Debat

Dansk Erhverv advarer: Afvikling af borgerens eget valg vil være stik imod alle intentioner

DEBAT: Regeringen skal glemme det ideologiske ræs mod bunden ved at afvikle det frie valg og i stedet levere et frikommuneforsøg baseret på borgerens eget valg. Det skriver markedschef Morten Jung fra Dansk Erhverv.

Ældre borgere i de nye frikommuner skal have samme rettigheder til at vælge private alternativer til den offentlige service og friplejehjem, som her på Lærkvej på Frederiksberg.
Ældre borgere i de nye frikommuner skal have samme rettigheder til at vælge private alternativer til den offentlige service og friplejehjem, som her på Lærkvej på Frederiksberg.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Jeg er redaktør for Altinget: kommunal og har tidligere skrevet om såvel fødevarepolitik, transportpolitik og retspolitik. Jeg kom til Altinget i 2013 fra Avisen Kommunen. Jeg er uddannet journalist fra Syddansk universitet (2009) og læste inden da en bachelor i statskundskab ved Aarhus Universitet.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Jung, markedschef, Dansk Erhverv

I et ellers vanskeligt år stod regeringens frikommuneudspil som et sjældent optimistisk indspark i den politiske debat. Udsigten til, at en række kommuner vil få total frihed til at indrette sig som det passer dem bedst på enten skole-, dagtilbuds-, og ældreområdet, gav forhåbninger om nye samarbejdsformer, hvor det offentlige i selskab med selvejende og private aktører vil kunne løfte kvaliteten i velfærdstilbuddene.

En forhåbning, der dog hurtig måtte lide et alvorligt knæk.

I stedet har regeringen lagt op til, at de tre udvalgte frikommuner skal have mulighed for at afvige fra borgerens eget valg af ældrepleje. Kommunerne får dermed frihed til at afvige fra borgerens eget valg på trods af, at frikommuneforsøget netop skulle medføre større fleksibilitet. Konkret vil regeringen dermed give kommunerne mulighed for at fastlåse borgerne i dét kommunale tilbud, som kommunen, og ikke borgeren selv, måtte finde bedst. Det vil ganske enkelt være stik imod alle frikommuneforsøgets intentioner.

Vi skal oplyse bedre om borgerens eget valg
At afvige fra borgerens eget valg vil være et alarmende nybrud i dansk politik, hvor diskussionen hidtil har gået på, hvordan vi kan sikre ældrepleje i den rette kvalitet med fokus på værdighed og selvbestemmelse. Her er borgerens eget valg et afgørende element.

Det giver nemlig den enkelte borger mulighed for at vælge, om de vil skrives på den generelle venteliste og tildeles en plejebolig af kommunen, eller om de vil vente lidt længere og prioritere en plads på det offentlige eller private tilbud, der måtte passe bedst til dem.

Kritikere har tidligere grebet til automatreaktionen og argumenteret for, at borgerens eget valg burde afskaffes på ældreområdet af frygt for at skabe et A- eller B-hold. Det mener jeg er en klar fejlslutning. Tværtimod er borgerens eget valg et værktøj, der netop sikrer, at både ressourcestærke og ressourcesvage ældre kan vælge det rigtige tilbud.

Til gengæld tror jeg, at kommunerne og leverandørerne i fællesskab kan blive endnu bedre til at oplyse ældre borgere om, at de selv aktivt kan vælge pleje, omsorg og behandling, og der er frikommuneforsøget en oplagt mulighed for at udbrede kendskabet, både lokalt og nationalt.

Byg videre på de gode erfaringer med friplejehjem
Mange kommuner står i disse år med store overvejelser, fordi demografien ændrer sig markant. Der bliver flere ældre og færre til at forsøge dem, hvilket efterlader mange kommuner med overvejelser om, hvorvidt de skal investere massivt i nye plejecentre.

Her er friplejehjem et vigtigt alternativ, hvor den private aktør afholder anlægsudgifterne, og hvor kommunerne så køber sig til pladser.

Er den enkelte borger visiteret til plejehjem, kan vedkommende uden problemer vælge et friplejehjem uden for kommunen, hvis det pågældende tilbud passer den ældre bedst.

Det er en model, der løfter serviceniveauet på tværs af de forskellige ejerskabsformer, hvilket i sidste ende gavner både borgere og samfundsøkonomien. 

Tiden er ikke til flere ideologiske kampagner
På trods af de gode erfaringer med at styrke borgernes eget valg og sikre øget diversitet i tilbuddene, har regeringen igen slået en ideologisk tone an, som vi også har set det med kampen mod private botilbud og daginstitutioner.

Det er problematisk, at regeringen ønsker, at det offentlige lukker sig om sig selv i en tid, hvor ældreområdet sættes under stort pres for at kunne levere den rette kvalitet til den enkelte borger.

Tværtimod er det netop nu, at vi burde skabe nye samarbejder, hvor det offentlige og private i fællesskab kan fremtidssikre velfærden. De gode eksempler findes allerede i kommuner som Solrød og Frederiksberg, hvor man gennem et tæt samarbejde med blandt andet Danske Diakonhjem, Altiden og OK-fonden har skabt plejehjem i høj kvalitet til stor tilfredshed for både personale, beboere og pårørende.

Derfor håber vi, at regeringen vil glemme det ideologiske ræs mod bunden og i stedet levere et frikommuneforsøg baseret på borgerens eget valg og de gode erfaringer med friplejehjem, så vi også i fremtiden kan sikre en ældrepleje baseret på værdighed og selvbestemmelse med borgeren og ikke systemet i centrum.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Jung

Markedschef, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (CBS. 1996)

0:000:00