SF: En ny karakterskala skal sætte individet i fokus

DEBAT: Vi skal af med minuskarakteren og de fejlfokuserende trinbeskrivelser. Unge skal ikke undlade at række hånden op i frygt for falde i karakter, skriver Astrid Carøe.

Af Astrid Carøe (SF)
Ordfører for ungdomsuddannelser og VUC, videregående uddannelser og forskning

I SF vil vi have en ny karakterskala, med mindre fokus på fejl, ingen minuskarakterer og jævne spring mellem trinnene.

Vi skal ikke have et karaktersystem, der puster til gløderne under præstationskulturen, der stresser de unge og hvor en enkelt fejl kan betyde, at de unge ikke kan komme ind på den uddannelse de ønsker.

Væk med minus-karakteren
Den nuværende karakterskala skaber en nulfejlskultur i det danske uddannelsessystem. Dens udgangspunkt er på hvor mange fejl man begår. Man starter på 12, og alt efter hvor mange fejl tæller man ned.

Det gør for eksempel, at elever ikke tør rækker hånden op i undervisningen i frygt for sige noget forkert, der kan trække ned i deres årskarakterer. Det giver ikke mening.

Derfor skal trinbeskrivelserne laves om, så man for eksempel starter i midten og kan blive trukket enten ned eller op. Der skal være fokus på de unges evner i stedet for konstant at have fokus på fejl.

Derudover vil vi fjerne karakteren -3. Det er et mærkeligt signal at sende, at man kan være ’minus’ dårlig til noget.

Det er i hvert fald ikke med til at opbygge de unges selvværd – tværtimod kan det føles som et ”taberstempel”, der bidrager til at sende de unge helt ud af karakterskalaen. Der er ingen der fortjener at blive bedømt med en minuskarakter.

Desuden er der for store spring mellem karaktererne i dag, og det er unfair. Konsekvensen ved at gå fra 4 til 2 er meget mindre end konsekvensen ved at gå fra 7 til 4. Det har stor betydning for de unges gennemsnit, når de søger ind på drømmestudiet.

Derfor vil vi lave karakterskalaen om så springene i mellem karaktererne er jævne, og så der ikke længere er en så bred karakter som 7, der skal rumme alt for meget.

Mindre fokus på karakterer
De unge er med til definere Danmarks fremtid, derfor bør vi tilbyde de bedste forudsætninger for deres udvikling og læring i det danske uddannelsessystem. Det kan en ny skala være med til at sikre.

Derfor er det afgørende for SF, at -3 afskaffes, at der ikke er større spring mellem nogle karakterer end andre og at trinbeskrivelsen ændres, så der ikke kun er fokus på fejl.  

Men en ny skala kan ikke gøre det alene, hvis vi skal sikre bedre trivsel og mindre fokus på karakterer.

Vi skal fortsat arbejde på at have færre karakterer i hverdagen, så eleverne ikke konstant skal vurderes, men i stedet kan have fokus på læring og fordybelse.

For selvfølgelig skal man turde at række hånden op og stille nysgerrige spørgsmål til undervisningen, uden at være bekymret for, at det går ud over ens karaktergennemsnit.

Forrige artikel Ph.d.-studerende:  Jeg er så uendeligt træt af RUC-bashingen Ph.d.-studerende: Jeg er så uendeligt træt af RUC-bashingen Næste artikel Dansk Erhverv: Danmark skal satse på kvanteteknologi nu Dansk Erhverv: Danmark skal satse på kvanteteknologi nu
Rapport: Manglende ligestilling på uddannelser kan skade kvaliteten

Rapport: Manglende ligestilling på uddannelser kan skade kvaliteten

BALANCE: I en ny udgivelse har Danmarks Akkrediteringsinstitution indsamlet erfaringer om køn, kønsbalancer og ligestilling fra uddannelsesinstitutioner i ind- og udland. Institutionen finder, at ubalance i kønsfordelingen på uddannelser giver ringere kvalitet og problemer med at forsyne arbejdsmarkedet med færdiguddannede.