Debat

Borgmestre fra de fire største byer: Kære Togfondspartier, hold fast

DEBAT: Der er brug for et moderne jernbanenet i Danmark, som Togfonden lægger op til, for den forbedrede mobilitet vil binde landet bedre sammen og skabe vækst og velstand i hele Danmark. Det skriver S-borgmestrene fra landets fire største kommuner.

Foto: Henning Bagger/Scanpi
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.


Af Anker Boye (S), borgmester i Odense Kommune, Frank Jensen (S), overborgmester i Københavns Kommune, Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune, Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester i Aalborg Kommune

Danmark har brug for vækst og sammenhængskraft. Derfor er der brug for en timemodel, som sikrer, at borgere og erhvervsliv kan komme fra for eksempel København til Odense og fra Aarhus til Aalborg på en time – den såkaldte timemodel.

Vi vil derfor gerne nu opfordre flertallet bag Togfonden til at holde fast under de nuværende finanslovsforhandlinger. For finansiering af fase et af timemodellen skal findes, så anlægsarbejdet kan komme i gang – hellere i dag end i morgen.

Indtil nu er regeringen desværre gået imod folketingsflertallet, som står bag Togfonden, som ellers har gjort det klart over for regeringen, at de vil sende regeringen i mindretal i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, hvis de ikke inkluderer finansiering af Togfonden.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Den melding bakker vi op om og håber, at folketingsflertallet står fast ved.

I en tid hvor erhvervslivet bredt kalder på vækstinitiativer er timemodellen et vigtigt bidrag, som vil styrke Danmarks konkurrenceevne. For de sparrede minutter mellem byerne, som timemodellen vil skabe, er ikke uvæsentlige. Faktisk vil den øgede mobilitet ifølge beregninger fra Trafikstyrelsen betyde en årlig samfundsøkonomisk gevinst på 740 millioner kroner årligt.

Vi vil derfor gerne nu opfordre flertallet bag togfonden til at holde fast under de nuværende finanslovsforhandlinger. For finansiering af fase et af timemodellen skal findes, så anlægsarbejdet kan komme i gang - hellere i dag end i morgen.

Anker Boye, Frank Jensen, Thomas Kastrup-Larsen og Jacob Bundsgaard

Samtidig vil den forbedrede adgang til de store byer understøtte udviklingen i og omkring byerne, der i dag fungerer som motor for den lokale vækst.

Danmark vil hænge bedre sammen

Med timemodellen får landets store byer et markant større rekrutteringsområde, og det øger fleksibiliteten for både borgere og virksomheder, når rejsetiden gøres kortere. Det vil gøre Danmark mindre, mere fleksibelt og sikre, at Danmark ikke bliver udkant til Hamborg og resten af Europa.

Det vil også betyde større sammenhængskraft og samhørighed, for timemodellen vil ikke kun gøre Danmark mindre, den vil samtidig sikre, at Danmark hænger bedre sammen på tværs af geografi og dermed understøtte regeringens ambition om at skabe et Danmark i balance.

Det er derfor bekymrende, at regeringen lægger op til at gå imod et folketingsflertal. Særligt set i lyset af, at man de seneste generationer har underinvesteret i skinnenettet, så der i dag køres med samme hastighed som for over halvtreds år siden på en række strækninger imellem de store byer.

Imens meldes der igen og igen om forsinkelser på grund af udtjent materiel. Tiden er inde til en modernisering af toginfrastrukturen mellem de fire største byer, for der er simpelthen brug for hurtigere og mere pålidelig transport mellem landsdelene.

Derfor vil vi også gerne opfordre regeringen til at gå konstruktivt til forhandlingsbordet og forholde sig til virkeligheden.

Der er brug for et moderne jernbanenet i Danmark, som Togfonden lægger op til, for den forbedrede mobilitet vil binde landet bedre sammen og skabe vækst og velstand i hele Danmark.

Derfor: Kære regering, lad os nu få den timemodel på skinnerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anker Boye

Fhv. borgmester (S), Odense Kommune, fhv. formand for KL (1998-2002)
maler (1970)

Frank Jensen

Fhv. justits- og forskningsminister og MF (S), fhv. S-næstformand, fhv. overborgmester
cand.oecon. (Aalborg Uni. 1986)

Jacob Bundsgaard

Borgmester (S), Aarhus Kommune, næstformand, Kommunernes Landsforening (KL)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2008)

0:000:00