By & Havn og ØICC om Ørestad: Se glasset som halvt fyldt

REPLIK: Nicolai Eilstrups perspektiv på Ørestad hviler på et snævert udsyn, når han beskriver hele Ørestad ud fra et storcenter, et hotel og en enkelt gade, skriver Anne Skovbro og Carolina Benjaminsen.

Af Anne Skovbro og Carolina Benjaminsen
Hhv. adm. direktør i By & Havn & adm. direktør i ØICC

By & Havn er godt stof. Åbenbart så godt, at et indlæg om Hannemanns Allé i Ørestad Syd er blevet årets mest læste debatindlæg her på Altinget Hovedstaden. Det kræver selvfølgelig et svar, for debatten siger noget om det perspektiv, som vi ofte oplever, at folk anlægger på Ørestad. Nogle vælger at se glasset som halvt tomt, mens andre ser det som halvt fyldt.

I indlægget ”Kom nu By & Havn, udnyt potentialet i Ørestad” falder Nicolai Eilstrup desværre i den første kategori og hans perspektiv på Ørestad hviler på et ganske snævert udsyn.

Han bruger nemlig ene og alene et storcenter, et hotel og en enkelt gade – Hannemanns Allé - til at beskrive hele Ørestad. Det svarer jo næsten til at bedømme hele den ældre del af København ud fra en gåtur fra Vesterport Station til Hovedbanegården, og det er vel ikke helt fair?

Ørestad som turistdestination
I de nyere dele af København byder et sted som Ørestad faktisk på så mange spændende ting, at et oplevelseskort, som på nuværende tidspunkt er blevet trykt i 10.000 eksemplarer, er blevet revet væk fra hylderne.

Et kort, der viser de mange spændende ting, man kan se og opleve i Ørestad som turist og besøgende, fordi Ørestad i 2020 i samarbejde med Wonderful Copenhagen blev udvalgt til en ny særlig turistdestination i København.

En bydel, hvor man gerne vil trække turister ud for at opleve en af Københavns nye, spændende bydele med vinbarer, kunst, koncertsteder og direkte adgang til en fantastisk naturpark med alt hvad hjertet kan begære af naturoplevelser og vandreture på den nyåbnede Amarmino.

I stedet for ser Nicolai Eilstrup sig sur på P-huse, der er planlagt på Hannemanns Allé, og bruger det som en kritik af det store potentiale, som Ørestad indeholder, og som over 20.000 beboere har fundet så interessant, at de har flyttet deres bopæl herud.

P-anlæg skal imødekomme behov
By & Havn skal ganske rigtigt opføre tre p-anlæg ved Hannemanns Allé blandt andet for at imødekomme parkeringsbehovet til Royal Arena og for at opfylde de krav til parkering, som Københavns Kommune stiller, og som By & Havn ikke kan undvige.

Nicolai Eilstrup påstår, at Hannemanns Allé skal rumme seks p-huse. Det er ikke korrekt. På Hannemanns Allé er der et færdigbygget p-hus, som By & Havn ikke ejer. Derudover er der to fælles parkeringshuse på vej, som By & Havn opfører. P-hus Hannemann, som snart åbner, og P-hus Arena, som er i gang med at blive opført.

På sigt skal By & Havn også sikre et parkeringsanlæg ved Nordre Fælled Kvarteret. Det p-anlæg skal integreres i grundens fremtidige byggeri og ventes at skulle fungere som en slags fundament/høj kælder til byggeriet.

Og når vi bygger p-huse, så gør vi det grundigt. Tag nu for eksempel P-hus Hannemann, som udover, at det begrønnes, også bliver rundt, så der er mindre søgende trafik og derved mindre udledning af CO2. Parkeringshusets åbne facade begrænser også brugen af ventilation, og belysningen er styret af lys- og bevægelsessensorer, så dette forbrug også begrænses.

Der bliver også plads til parkering af fire handicapbusser uden for p-huset. Derudover får p-huset 18 nye ladepladser til de mange glade elbilister, som også er i Ørestad. Men ja, det er rigtigt, som Nicolai Eilstrup påpeger. Der bliver ikke bygget aktivitetstag på det kommende P-hus Arena ved Hannemanns Allé.

By & Havn har løbende været i dialog med Københavns Kommune om muligheden, og tilbudt dem at betale for etablering af et aktivitetstag, men det har de ikke ønsket at prioritere. Det betyder ikke, at vi ikke gerne går i dialog om muligheden for aktiviteter på nogle af Ørestads andre kommende p-huse. Det gør vi allerede.

Byens Hus er på vej
Nicolai Eilstrup taler også om et manglende erhvervsliv i Ørestad og bruger Nordhavn som eksemplet på, at der har man kunnet inddrage stueetager til erhverv, der skal give liv i gadeplan.

Det er rigtigt, at By & Havn i Nordhavn har arbejdet med at sælge stueetagerne fra til et detailhandelsselskab. Dette er en strategi, der gav mening i Århusgadekvartet, fordi man kunne arbejde med et helt område og ikke kun en enkel bygning eller en enkel gade.

I Nordhavn fandt vi desuden en kommerciel partner, NREP, som var villig til at tage en tidlig risiko i udviklingen af Nordhavn. Det er på nuværende tidspunkt ikke lykkedes i Ørestad Syd.

I Ørestad har vi derimod i stedet valgt at støtte gennem byggeriet af et fælles beboerhus, som kommer til at skabe liv og rekreative muligheder for rigtig mange på Asger Jorns Allé. I Byens Hus har vi faktisk investeret flere ressourcer på Asger Jorns Allé end for eksempel i byrummene i Århusgadekvarteret i Nordhavn.

I takt med at byggerierne langs den nordlige del af Asger Jorns Allé bliver færdige, etablerer vi også pladser og byrum med fokus på fællesskab og bevægelse. Byens Hus vil sammen med byrummene på Asger Jorns Allé være med til at skabe den aktivitetsgade, som er planlagt, og som vi glæder os til bliver realiseret.  

Og det er netop Asger Jorns Allé, der er planlagt til at skulle være Ørestad Syds centrale aktivitetsgade – ikke Hannemanns Alle, som Nicolai Eilstrup bruger sine kræfter på at generalisere over.

Perspektivet er afgørende
I Ørestad spiller By & Havn samtidig en stor rolle i innovationspartnerskabet ØICC for at støtte op om de erhvervsrettede aktiviteter i bydelen. Og det har været en stor succes.

ØICC er Ørestads strategiske, tværsektorielle innovationspartnerskab af fremsynede virksomheder, start-ups, uddannelsesinstitutioner, kulturinstitutioner, offentlige institutioner og andre relevante aktører, der først og fremmest vil noget sammen.

Faktisk bor, arbejder og studerer der over 50.000 mennesker i bydelen, og dette tal forventes at vokse til det dobbelte i løbet af de næste syv til ti år.

Mennesker, der ikke kun bevæger sig snævert rundt på Hannemanns Allé. De spreder sig derimod ud over Ørestads store geografi, hvor de bruger de mange skoler, kontorlokaler, parker, byrum og restauranter, som er i bydelen - og så kommer de samtidig klimavenligt rundt, for der er metro til døren. Og faktisk viser en omdømmeundersøgelse lavet af kommunikationsbureauet Advice, at beboerne i Ørestad rangerer deres bydel lige så højt, som folk der bor på Vesterbro.

Vi vil gerne sende Nicolai Eilstrup vores oplevelseskort for Ørestad og vedlægger derfor i denne artikel et link til en elektronisk udgave, så han og andre selv kan komme rundt i bydelen og med egne øjne få udvidet deres perspektiv en smule.

Ørestad er nemlig en bydel i København, som bedst opleves, hvis man har et halvfyldt glas med på vejen. Har man til gengæld det, byder Ørestad på masser af gode oplevelser, både for besøgende, beboer, som arbejds- og studiedestination.

Forrige artikel FDM og Clever: En ladeplads er ikke en parkeringsplads FDM og Clever: En ladeplads er ikke en parkeringsplads Næste artikel NGO: København forringer forholdene for elbiler NGO: København forringer forholdene for elbiler