Debat

Sejlklub: Lynetteholmen underminerer København som en aktiv havneby

Lynetteholmen giver så mange udfordringer og åbenlyse problemer for fritidsaktiviteterne i Københavns Havn, at det vil begrænse tusindvis af borgeres ønske om et aktivt liv på vandet, skriver Airo Bjarking, formand for S/K Lynetten.

Lynetteholmen er direkte modstridende for den aktive havn, som København i dag besidder, skriver Airo Bjarking, formand for S/K Lynetten.
Lynetteholmen er direkte modstridende for den aktive havn, som København i dag besidder, skriver Airo Bjarking, formand for S/K Lynetten.Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det kan undre, at man med kæmpeprojektet Lynetteholmen ikke har tænkt mange tanker i forhold til København som aktiv havneby.

Tværtimod giver Lynetteholmen så mange udfordringer og åbenlyse problemer for fritidsaktiviteterne i havnen, at fremtidsprojektet nærmest skruer tiden tilbage til 80’erne for havneaktiviteterne.

Stigende efterspørgsel på udelivet i Københavns Havn
København er en havneby - både historisk og i dag. Der er gennem årene lagt mange kræfter i at gøre København til en aktiv og attraktiv by ved vandet.

Hvad enten vi taler om svømning, fiskeri, sejlsport eller anden vandsport. Dansk Idræts Forbund analyserede i 2019, at København ligger nummer to på listen over kommuner med flest muligheder for vandsport i Danmark.

Der er 12 sejlklubber i Københavns Havn og 4.000 til 5.000 tilhørende både. Derudover er der i øjeblikket omkring 1.700 både på venteliste til en plads.

Dertil kommer, at der alene i sejlsæsonen 2020 ifølge Danmarks Statistik var over 33.000 gæsteovernatninger i de Københavnske havne. Dertil kommer en lang række af andre klubber og foreninger centreret omkring vandet.

Og interessen hos danskerne for et aktivt udeliv på vandet er støt stigende.

Kort sagt, så giver lystbådehavnene og sejlklubberne liv, turisme, kundskaber, sunde fritidsinteresser og værdifulde åndehuller til mange tusinde københavnere.

Airo Bjarking
Formand for S/K Lynetten

Værdifulde åndehuller til københavnere
Alene i Sejlklubben Lynetten er 75 procent af medlemmerne bosiddende i Københavns Kommune - eller tæt på 1.000 medlemmer.

Så det er i høj grad en københavnerting og ikke en lille håndfuld privilegerede mennesker, der kommer nordfra for at sejle.

Hvis man går en tur på havnene, vil man opleve en mangfoldighed og folkeligt fælleskab på tværs af både generationer, erhverv og indkomst.

For mange er deres båd at sammenligne med en kolonihave eller sommerhus - blot på havet. Mange af bådene er af ældre dato, og ejerne bruger hvert år 100 vis af timer på vedligeholdelse. Og på sejlerskolerne videreføres vigtige klassiske kundskaber inden for navigation, tovværk og forståelse af vind og vejr.

Kort sagt, så giver lystbådehavnene og sejlklubberne liv, turisme, kundskaber, sunde fritidsinteresser og værdifulde åndehuller til mange tusinde københavnere.

Lynetteholmen sætter mere end en prop i vandet
Desværre er der ikke mange positive ting at sige om de konsekvenser Lynetteholmen får på den fortsatte udvikling af København som aktiv havneby:

  • Man lukker Lynetteløbet, der i dag fungerer som indsejling til København for fritidssejlere. I stedet skal man dele indsejling med færger og krydstogtsskibe, hvilket er både utrygt og farligt.
  • Man vil opføre en klapbro ved udsejlingen til Margretheholms Havn, der er en af Danmarks største lystbådehavne. Klapbroen er i udkastet til anlægsloven sat til kun at være åben i aften og nattetimerne, hvilket reelt betyder en lukning af havnen.
  • Lynetteholmen kommer til at ligge i et område, hvor der i dag udføres kapsejlads og træning for sejlerskolerne.
  • Søredningstjenesten har station i Margretheholms Havn, og med de to andre stationer placeret i henholdsvis Køge og Helsingør vil en lukket klapbro betyde en stærk forringelse af sikkerheden for sejlere på Øresund.
  • Man kan frygte, at opfyldningen af 2,6 millioner tons forurenet jord om året til Lynetteholmen vil betyde en mærkbar forringelse af badevandskvalitet og fiskemuligheder i og omkring havnen.
  • Derudover indsnævres Kongedybet, som er sejlrenden gennem Øresund, og hvor der skal være plads til både småbåde og store tankskibe.

Der gives ingen nævneværdige kommentarer til ovennævnte udfordringer.

Der er heller ingen visioner i hele projektbeskrivelsen, der peger i retning af, at man har tænkt over eller kompenseret disse punkter i planlægningen. Man må derfor spørge sig selv; hvad er egentlig visionen for København som en aktiv by ved vandet?

Er det udelukkende krydstogtskibe og (dyre) lejligheder med havudsigt, man stiler efter - eller vil man beholde og udvikle København som en by med et aktivt, folkeligt og attraktivt havnemiljø?

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00