Danske Beredskaber til Torsten Schack: Kommunerne er ikke gearet til at håndtere store kriser
Staten skal komme ud af busken og erkende, at det kommunale beredskab ikke er rustet til store kriser, hvor dele af samfundsmaskineriet kan blive sat ud af kraft, skriver Jarl Vagn Hansen.
Jarl Vagn Hansen
Formand, Danske Beredskaber, beredskabsdirektør, Trekantområdets BrandvæsenI krig og krise skal alle sektorer kunne løse deres egne sektoropgaver. Det kræver sammenhængende opgaveløsning i stor skala, og det findes ikke i dag.
Vi er i det civile beredskab vant til at arbejde sammen, men i kommunerne og i resten af samfundet er vi ikke gearet til at håndtere store kriser, hvor dele af samfundsmaskineriet kan blive sat ud af kraft.
Skal der styr på det, skal redningsberedskabet styrkes, for vi er krumtappen i det samfundsberedskab, der sikrer både borgere og virksomheder.
Der er et stort behov for, at det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab med Torsten Schack Pedersen (V) i front tager favntag med hele vores utroligt komplekse samfundsmaskineri, så vi kan blive tilstrækkeligt robuste mod det trusselsniveau, vi oplever.
Staten skal ud af busken
Vores digitale samfund er skrøbeligt i forhold til angreb på vores strømforsyning. Vi kan ikke tage strømmen for givet, men planlægningen for at imødegå det aktuelle, nye og skræmmende trusselsbillede går alt for langsomt.
Hele Danmark skal i gang med at genlære betydningen af begreber som totalforsvar og civilbeskyttelse.
Jarl Vagn Hansen
Formand, Danske Beredskaber
Der er behov for et særligt fokus på digital og fysisk infrastruktur, for uden strøm og mobilnetværk har et moderne samfund det svært.
Beredskabet har en plan i forhold til, hvis mobilnettet falder sammen, men det har man bestemt ikke alle vegne. Vi skal have et så retvisende billede af trusler og egne mangler som muligt; en analyse af sårbarheden i samfundet på tværs af alle sektorer og en strategi for samfundssikkerheden.
Det er på høje tid med en analyse af, hvad det kommunale beredskab kan og skal udføre af opgaver i krisetid, for hvad skal danskerne forvente, hvis der går 14 dage før strømmen kommer tilbage?
Når noget større og uventet rammer vores samfund, så påvirker det de kommunale beredskabers funktionskapacitet, medmindre vi har beredskabet på plads. Og skal den opgave løses, kræver det et samspil mellem staten og kommunerne.
Det er staten, der skal tage styringen af hele landet, når katastrofen rammer, eller hvis infrastrukturen bryder sammen, men det er kommunerne, der har den borgernære kontakt og kan løse opgaven operativt, og vi vil ikke stå uforberedte, når borgerne ringer i en katastrofesituation.
Vi har brug for en forventningsafstemning i forhold til, hvad det er for et niveau, der forventes af kommunerne og de kommunale beredskaber i forbindelse med sikringen af den nationale samfundssikkerhed.
Der er nye trusler og opgaver, der skal analyseres og håndteres af det borgernære beredskab, og det skal staten komme ud af busken og erkende.
Vi har i Danske Beredskaber stillet vores ekspertise og viden til rådighed for beredskabsministeren, og for holdet af embedsfolk omkring ham, som nu alle skal gå i spidsen for at indrette et samfund, der er stærkere og mere robust.
Det er ikke længere holdbart, at samfundets robusthed beror på koordination mellem ligeværdige myndigheder, hvor ingen har et komplet og samlet overblik eller mandat til at sætte foden ned.
Nyt ministerium skal sætte kursen
Hele Danmark skal i gang med at genlære betydningen af begreber som totalforsvar og civilbeskyttelse, som har været glemt i årtier.
Det er ikke længere holdbart, at samfundets robusthed beror på koordination mellem ligeværdige myndigheder, hvor ingen har et komplet og samlet overblik eller mandat til at sætte foden ned.
Jarl Vagn Hansen
Formand, Danske Beredskaber
I 2024 bygger både det statslige, regionale og kommunale beredskab på fred, men nu er det på høje tid, at det ikke kun er civilbefolkningen, der skal kunne tage vare på sig selv i tre døgn; hele det civile samfund skal være beredt og klar.
Samfundet kan ikke fungere uden elforsyning, rent drikkevand, spildevandsafledning og internet, men ansvaret for den kritiske infrastruktur er i Danmark spredt ud på mange offentlige og private aktører, som allerede bidrager til samfundet samlede robusthed.
Lige nu agerer de uden et klart myndighedsansvar og uden et fælles afstemt beredskabsniveau, men et samlet overblik og agilitet er nødvendigt, hvis vi skal kunne omstille beredskabet til nye trusler i en ukendt fremtid.
Her skal Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab hurtigt i gang, så kursen kan blive sat.
Et handlekraftigt ministerium
Vi ser meget frem til Danske Beredskabers traditionsrige årsmøde, hvor Torsten Schack Pedersen 10. september skal fortælle om sine planer for det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab, når ministeren skal tale til det samlede civile beredskab.
For at et nyt ministerium på beredskabets område skal kunne samle trådene og etablere en fremtidig platform for et stærkt civilt beredskab i Danmark, vil det kræve, at ministeren får politisk magt til at få ting til at ske.
Med overførslen af væsentlige sagsområder fra Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Miljøministeriet, Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet mener vi i Danske Beredskaber, at Torsten Schack Pedersen har fået et godt grundlag at arbejde ud fra.
I Danske Beredskaber vurderer vi, at der kan blive tale om et handlekraftigt Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab, for vi ser en god og fornuftig samling af styrelser, opgaver og kontorer.
Det giver en faglig betryggende ballast for det nye ministerium, men nu skal vi have svar på, om den nye minister har fået magt, som han har agt, for I hvilket omfang har ministeren bemyndigelse til at fastsætte et tværgående beredskabsniveau i Danmark?
Vil ministeren for eksempel kunne sige til sine kolleger i andre ministerier, at de skal have nødstrøm på deres område i tre døgn? Vil ministeren kunne sige til kommunerne, at de skal kunne brødføde folk på plejehjem og i institutioner i tre døgn? Og skal regionerne kunne sørge for, at sygehusene skal fortsætte med at kunne operere og passe de indlagte patienter i op til tre døgn?
Der er stadig mange spørgsmål at besvare, men med etableringen af Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab har regeringen vist vilje til at tage bedre hånd om danskernes sikkerhed.
I landets primære beredskab står vi klar til at hjælpe den nye minister godt fra land, så vi kan få et stærkt civilt ministerium til sikring af det civile Danmark.