Lynetteholm-bremsning tvinger lastbiler på langfart: "Det er dårligt for miljøet, det udleder mere CO2, og det skaber mere trængsel"

Over en kvart million tons jord fra byggerier i København er i år blevet kørt til deponering i Jylland og på Sydsjælland, viser notat. Stigende priser og pladsmangel i Lynetteholm har gjort det uattraktivt for entreprenører at lagre jorden i hovedstaden. Tallene understreger nødvendigheden af Lynetteholm, mener Socialdemokratiet. 

Overskudsjorden fra københavnske byggerier skulle have været deponeret ved Lynetteholm. Men nu er der ikke længere plads. 
Overskudsjorden fra københavnske byggerier skulle have været deponeret ved Lynetteholm. Men nu er der ikke længere plads. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Daniel Bue LauritzenSøren Dahl

Flere og flere lastbiler med overskudsjord fra københavnske byggepladser kører til destinationer mange hundrede kilometer fra hovedstaden, fordi det er billigere at opbevare jorden der.  

Det viser et nyt svar fra Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning.  

Her fremgår det, at der fra januar til april i år blev kørt 300.000 tons jord fra København til Vordingborg og Randers.

Altinget logoHovedstaden
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget hovedstaden kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00