Debat

SF-kandidat: Lynetteholmen skal være en fossilfri zone

DEBAT: Når Lynetteholmen skal bygges, skal alle arbejdsmaskiner og lastbiler være fossilfrie. Øen skal fyldes op med jord allerede fra om tre år, så vi skal gøre Lynetteholmen til en fossilfri zone nu, skriver Rasmus Steenberger (SF). 

Folketinget bør vente med at give Lynetteholmen grønt lys, til alle miljøkonsekvensrapporter ligger klar, skriver Rasmus Steenberger (SF).
Folketinget bør vente med at give Lynetteholmen grønt lys, til alle miljøkonsekvensrapporter ligger klar, skriver Rasmus Steenberger (SF).Foto: Privatfoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rasmus Steenberger (SF)
Kandidat til kommunalvalget i København og bestyrelsesmedlem i SF København

I den nye miljøkonsekvensrapport for Lynetteholmen kan man læse, at jorden til at fylde øen op med skal køres med lastbiler.

Ruten går fra alle de københavnske byggepladser tværs gennem byen og dermed en masse beboelsesområder. Nogle steder stiger den tunge trafik med 80 procent.

Lastbiltransporten betyder en fortsat stor støj- og partikelforurening for os, der bor i byen. Det er sundhedsskadeligt og dødeligt. Derfor skal det selvfølgelig være fossilfrie lastbiler, der slippes løs. Ikke dieseltrucks.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Vi skal have en nulemissionszone for vejtransport i København, omfattende brokvartererne, så det kun er muligt at køre med jord til Lynetteholmen med ellastbiler og brintlastbiler. Og ja, de teknologier findes og er klar til brug.

Zonen skal indføres over en rimelig årrække. Men eftersom jorden opfyldes allerede fra om tre år, skal vi have den zone besluttet nu.

Uanset processen vil SF naturligvis bruge vores kræfter på at gøre projektet så klimavenligt, miljømæssigt og sundhedsmæssigt skånsomt som muligt.

Rasmus Steenberger (SF)
Kandidat til kommunalvalget i København og bestyrelsesmedlem i SF København

Der skal støjsikres
Derudover skal vi have styr på støjen fra lastbilerne ved hjælp af støjsikker vejbelægning og støjabsorberende beplantning langs de største færdselsårer.

Særligt området omkring Christmas Møllers Plads og Vermlandsgade bliver hårdt ramt med stigninger i den tunge trafik på 70 til 80 procent. Den nye støjsikring kan samtidig fungere som forureningsskærm for cykler og gående.

Læs også

Samtidig er det vigtigt, at der også påbydes en overdækning af alle lastbiler, så der ikke fyger jord af læssene rundt omkring i hele byen, sådan som vi så det under metro-cityring-byggeriet.

Hvad angår arbejdsmaskinerne på selve Lynetteholmen, skal de selvfølgelig også være fossilfri. Det bør være muligt at trække strøm til maskinerne, når byggepladsen ligger klos op ad Københavns største kraftværker.

Skånsomt og klimavenligt projekt
Den lov, som giver grønt lys for Lynetteholmen, bliver måske vedtaget allerede i foråret.

Jeg ser gerne, at Folketinget venter med at vedtage den lov, til alle tre miljøkonsekvensrapporter ligger klar, også for metro og Østlig Ringvej. Så vi kan få overblik over den samlede miljøpåvirkning og ikke mindst den samlede finansiering, før vi bygger øen.

I den forbindelse er det også vigtigt, at det selskab, som skal stå for den fremtidige byudvikling, får et nyt grundlag at arbejde på – så de i højere grad tager hensyn til byens behov for skoler, daginstitutioner, idræt og kultur – og tilvejebringer reelt billige lejeboliger til alle befolkningsgrupper.

Uanset processen vil SF naturligvis bruge vores kræfter på at gøre projektet så klimavenligt, miljømæssigt og sundhedsmæssigt skånsomt som muligt.

SF ønsker, at Lynetteholmen bliver en bilfri bydel med billige og blandede boliger, masser af natur, cykelstier og god kollektiv transport.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00