Kommuner har hævet skatten med over fem milliarder siden 2007

INDTÆGTER: Trods skatteloft og skattestop opkræver kommunerne i dag mærkbart flere penge til at finansiere den lokale velfærd end før kommunalreformen. Særligt borgere i økonomisk pressede kommuner betaler mere.

Regeringen vil fortsætte VK-regeringens skattestops princip og sænke bundskatten i 2020, fordi kommunerne igen har hævet skatten mere end aftalt.
Regeringen vil fortsætte VK-regeringens skattestops princip og sænke bundskatten i 2020, fordi kommunerne igen har hævet skatten mere end aftalt.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Mens skatten er steget med flere tusinde kroner for borgere i økonomisk pressede kommuner, så slipper man tilsvarende billigere i flere mere velhavende kommuner.

Fakta
Kommunernes skatteindtægter
De samlede kommunale indtægter fra indkomstskat forventes i 2020 at blive på knap 258 mia. kr.
Grundskyldsindtægter for private boliger samt produktionsjord forventes at blive cirka 28 milliarder kroner.
Det statslige bloktilskud til kommunerne beløber sig i 2020 til godt 64 milliarder kroner.

Kilde: Social- og Indenrigsministeriet

Siden kommunalreformen i 2007 har landets kommuner samlet set hævet skatten med over fem milliarder kroner, men med store forskelle på tværs af kommunegrænser.

Det viser Altingets gennemgang af udviklingen i den kommunale skatteudskrivning siden 2007 set i lyset af skattestoppet og det kommunale skatteloft.

Dokumentation

Om Altingets opgørelse

Altingets opgørelse er et forsøg på at afdække samspillet mellem udviklingen i den kommunale skatteudskrivning, det kommunale skatteloft og skattestoppet.

Opgørelsen er baseret på Skatteministeriet og Danmarks Statistisks oplysninger om de enkeltes kommuners skatteudskrivning inden for indkomstskat og grundskyld rettet mod private boliger. Dermed tager opgørelsen ikke højde for udviklingen i kommuners indtægter fra grundskyld på produktionsjord og dækningsafgift.

Den enkelte kommunes skatteudskrivning i forhold til indkomstskat og grundskyld i henholdsvis 2007 og 2020 holdes op mod Social- og Indenrigsministeriets statsgaranterede udskrivninsgrundlag for kommunen på de to områder i 2020.

For den enkelte kommune opgøres forskellen mellem et udgangspunkt i beskatningsniveau i 2007 og 2020 per indbygger (+14-årige).

For kommunerne under ét fremstår de samlede skatteindtægter dermed knap 5,5 milliarder kroner højere med udskrivningsprocent og grundskyldspromille for 2020, end hvis man lægger udskrivningsprocent og grundskyldspromille for 2007 til grund.

På grund af afrundinger kan det summerede tal for kommunerne afvige en smule fra en tilsvarende opgørelse baseret på kommunernes gennemsnitlige skatteprocent og grundskyldspromille.

Fra 2007 til 2020 er den gennemsnitlige kommunale skatteprocent steget fra 24,56 til 24,95, mens den gennemsnitlige grundskyldspromille for private boliger er steget fra 24,59 til 26,11.

Ifølge Skatteministeriet er den statslige bundskat reduceret med 0,39 procentpoint samlet siden 2007 som direkte kompensation for kommunale skattestigninger i perioden. For 2020 er forudsat en reduktion af bundskatten svarende til årets kommunale skattestigning på 293 millioner kroner.

Det har sikret, at skattestoppet efterleves for kommunerne under ét trods de lokale skattestigninger.

Holdt op imod det forventede udskrivningsgrundalg for bundskatten i 2020 (fra Økonomisk Redegørelse, august 2019) betyder det en reduktion i indtægten fra bundskatten på knap 5,2 milliarder kroner. 

Reduktion i bundskat og stigning i kommuneskat vil ikke nødvendigvis modsvare hinanden 1:1.

Det skyldes blandt andet, at udskrivningsgrundlaget og udviklingen i dette adskiller sig. Her til kommer, at skattestigninger for 250 millioner kroner i 2008 ikke blev modregnet i bundskatten, og at stigning i kommuneskatten på 89 millioner kroner i 2009 indgik som finansiering af samme års store skattereform – Forårspakken 2.0.

Effekten af den lempede bundskat er ligeledes gjort op som en gennemsnitsværdi per indbygger (+14-årig). I 2020 indebærer det en generel lempelse på 1.064 kroner.

Reduktionen af bundskatten finansieres gennem en reduktion af det kommunale bloktilskud (balancetilskuddet).

KORT OVER UDVIKLINGEN I DE ENKELTE KOMMUNER


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00