit. (Københavns Uni. 1997), ph.d. (Københavns Uni. 2002)

0:000:00